Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-17, 19:26
  #1
Medlem
Silentminds avatar
Hej allesammans! Nu har min pc slängt in hatten och jag behöver nytt. Jag har ryckt upp mitt liv markant och har nu råd med en riktigt bra dator, något jag kommer behöva vid framtida mediestudier. Jag har kollat runt lite och hittat 2015/2016 års Macbook pro 15'' för runt 18k, jag måste ha en bärbar och kortläsaren och portarna är överlag mer lockande på 2015-modellen än den nuvarande från Apple.

Jag har ingen koll på PC längre, vet inte vilka modeller som anses bra. Jag misstänker att det går att få likvärdig prestanda om inte mer med en PC men då vill jag att den ska vara byggd därefter också, så trött på döda pixlar, lösa laddkablar och allmänt b-ig känsla på laptops.

Har ni några förslag? Kommer använda mycket PS, Lightroom, Premiere Pro (ev. Final cut) osv. Spel intresserar mig inte alls.

Tack!
Citera
2017-07-17, 20:40
  #2
Medlem
RonPaul2008s avatar
Kan rekommendera en 2015 Macbook Pro, om du hittar modellen med 2.8GHz, 16GB RAM och minst 512GB SSD så kommer du klara dig länge. Köp modellen utan AMD grafikkort inbyggt då de strular oftast.

Det finns massvis med kraftfulla alternativ på PC sidan med biffiga grafikkort så om du kräver ett bra grafikkort så är väl detta att föredra.

Beror också på vilken mjukvara ni använder, nått speciellt?
Citera
2017-07-17, 21:28
  #3
Medlem
Silentminds avatar
256 ligger SSD'n på men krisar det så kan jag köpa en liten extern och ha med i väskan. Det som kommer köras ofta är Photoshop och Lightroom, sen är jag rätt van vid Premiere Pro men tycker att det är väldigt motigt ibland så vill faktiskt ge Final Cut en chans. Så de flesta program finns ju till PC också men då ska PC'n vara väldigt bra i både spec och bygge. Lutar just nu ändå mest åt Macen, orkade min hemmabyggda mid-end PC med i 7 år så tror jag att Macbooken kommer räcka väldigt länge för mig. Men är ju öppen för förslag då det är väldigt mycket pengar att lägga på elektronik.
Citera
2017-07-18, 00:02
  #4
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silentmind
256 ligger SSD'n på men krisar det så kan jag köpa en liten extern och ha med i väskan. Det som kommer köras ofta är Photoshop och Lightroom, sen är jag rätt van vid Premiere Pro men tycker att det är väldigt motigt ibland så vill faktiskt ge Final Cut en chans. Så de flesta program finns ju till PC också men då ska PC'n vara väldigt bra i både spec och bygge. Lutar just nu ändå mest åt Macen, orkade min hemmabyggda mid-end PC med i 7 år så tror jag att Macbooken kommer räcka väldigt länge för mig. Men är ju öppen för förslag då det är väldigt mycket pengar att lägga på elektronik.
Kika på lite recensioner av Dell XPS 15, den är ett vanligt PC-alternativ till just Macbook Pro 15'' (2015).
Citera
2017-07-24, 18:14
  #5
Medlem
Silentminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Kika på lite recensioner av Dell XPS 15, den är ett vanligt PC-alternativ till just Macbook Pro 15'' (2015).
Kollade in XPS 15, verkar riktigt bra! Hade dock en Dell för 5-6 år sedan och den gjorde inte mycket annat än att jävlas. Döda pixlar, dålig batteritid, laddare som ej satt tight m.m., jag googlade för att se om dessa problem präglar deras nya datorer också men hittade inget konkret. Någon vanlig svensson här inne som kan säga om den håller upp rent bygg och användarmässigt mot en MPB 2015?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback