Citat:
Ursprungligen postat av
2006
En stabsassistent arbetar i en expedition och tar emot frågor och beställningar, planerar arbetspass, samt hanterar blanketter.
Källa:
http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vagen-in/befattningar/stabsassistent/
Ingen "stridis" med andra ord utan helt i stil med filmrollens korpral Walter Eugene "Radar" O'Reilly i filmen M*A*S*H
Nej, det där känner jag inte igen. Vet inte hur det fungerar nu för tiden i det nya yrkesförsvaret..
För 25 år sedan i armén så var en stabsassistent (kan ha sett lite olika ut beroende på truppslag och typ av kompani), en värnpliktig befälselev med ansvar för att sambandet på kompaniet fungerade.
(Samband uppåt mot bataljonstaben och "nedåt" mot plutonerna. Näst intill ett heltidsjobb bara det med mycket att hålla reda på.)
Förutom det så var stabsassistenten även chef över typ stabsgruppen eller vad man nu kallade det. Alltså nån eller ett par gruppchefer och några signalister m.fl.
Har även för mig att han/hon var ansvarig för ABC-skyddstjänsten på kompaniet, med en hel del planering runt detta (näst intill en heltidstjänst bara det), OCH dessutom ansvarig för luftskyddet. Alltså se till att LUFOR/LOKOR avlyssnades..
Stabsassistenten var väl även ansvarig för att föra en lägeskarta åt kompanichefen har jag nåt svagt minne av. Men det kanske man löste på olika sätt beroende på kompani och hur chefen ville ha det just där och då.
Sen tillkom att stötta kvartermästaren. Oftast jobbade dessa två som ett litet team.
Sist men inte minst så var det väl att reka platser att ställa upp radioantenner på. Skriva listor. Visitera. Se till att vakttjänsten fungerade. Kontrollera materiel. Stötta cheferna med lite allt möjligt. Felsöka icke fungerande samband. Planera! Kontrollera maskering. Delegera olika arbetsuppgifter. Hålla i ordergivning till gruppcheferna. Vara allmän hjälpreda. Köra olika transporter. Hålla reda på en massa olika materiel m.m.
100 miljarder grejer alltså.. Många bollar i luften och minimalt med sömn!
Det här är en generell beskrivning, detaljer i beskrivningen kunde nog variera från plats till annan för drygt 25 år sedan, men i stora drag var det ungefär såhär det såg ut! För att allt skulle fungera bra krävdes en viss förmåga till att planera under stress, samt att kunna multitasking. Man behövde ha en större personlig mognad än genomsnittlig yngling, och ens ledarskapsförmåga sattes naturligtvis på prov.
Jag var inte stabsassistent själv.
Som en 15 månaders befälselev vid ett skytteförband så lär det under utbildningens gång ha varit en hel del stridsutrustning också!!! +mycket ledarskap.