• 11 116 online
  • 1 111 280 medlemmar
  • 57 793 320 inlägg
2017-07-17, 01:22
Medlem
Hej

Är ung och företagare, räknar med att fortsätta som företagare under lång tid.

Som det är idag har jag få kunskaper om redovisning/bokslut/deklaration osv, lämnar bort allt till konsult.

Idag har jag en EF inom bygg och omsätter runt miljonen, inga avancerade grejer direkt, utan allt jobb/handel sker inom Sverige.

Min tanke är att starta ett AB snart, det jag undrar över är om det är värt att lära sig det ekonomiska och hur avancerat det är att sköta ett "simpelt" aktiebolag?

Tänker att jag dels slipper leja ut jobb, men också få bättre förståelse och kunna ta bättre beslut.

Hur lång tid skulle det ta för en novis att lära sig sköta bokföring/bokslut för ett mindre aktiebolag? (normal begåvad)

Min plan är följande:
1.Läsa Redovisning 1 och 2 på komvux distans(totalt 200 timmar).
2.Införskaffa tex Visma och gå igenom en kurs om programmet.
3.Starta mitt aktiebolag.

Tankar kring planen? Har ni tips på nån bättre alternativ väg? Är beredd att betala en resonlig summa om det finns bättre kurser osv.

Och anser ni det tillräckligt mervärde att lägga ner 200 timmar på att lära sig? Eller ska man bara fortsätta med konsult?
Tänker här att kunskaperna hjälper mig 40 år framöver, men jag är osäker på hur värdefullt det är att förstå redovisningsdelen om jag ändå inte ska jobba med det mer en på min egna verksamhet.

Tack på förhand!
Citera
2017-07-17, 07:57
Avstängd
fartinyourfaces avatar
Bra jobbat där.

Men fårga dig själv först om du tycker det är kul med bokslut & redovisning? Är svaret nej, glöm skiten.

Om du omsätter 1 mille, då kan du lägga två lax i månaden för någon att sköta all bokföring. Skitsumman som håller dig borta från att hamna i skiten.

Man ska syssla det man är bra på. Låt andra syssla på vad dom är bra på.

Lycka till!
Citera
2017-07-17, 21:31
Medlem
Sandtags avatar
Kolla på FEK 1, kanske också FEK 2 på universitetet givet att du har behörighet. Antingen en eller två terminer, då lär du dig redovisning, finans, marknadsföring och organisering. Mycket användbart om man har erfarenhet av företag och vill driva det vidare.
Citera