Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-07-17, 08:32
  #49
Avstängd
DiegoCostas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Såg ditt inlägg i en annan tråd angående elektrolytbalansen:



Börjar fundera på om min nuvarande meny hjälper till att ställa till det för mig (i extrema fall). Jag har sedan viss tid tillbaka helt uteslutit mejeriprodukter (därmed yoghurt) och baljväxter. Fisk går an men sällan för jag gillar inte smaken. Ägg äter jag generellt mycket av men minns inte hur det varit just vid de tillfällena som blodtrycket varit lågt samtidigt som pulsen hög.

Jag äter under rusen och dessutom nyttigt, men kanske är min kosthållning med tanke på vad jag utesluter ooptimal för stimulanter? Det kanske kan ha spelat in?

Jo det KAN vara en variabel, speciellt när du säger att du har uteslutit en del kost.
Men du äter ändå nyttigt och de sakerna jag nämnde är absolut inte jätteviktiga för att hålla balans av salter i kroppen.

Ärligt talat så, visst det kan vara en liten variabel, men inte något markant, om du äter under rus.
Citera
2017-07-17, 10:55
  #50
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiegoCosta
Jo det KAN vara en variabel, speciellt när du säger att du har uteslutit en del kost.
Men du äter ändå nyttigt och de sakerna jag nämnde är absolut inte jätteviktiga för att hålla balans av salter i kroppen.

Ärligt talat så, visst det kan vara en liten variabel, men inte något markant, om du äter under rus.

Okej, tack! Kan vara bra att veta i alla fall .
Citera
2017-07-17, 11:07
  #51
Avstängd
DiegoCostas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Okej, tack! Kan vara bra att veta i alla fall .
Absolut, inga problem.
Självklart så är kunskap över sin kropp viktig.
Det är bara att fråga på, vet dock ej om jag kan svara på allt
Må bäst kompis.
Citera
2017-07-17, 11:55
  #52
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiegoCosta
Absolut, inga problem.
Självklart så är kunskap över sin kropp viktig.
Det är bara att fråga på, vet dock ej om jag kan svara på allt
Må bäst kompis.

Förstår om du inte kan svara på allt, det hittar vi nog ingen som kan. Dock tittade jag vidare på det här med hypokalemi (kaliumbrist) som ju kan ställa till det för hjärtat och det verkar som att folk som äter mycket fett/protein men inte så mycket kolhydrater kan ligga risigare till när vätskor börjar drivas ut.

Jag utesluter inte kolhydrater men äter inte mycket av den snabba varianten, alltså ingen pasta heller...

Tror definitivt att jag kan tänka mig att införa specialmeny med laktos och snabba kolisar för speciella tillfällen . Har inga allergier så det är inte ett problem sig.

Må super du med !
Citera
2017-07-17, 12:22
  #53
Avstängd
DiegoCostas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Förstår om du inte kan svara på allt, det hittar vi nog ingen som kan. Dock tittade jag vidare på det här med hypokalemi (kaliumbrist) som ju kan ställa till det för hjärtat och det verkar som att folk som äter mycket fett/protein men inte så mycket kolhydrater kan ligga risigare till när vätskor börjar drivas ut.

Jag utesluter inte kolhydrater men äter inte mycket av den snabba varianten, alltså ingen pasta heller...

Tror definitivt att jag kan tänka mig att införa specialmeny med laktos och snabba kolisar för speciella tillfällen . Har inga allergier så det är inte ett problem sig.

Må super du med !
Där har du en väldigt viktig poäng.
Kaliumnivån är otroligt viktig och känslig för stora variablar.
Som du tänker också, laktos och kolhydrater så att hela näringen kommer så att säga, monosackarider, polysakarider byggs upp av det, kolhydrater alltså.

Drivs vätska ur snabbt så ska du helst ha en salig blandning av det mesta, men hellre som du skriver kolhydrater än kanske proteiner som kanske ens ej har bundit färdiga peptidbindningar innan kaliumnivån sjunker till kritisk nivå.
Det är tur att det finns hormon som hjälper våran lever att lagra.
Må bäst.

Ät inte för mycket snabba kolhydrater , jag tycker du verkar ha en rätt så bra koll på din kost.
Citera
2017-07-17, 12:37
  #54
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiegoCosta
Där har du en väldigt viktig poäng.
Kaliumnivån är otroligt viktig och känslig för stora variablar.
Som du tänker också, laktos och kolhydrater så att hela näringen kommer så att säga, monosackarider, polysakarider byggs upp av det, kolhydrater alltså.

Drivs vätska ur snabbt så ska du helst ha en salig blandning av det mesta, men hellre som du skriver kolhydrater än kanske proteiner som kanske ens ej har bundit färdiga peptidbindningar innan kaliumnivån sjunker till kritisk nivå.
Det är tur att det finns hormon som hjälper våran lever att lagra.
Må bäst.

Ät inte för mycket snabba kolhydrater , jag tycker du verkar ha en rätt så bra koll på din kost.

Kommer verkligen ha det här i åtanke i fortsättningen, tack för dina kommentarer!

Jag ska inte överdosera med snabba kolhydrater men de kan nog vara bra ibland när man behöver rätta till någon obalans fort.
__________________
Senast redigerad av esant 2017-07-17 kl. 12:53.
Citera
2017-07-17, 12:51
  #55
Avstängd
DiegoCostas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Kommer verkligen ha det här i åtanke i fortsättningen, tack för dina kommentarer!

Jag ska inte överdosera med snabba kolhydrater, men de kan nog vara bra ibland när man behöver rätta till någon obalans fort.
tvärlungt mannen och helt korrekt som du skriver
Citera
2017-07-27, 14:15
  #56
Medlem
Om jag inte helt har missuppfattat saken så har väl dessa symtom uppkommit i samband med intag av Ritalin? Gick in på FASS, och varning stod för om man har "missbrukat, eller varit beroende av alkohol, receptbelagda läkemedel eller partydroger. Även om man har tagit läkemedel mot psykiska problem".
Visserligen så stod det bland mycket sällsynta symtom men det togs upp "stickningar och känselbortfall i fingrar och tår". Hoppas att jag inte helt är ute och cyklar!
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback