• 26 516 online
  • 1 111 988 medlemmar
  • 57 834 050 inlägg
2017-06-05, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDMAfag
Det var precis det folk gjorde, alltså själva bytte batteriet, därför försvann den möjligheten för att företagen ville kränga fler mobiler. De gamla Nokia höll en hel livstid därför valde många att bara byta batteri.

Nä, det är ett mycket förenklat påstående på en sak som är betydligt mer komplicerad än så.

Att ha lätt utbytbart batteri, oavsett bärbar dator eller mobiltelefon, kostar utrymme och vikt, samt pengar. Och då relativt få användare över huvud taget bryr sig om att byta detta batteri och oftast köper nytt så har det varit en av orsakerna till att tillverkarna i många fall lagt ner den möjligheten.

Det är rätt många elektronikgrunkor idag där man har icke utbytbart batteri, där hela grunkan är mer eller mindre designad för att ha en livstid i paritet med batteriets livstid. Rakapparater, tandborstar, skäggtrimmers etc etc etc. Mobiler är idag inget undantag från den saken.

Jags sitter själv på en idag 8 år gammal MacBook Pro sommjag bytt batteriet på en gång. Den är egentligen alldeles för gammal tekniskt sett, men funkar bra och torde leva nåt år till med detta batteri. Men det är ändå hög tid för att köpa en ny modernare MBP för mig, blir sannolikt en värsting 15" med TouchBar.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2017-06-05 kl. 18:47.
Citera
2017-06-05, 21:34
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Min bekants bärbara PC höll i 2 år innan den gav upp, kostade 4995, hjälpte inte att byta batteri.
Min Macbook Pro är inne på 4e året, har inte haft några större bekymmer och tänker nog behålla den minst 2 år till.
En bra livslängd bör ligga någonstans runt 5-6 år anser jag. Men ser inte varför min Macbook Pro skulle behöva bytas ut för det vardagliga surfandet, ska vara om batteriet dör då.

Du kan ju inte ha din bekant som måttstock - det raset kan inte sköta sina prylar!

Min Probook är 7 år och går som en schweizisk klocka.
Min Dimension är född 2001 - säg det tre gånger - och går som ett japanskt tåg.

Joråmenvisstsåatte...
Citera
2017-06-06, 01:43
Medlem
MDMAfags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nä, det är ett mycket förenklat påstående på en sak som är betydligt mer komplicerad än så.

Att ha lätt utbytbart batteri, oavsett bärbar dator eller mobiltelefon, kostar utrymme och vikt, samt pengar. Och då relativt få användare över huvud taget bryr sig om att byta detta batteri och oftast köper nytt så har det varit en av orsakerna till att tillverkarna i många fall lagt ner den möjligheten.

Det är rätt många elektronikgrunkor idag där man har icke utbytbart batteri, där hela grunkan är mer eller mindre designad för att ha en livstid i paritet med batteriets livstid. Rakapparater, tandborstar, skäggtrimmers etc etc etc. Mobiler är idag inget undantag från den saken.

Jags sitter själv på en idag 8 år gammal MacBook Pro sommjag bytt batteriet på en gång. Den är egentligen alldeles för gammal tekniskt sett, men funkar bra och torde leva nåt år till med detta batteri. Men det är ändå hög tid för att köpa en ny modernare MBP för mig, blir sannolikt en värsting 15" med TouchBar.

Förenklat skulle jag inte påstå då det finns ett stort intresse från tillverkarens sida att designa produkter som är svåra eller omöjliga för konsumenten att laga. Sen att en produkt designas med en viss livslängd tillhör ju konceptet med slit och släng och är ytterliggare ett steg från tillverkaren att tvinga till nyköp.
Eftersom du själv bytt batteri på en fungerande produkt vet du värdet av att kunna underhålla fungerande produkter istället för att kasera.
Citera
2017-06-06, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDMAfag
Förenklat skulle jag inte påstå då det finns ett stort intresse från tillverkarens sida att designa produkter som är svåra eller omöjliga för konsumenten att laga. Sen att en produkt designas med en viss livslängd tillhör ju konceptet med slit och släng och är ytterliggare ett steg från tillverkaren att tvinga till nyköp.
Eftersom du själv bytt batteri på en fungerande produkt vet du värdet av att kunna underhålla fungerande produkter istället för att kasera.

En tillverkare har en hel massa intressen och krav som de vill kunna uppfylla, att tjäna pengar på sin produkt är naturligtvis en av de viktigare, men absolut inte den enda.

Att tillverka en produkt så den kan underhållas och leva för evigt, är ofta betydligt dyrare och då riskerar priset bli så dyrt att folk helt enkelt inte vill köpa produkten.

Så det handlar som alltid om en kompromiss, så man får en produkt med vettig förväntat livslängd och till ett pris som folk är villiga att betala så man säljer många enheter nog för att kunna leva på dem och har råd att utveckla nästa generation etc.

Och då ser man även på hur utvecklingen på aktuell produkt ser ut. Är det en produkt där den tekniska utvecklingen går väldigt fort (t ex mobiler och datorer) så är det inte så viktigt att produkten ska hålla och kunna servas i 10-20 år eller mer.
Är det långsam teknisk utveckling, säg vissa verktyg och annat, så är det mer normalt att se till att produkten har en betydligt längre förväntad livstid.
Citera
2017-06-15, 11:07
Medlem
Beror på vilka krav man har på prestanda. Jag köpte en maxad Macbook Pro Unibody år 2008. 2,8 GHz Core 2 Duo och 4 GB minne. Den är med andra ord ca 9 år gammal. Jag använder den fortfarande och den fungerar till att surfa, kolla på film och spela enklare spel. Har uppgraderat den med en SSD och det gjorde stor skillnad, innan dess kändes den rätt så slö. När jag väl köper en ny tänkte jag att morsan kunde få använda den. Förhoppningsvis håller den i många år till.
Citera
2017-07-15, 13:23
Medlem
GunvaldLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilYawn
Skitsnack! Min iMac 27" är från 2010 och fungerar lika bra ännu.

Håller med. Kör själv på en fullt fungerande (men aningen slö) MacBook Pro 13". =)
Citera
2017-07-15, 15:28
Medlem
Cherrybeats avatar
Jag har endast haft två - den första 2010 och den sålde jag till en vän när jag skulle köpa en nyare 2011. Den sistnämnda har jag nu, fungerar utmärkt men då har jag bytt ut hårddisken en gång.

Den allra första hårddisken kraschade efter nåt år. Jag fattade först inte att det var hårddisken det var "fel" på så jag bara lät den ligga orörd fram till 2014 när jag köpte en SSD disk. Då blev den som ny igen!
Citera
2017-07-15, 16:30
Medlem
Som allt annat är ju datorers livslängd rätt individuell. Min MacBook höll väl en fyra år efter att jag köpte den som tre år begagnad, sedan stendog den på Macars vis. Min "refurbished" MacBook Air köpte jag 2015, den tuffar på finfint utan några som helst prestandaproblem förutom att batteriet börjar bli lite dåligt. Är väl sugen på att skaffa en Pro om ett par år, men jag instämmer med den som sa att 6 år "bör" de hålla. Jämfört med mobiler är det rätt länge, alla mina har nog dött inom 3 år med flitig användning (en lite snabbare men den tappade jag i toaletten).
Senast redigerad av Akademian 2017-07-15 kl. 16:32.
Citera
2017-07-16, 15:43
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingvin.
Jag har själv en Macbook pro 15 "2014" och den är 2 år gammal men fungerar perfekt fortfarande. Aldrig haft något strul med den och då har jag haft den på dygnet runt med vissa undantag. Den kosta mig 21000:- 21k är inte så mycket pengar för mig som för vissa andra då den betalades direkt i kassan

Är otroligt sugen på en ny macbook Pro 15 men vet inte vad jag ska göra. ska man sälja sin nuvarande eller ska man behålla den. En polare tycker jag ska vänta tills den går i sönder. Men om jag ska vänta så kommer jag få vänta minst 5år till då den inte kommer gå sönder om jag inte tappar o liknade saker

Hur ofta köper ni en apple dator och varför bytar ni redan ut er gamla apple dator för om den fungerar???

Inte privat, men på jobbet räknar vi livscyklus på PC - 4 år, Mac - 6 år. Alla får nya efter 4 så ingen skall bli sur. Bra för mig som då kan ställa upp en endast 4 år gammal Mac därhemma ca. vartamnat år
Senast redigerad av konstit 2017-07-16 kl. 15:45. Anledning: Stavning
Citera