Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-17, 23:28
  #13
Medlem
Tack som fan!!

Jag hoppas att jag grejjer detta! tyvärr så måste jag göra detta själv så jag hoppas denna setup är okej!

1.Tömmer behållaren/kranen
2.Stänger locket och kranen
3.Häller i ljummet vatten till 80% max
4.Starta bilen med fläkt på 5-10min.
5.Stänger av bilen och häller ut vattnet och kontrollerar hur det ser ut.
6.Gör om hela procsessen tills vattnet ser ok ut.
7.Klart 50/50 vatten/glykol

Citera
2017-07-17, 23:37
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stekoz888
Att du behöver byta kylvätska regelbundet är en myt, ha en bra nivå så är det lugnt.

Det är förbannat konstigt att det alltid finns ”experter” som så självsäkert påstår saker, men som bevisligen inte stämmer för de har helt enkelt inte koll på det de snackar om.

Du vet uppenbarligen inte att om man inte byter kylvätskan vid rekommenderade intervaller, så riskerar man att det kan uppstå korrosionsproblem, igenslammning, mer slitage på vattenpump, ökad risk för interna zoner med lokal kokning etc etc. så att byta kylvätska är ett enkelt och billigt sätt att minimera risken att få dessa problem.
Citera
2017-07-17, 23:57
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är förbannat konstigt att det alltid finns ”experter” som så självsäkert påstår saker, men som bevisligen inte stämmer för de har helt enkelt inte koll på det de snackar om.

Du vet uppenbarligen inte att om man inte byter kylvätskan vid rekommenderade intervaller, så riskerar man att det kan uppstå korrosionsproblem, igenslammning, mer slitage på vattenpump, ökad risk för interna zoner med lokal kokning etc etc. så att byta kylvätska är ett enkelt och billigt sätt att minimera risken att få dessa problem.

Jag vet exakt hur det går när man inte byter kylvätskan på en bil, det händer inte ett jävla skit. Samma sak gäller att man ska byta ut bromsvätskan, visst ska de bytas ut men gör du det inte så kommer inte hända något och du råka ut för något illa.
Citera
2017-07-17, 23:58
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stekoz888
Jag vet exakt hur det går när man inte byter kylvätskan på en bil, det händer inte ett jävla skit. Samma sak gäller att man ska byta ut bromsvätskan, visst ska de bytas ut men gör du det inte så kommer inte hända något och du råka ut för något illa.

Väx upp och sluta drömma
Citera
2017-07-18, 01:31
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stekoz888
Jag vet exakt hur det går när man inte byter kylvätskan på en bil, det händer inte ett jävla skit. Samma sak gäller att man ska byta ut bromsvätskan, visst ska de bytas ut men gör du det inte så kommer inte hända något och du råka ut för något illa.

Det som händer är att kylarvätskan blir allt surare då glykol bryts ned till glykolsyra samtidigt som de additiv som skyddar kylsystemet mot korrosion förbrukas, vilket gör att motorn kommer börja korrodera invändigt. För kylarvätska med inorganiska additiv så är det i regel byte vartannat år som gäller och för kylarvätska med additiv med organiska syror så är det byte vart fjärde eller femte år som rekommenderas.

Skippar du bytet av bromsvätskan så krockar du i värsta fall när du tappar bromsförmågan, har du tur så blir det bara en dyr bromsrenovering.
Citera
2017-07-18, 06:13
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stekoz888
Jag vet exakt hur det går när man inte byter kylvätskan på en bil, det händer inte ett jävla skit. Samma sak gäller att man ska byta ut bromsvätskan, visst ska de bytas ut men gör du det inte så kommer inte hända något och du råka ut för något illa.


Du är helt uppenbart ett litet troll, sommarlov kan jag tänka mig....

Kollar man igenom alla dina inlägg så kryllar det med självsäkra påståenden om att du kan än det ena och andra, samtidigt som du helt uppenbart skriver saker som pekar tvärt emot kända fakta kunskaper.

Det finns som sagt mycket väldokumenterat varför man ska/bör byta både kylarvätska och bromsvätska för att dessa system ska funka på ett korrekt sätt. Att sen vissa ändå kör länge utan att göra så utan att de hinner uppleva några problem är inga bevis på att det skulle vara helt onödigt att byta och att inget skulle kunna hända om man inte byter.
Citera
2017-07-18, 12:16
  #19
Medlem
Har man gott om tid kan man med fördel varmköra motorn några gånger med enbart vatten för att spola rent systemet. När vattnet man tappar ur inte längre är grumligt fyller man på med 50% glykol och 50% destilerat vatten.
Citera
2017-07-22, 14:58
  #20
Medlem
Tack för hjälpen alla spolade rent 2 gånger med vatten och tappade ur vattnet, sedan körde jag 50/50 vatten och glykol, lite jävligt och göra allt själv men nu är systemet 98% rent kan jag tänka mig och ny glykol!


Har fått fylla på ett flertal gånger denna vecka vid olika stop, gick endast i 4 L första gången.
Citera
2017-07-22, 22:26
  #21
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rand0mguy
Tack för hjälpen alla spolade rent 2 gånger med vatten och tappade ur vattnet, sedan körde jag 50/50 vatten och glykol, lite jävligt och göra allt själv men nu är systemet 98% rent kan jag tänka mig och ny glykol!


Har fått fylla på ett flertal gånger denna vecka vid olika stop, gick endast i 4 L första gången.

När du fyller på vätskan ska du göra det med en tratt som är högre än ditt värmeelement. Jag använder en flaska Heinz Ketchup Big Pack (utan ketchup) där jag kapat bottnen. Tryck ner halsen i tankhålet och fyll på. Öppna luftningsskruvarna så du får ur luften och in vätskan. Stäng nipplarna när det kommer vätska utan luftbubblor.
Kör motorn varm och varva ur lite med gasreglaget i motorrummet och kolla luftbubblorna som kommer upp i tratten (den är transparant). Sluta fylla på när det ser luftfritt ut.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback