Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-17, 20:25
  #1
Medlem
Hej!

Är lite nybörjare på gitarr men införskaffade mig detta set för ett tag sedan: https://www.essmusic.se/sv/artiklar/...ch-blonde.html

Jag har försökt ställa in via olika guider på nätet för att få ett sånt där klassiskt ACDC ljud men det går inge vidare. Ställer jag in gainen för mycket så låter det bara grötigt och illa och kör jag ett mellanting låter det rent. Vill att det ska låta som för denna kille i videon https://www.youtube.com/watch?v=eE11HC6Q8_s 1.03 in.

Någon annan som kanske har samma gitarr + förstärkare som vet?

Tacksam för svar
Citera
2017-07-17, 20:50
  #2
Medlem
ElvisFans avatar
Det du har att justera är gain och volym. Får du inte till det genom att laborera där är enklaste utvägen en pedal. Finns begagnade eller nya att hitta till skapliga priser.

Edit: Här är en recension av vad som verkar vara din förstärkare. Lyckas han bättre med inställningarna? Tekniken är givetvis viktig också. Efterhand du övar kanske förstärkaren upplevs som mer som du önskar.

https://www.youtube.com/watch?v=6eOgCq31QnM
__________________
Senast redigerad av ElvisFan 2017-07-17 kl. 20:57. Anledning: Hittade videolänk
Citera
2017-07-17, 21:10
  #3
Medlem
Du kan justera höjden på mickarna oxå. Närmare strängarna=mer bas. Närmare kroppen=mer diskant.

Kombinationen av dessa tillsammans med att fortsätta pula med gainen. Annars är en habil overdrive-pedal nyckeln till soundet du är ute efter.
Citera
2017-07-17, 21:19
  #4
Medlem
vigiers avatar
Först och främst, om du vill ha angus klassiska gitarrljud så blir det svårt eftersom du har en telecaster och han en gibson SG. Din gitarr har inte mahogny i kroppen som hans, inte heller set-neck som ger en helt annan sustain än skruvad hals, samt ej heller humbuckermicker utan tunna, plonkiga singlecoil.
Inget fel på din gitarr alls, bara inte avsedd för den typen av musik.

Sen beror det på typ av förstärkare samt hur man hur man använder den också. Angus ljud bygger på lite gain men HÖG volym. En 100-wattare som pressas på fullt gör att högtalarna jobbar helt annorlunda än på en liten stärkare på sovrumsvolym.

Sen kan du ju iofs ta den lätta vägen och skaffa toneworks eller nån annan plugin till datorn och sen ladda ner en patch med angus-ljud och försöka tweaka till det lite. Annars blir det nog svårt med de grejer du har tyvärr.
Citera
2017-07-17, 22:47
  #5
Medlem
Köp en ACDC box.
Citera
2017-07-17, 22:55
  #6
Medlem
Hade samma förstärkare tidigare, svårt att få att få riktigt bra "djup" i ljudet med den men det som funkade bäst för mig för att få lite mer klassikt rock/blues ljud var att köra neck pickupen på högsta volym och tone samtidigt som man håller gainen på förstärkaren ganska låg ca 3-4. Kör sedan mycket bas och lite treble på förstärkaren samtidigt som du drar upp volymen ganska mycket.

Kan dock tilläggas att jag körde jag körde först med en strata och sedan med en telecaster med humbuckers så vet inte alls om det låter bra med en vanlig telecaster, hoppas det låter bra för dig dock =)
Citera
2017-07-17, 23:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vigier
Först och främst, om du vill ha angus klassiska gitarrljud så blir det svårt eftersom du har en telecaster och han en gibson SG. Din gitarr har inte mahogny i kroppen som hans, inte heller set-neck som ger en helt annan sustain än skruvad hals, samt ej heller humbuckermicker utan tunna, plonkiga singlecoil.
Inget fel på din gitarr alls, bara inte avsedd för den typen av musik.

Sen beror det på typ av förstärkare samt hur man hur man använder den också. Angus ljud bygger på lite gain men HÖG volym. En 100-wattare som pressas på fullt gör att högtalarna jobbar helt annorlunda än på en liten stärkare på sovrumsvolym.

Sen kan du ju iofs ta den lätta vägen och skaffa toneworks eller nån annan plugin till datorn och sen ladda ner en patch med angus-ljud och försöka tweaka till det lite. Annars blir det nog svårt med de grejer du har tyvärr.



Du har förstås rätt i det du säger. Men jag garvar för du inte lyckas hjälpa stackarn ett smack. Tre paragrafer för att berätta i princip allt som är fel.

Ofrivilligt roligt och jag menar inte att vara dryg men du är på pricken som Every day-gitarristen som aldrig hjälper nån 😊.
Citera
2017-07-18, 00:03
  #8
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Fem svar i tråden och ingen mer än Pilaten har nämnt det mest basala när det gäller att få fram ett bra gitarrljud, nämligen EQ:n. Istället är det mick-höjd, fel gitarr och digitala tone prints det tjötas om. Älskar musiker!

Mina fem cent i soppan är halsmick, gain runt 4-5, en rejäl skopa mid på stärkaren och lite mindre bas/diskant. Bättre dra ner dom frekvenserna för att kunna öka volymen något mer. Sedan handlar mycket om spelteknik.

Tipset om od-pedal är bra också. Finns många billiga som får jobbet gjort, Bad Monkey, valfri Boss som inte är metal-anpassad (för dom låter skit) etc etc. Den viktigaste pedalen för nybörjare är dock stämapparaten men det kanske ingick i paketet.

Rock on!

Edit: är det två kanaler utan EQ på gain-kanalen? Verkar som det på bilderna jag hittat på stärkaren.
Citera
2017-07-18, 12:26
  #9
Medlem
Har fått till det ganska bra nu tack vare era tips. Har suttit och ställt in via förstärkaren. Var kanon att ha volymen på 2 medans gainen är på 4, riktigt bra ljud

Tack alla!
Citera
2017-07-19, 18:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blassta
Hej!

Är lite nybörjare på gitarr men införskaffade mig detta set för ett tag sedan: https://www.essmusic.se/sv/artiklar/...ch-blonde.html

Jag har försökt ställa in via olika guider på nätet för att få ett sånt där klassiskt ACDC ljud men det går inge vidare. Ställer jag in gainen för mycket så låter det bara grötigt och illa och kör jag ett mellanting låter det rent. Vill att det ska låta som för denna kille i videon https://www.youtube.com/watch?v=eE11HC6Q8_s 1.03 in.

Någon annan som kanske har samma gitarr + förstärkare som vet?

Tacksam för svar

du kasnke har fel stämning? alltså om du följt flera guider på nätet o ändå inte får rätt ljud så borde de väl inte vara förstärkaren de e fel på.

jag googlade lite snabbt o hittade att ACDC stämmer ner/upp gitarren 1 fjärdedel. jag vet inte riktigt vad 1/4 betyder. men testa t.ex att stämma ner gitarren i Eb. nirvana-stämning alltså. följ denna:
https://www.youtube.com/watch?v=P_-1O3N8WT8
__________________
Senast redigerad av avishaman 2017-07-19 kl. 18:42.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback