Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-19, 15:18
  #601
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Det är ju allom bekant sedan lång tid tillbaka att italienska läkare är mer kvacksalvare än något annat och allt annat än skickliga på sin yrkesutövning. Minns bara Ronnie Peterson, där alla är övertygade om att olyckan han var med om på Monzabanan hade skett på Anderstorp och han blivit behandlad av svenska läkare hade han sannolikt varit i livet idag.
Vad du än gör - se till att aldrig skada dig i Italien med tanke på den usla läkarkompetensen.

Kan du vidimera det där på något sätt?

"Allom bekant" tål ingen granskning över huvud taget.
Citera
2017-07-19, 18:55
  #602
Avstängd
[quote=tempeZZt|61253174]Kan du vidimera det där på något sätt?

"Allom bekant" tål ingen granskning över huvud taget.[/QUOT

Håller med! Pettersson hade en massa frakturer, punkterad lunga osv men det är inget man dör av. Kenny Bräck hade allvarligare skador än Pettersson men han såg jag i Mästarnas mästrare för något år sedan..
Citera
2017-07-19, 19:00
  #603
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Kan du vidimera det där på något sätt?

"Allom bekant" tål ingen granskning över huvud taget.

Ronnie Pettersson opererades pga sina benfrakturer. Han drabbades av fettemboli efter det kirurgiska ingreppet. Proppar gick till lungan sk chocklunga eller ARDS. En konsekvens av de inte hade tillräckligt skickliga kirurger.
Citera
2017-07-19, 19:03
  #604
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Det är ju allom bekant sedan lång tid tillbaka att italienska läkare är mer kvacksalvare än något annat och allt annat än skickliga på sin yrkesutövning. Minns bara Ronnie Peterson, där alla är övertygade om att olyckan han var med om på Monzabanan hade skett på Anderstorp och han blivit behandlad av svenska läkare hade han sannolikt varit i livet idag.
Vad du än gör - se till att aldrig skada dig i Italien med tanke på den usla läkarkompetensen.

Ronnie Pettersson var hela tiden vid medvetande och bestämde själv att han skulle opereras. Säger ganska mycket att något gick väldigt fel vid operationen.
Citera
2017-07-19, 19:12
  #605
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Ronnie Pettersson var hela tiden vid medvetande och bestämde själv att han skulle opereras. Säger ganska mycket att något gick väldigt fel vid operationen.
Verkar finnas lite olika åsikter om det, F1's egen läkare som var där t.ex.
http://wwwc.aftonbladet.se/sport/9808/25/f1.html
Citera
2017-07-19, 19:56
  #606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Ronnie Pettersson opererades pga sina benfrakturer. Han drabbades av fettemboli efter det kirurgiska ingreppet. Proppar gick till lungan sk chocklunga eller ARDS. En konsekvens av de inte hade tillräckligt skickliga kirurger.

Sånt kan ske på svenska sjukhus också
Citera
2017-07-19, 20:03
  #607
Avstängd
[quote=mattep74|61255069]Sånt kan ske på svenska sjukhus också[/QUOTE

Det är väldigt ovanligt att folk dör när man opererats pga benfrakturer. Handlar väldigt mycket om vem som opererar.
Citera
2017-07-19, 20:18
  #608
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Sånt kan ske på svenska sjukhus också

Man borde avvaktat lite med operationerna för att stabilisera frakturerna på annat sätt. Inte första dagen.
Citera
2017-07-19, 20:30
  #609
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Ronnie Pettersson opererades pga sina benfrakturer. Han drabbades av fettemboli efter det kirurgiska ingreppet. Proppar gick till lungan sk chocklunga eller ARDS. En konsekvens av de inte hade tillräckligt skickliga kirurger.

Fortfarande inte trovärdigt. Det kan hända var som helst. Tidsaspekten, när det hände och på vilken nivå läkarvetenskapen stod då spelar också in.

Ingen källa alltså, utan bara egna ord?
Citera
2017-07-19, 20:32
  #610
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Verkar finnas lite olika åsikter om det, F1's egen läkare som var där t.ex.
http://wwwc.aftonbladet.se/sport/9808/25/f1.html

Läkare hade sagt efter kraschen att Ronnie snart kommer att gå igen.. det fattades fel beslut innan operationerna..

http://www.minnenasjournal.nu/ronnie...soluta-toppen/

Det konstaterades mindre blödningar för Anna efter kraschen. Hon hade fått en så kraftig hjärnskakning som lett till mindre blödningar. Det normala är att man vaknar upp efter mindre blödningar. Anna låg i koma i 3 månader.

Frida Wahlberg, boxaren, drabbades av hjärnblödning i en boxningsmatch med mindre blödningar. Hon låg i koma en tid men sedan vaknade upp. Kom snabbt till sjukhus för operation. .bra kirurger gjorde att hon relativt snabbt kunde återgå till ett, närmast, normalt liv..S
Citera
2017-07-19, 20:43
  #611
Avstängd
VillhaenKilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Ronnie Pettersson opererades pga sina benfrakturer. Han drabbades av fettemboli efter det kirurgiska ingreppet. Proppar gick till lungan sk chocklunga eller ARDS. En konsekvens av de inte hade tillräckligt skickliga kirurger.
Jag drabbades av precis samma fettemboli efter en femur fraktur höger lår. Detta hände i Kiruna 1979 (8 månader efter Ronnies olycka). Jag drabbades i bägge lungorna, var 19 år vid tillfället. Läkarna i Kiruna var spanjaker å polacker. Jag hängde på gärdsgrinden men överlevde.....Mer en fråga om tur. Jag hade det å Ronnie hade det inte.
Citera
2017-07-24, 22:25
  #612
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillhaenKille
Jag drabbades av precis samma fettemboli efter en femur fraktur höger lår. Detta hände i Kiruna 1979 (8 månader efter Ronnies olycka). Jag drabbades i bägge lungorna, var 19 år vid tillfället. Läkarna i Kiruna var spanjaker å polacker. Jag hängde på gärdsgrinden men överlevde.....Mer en fråga om tur. Jag hade det å Ronnie hade det inte.

hade dom hittat till kiruna redan 1979?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback