Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-16, 12:39
  #1
Medlem
Hej!

Jag har precis flyttat till en större lägenhet och har nu beslutat mig när jag har utrymmet att börja samla på någon konsol och spelen till det.

Min fråga är och det jag behöver råd från er är:

* Vilken konsol har bäst samlarvärde rent generellt?
* Hur förvarar ni era spel till konsolerna, kanske någon kan skicka en bild?
* Vilka sidor/vart vänder ni er för att köpa spel?

Hoppas ni förstår vart jag vill komma, all hjälp uppskattas till en som vill komma igång med ett samlande, håller på att bygga upp en liten nördcave.
Citera
2017-07-16, 12:42
  #2
Medlem
jag har en kollega som helt enkelt frågade på FB om någon hade konsoler och spel liggande i garderoberna. Han fick ihop en hel del. Iofs har han många vänner.. men ett bra sätt är väl att bara samla allt och se vad du får gratis eller billigt av vänner.

alla verkar ha sin charm och sitt värde, men ju äldre och mer välvårdat dess bättre.
Citera
2017-07-17, 00:00
  #3
Medlem
powerkings avatar
Först och främst bör du så tidigt som möjligt bestämma inriktningen på samlingen. Ska det va kompletta spel med fodral/manual eller inte, ska det va endast europeiska versioner, ska det vara till enbart en konsol eller flera, någon speciell genre osv osv

När det gäller priser så brukar jag använda https://www.pricecharting.com , dock ska man komma ihåg att priserna till stor del baseras på auktioner från amerikanska ebay där spelen generellt är billigare än i Europa.

De mest prisvärda att samla på idag skulle jag anta är förra och förrförra generationen av konsoler.

Köper mina spel främst från brittiska/tyska ebay från säljare inom EU. Köper sällan något inom Sverige då priserna är betydligt högre, åtminstone när det gäller Nintendo.
__________________
Senast redigerad av powerking 2017-07-17 kl. 00:14.
Citera
2017-07-17, 10:26
  #4
Medlem
hugTracersbutts avatar
Det är lite synd att man inte längre kan göra riktiga fynd på loppisar och liknande evenemang. Började själv samla för några år sedan och redan då var galenskapen igång på Ebay och andra sidor.

Retrosamlandet har väl exploderat i popularitet de senaste åren och priserna reflekterar det, ganska svårt att säga vad som är bäst att börja med (beror väl på vad man är intresserad av) - Generationen med PS2, XBOX och framåt borde väl fortfarande vara ganska lätt att samla på? Playstation 1 börjar bli dyrare har jag märkt - Den anses väl vara retro nu. Det bästa är nog att rikta in sig på ett system så det inte blir för mycket på en gång.
Citera
2017-07-18, 06:26
  #5
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerking
Först och främst bör du så tidigt som möjligt bestämma inriktningen på samlingen. Ska det va kompletta spel med fodral/manual eller inte, ska det va endast europeiska versioner, ska det vara till enbart en konsol eller flera, någon speciell genre osv osv

När det gäller priser så brukar jag använda https://www.pricecharting.com , dock ska man komma ihåg att priserna till stor del baseras på auktioner från amerikanska ebay där spelen generellt är billigare än i Europa.

De mest prisvärda att samla på idag skulle jag anta är förra och förrförra generationen av konsoler.

Köper mina spel främst från brittiska/tyska ebay från säljare inom EU. Köper sällan något inom Sverige då priserna är betydligt högre, åtminstone när det gäller Nintendo.

Om du köper en hel del i Tyskland är det inte då 90% tysk text i spelen? Köper mest på ebay alt engelska ebay.
Citera
2017-07-19, 17:40
  #6
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Om du köper en hel del i Tyskland är det inte då 90% tysk text i spelen? Köper mest på ebay alt engelska ebay.

När det gäller Nes så är det ett fåtal spel som är på tyska men de är lätträknade på handen
Citera
2017-07-19, 18:01
  #7
Medlem
Bret-Harts avatar
Samla på det som intresserar dig skulle jag råda dig till, köp aldrig till marknadspris utan pruta och få allt mycket billigare
Citera
2017-07-23, 00:08
  #8
Medlem
Estranged62s avatar
Försök köpa av folk som inte vet att spelen är värda nåt. tyvärr är detta svårt i dagens samhälle.. de flesta vet tyvärr att retro spel är populära samlarobjekt. Ett annat tips är väl att försöka hitta kompletta spel med kartongen och handboken kvar.

Eller så kikar du runt på tradera,blocket, secondhand eller loppisar.

Lycka till
Citera
2017-07-23, 19:41
  #9
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristopherH
Hej!

Jag har precis flyttat till en större lägenhet och har nu beslutat mig när jag har utrymmet att börja samla på någon konsol och spelen till det.

Min fråga är och det jag behöver råd från er är:

* Vilken konsol har bäst samlarvärde rent generellt?
Apple Pippin. Något mer överkomligt som fortsätter stiga i värde är dock helt klart det supercoola Amiga CD32.

Citat:
Ursprungligen postat av ChristopherH
* Hur förvarar ni era spel till konsolerna, kanske någon kan skicka en bild?
Förvarar mina helt öppet i ett vitrinskåp, men finns ju t ex NES-fodral/Väskor att köpa överallt. I belysta vitrinskåp kan det för övrigt vara rätt schysst att ha en samling tillbehör. Bara att googla..

Citat:
Ursprungligen postat av ChristopherH
* Vilka sidor/vart vänder ni er för att köpa spel?
Tradera, eftersom en vara aldrig är mer värd än en medveten köpare är beredd att betala. Många troll tror att Nintendo 8-bit är värt tusentals kronor eftersom det är så gammalt, utan att reflektera över hur många miljoner ex som faktiskt tillverkades. eBay kan också vara ett alternativ, men då skall det vara extremt unikt; där kostar spelet ofta 100 spänn och frakten 500 så det är ganska meningslöst för det mesta. eBay har dessutom betydligt värre fantasipriser än Blocket när det drar iväg, som gamla massproducerade skitdatorer från millennieskiftet för 45.000 och liknande.

Hittar man något på loppisar eller hos sambons systers kompis mormor är det klart mest värt att kolla på. Jag har påbörjat min "samling" i den mån jag får plats i min patetiska lilla etta, och det drar prismässigt iväg snabbt:
- Nintendo 8-bit. Gratis, hittades bortslängd på en lastpall i chefens ägor. Ny connector för 129:-, fyra spel för ca 500:-, en handkontroll för 199:-, nätadapter för 165:- och AV-sladd för 29:- har inhandlats. Många bäckar små, totalt 1 022:-
- Nintendo 64 Grape med matchande kontroll och kablage. 799:-, Expansion pak för att kunna spela alla spel 275:-, Memory pak för att spara spel 65:-, och 11 st spel för ca 1 400:-. Totalt 2 539:-. N64 kom sedan i 7 eller 8 olika färger förutom specialvaranterna, så lägg på ytterligare 5.000 så är det komplett
__________________
Senast redigerad av avc 2017-07-23 kl. 20:02.
Citera
2017-07-23, 23:12
  #10
Medlem
Samla på den konsollen du gillar. Annars kommer intresset dö för eller senare. Har du inget personligt band så kommer du för eller senare sälja av skiten.
Om du kommer över någon riktigt rare så kör!!! Själv har jag en stor samling av spel som jag tror jag är rätt ensam om att ha i Sverige iaf. Det är riktigt kul att ha något som kanske får stort värde.

Ingen konsoll har något större värde. Om det är värde du är ute efter så ska du försöka få tag i saker som är ovanliga. NES och SNES är nog det vanligaste som folk samlar på. Men de flesta har väl inget som är värt över 1000kr. Man gör sällan fynd på sidor som Tradera osv. Bästa sättet att göra ett fynd är att kolla säljes-annonser i tidningar, loppisar, ringa direkt på blocket annonser och dylikt.

Jag köpte 40 spel helt i nyskick, oöppnade till NES och SNES för 4000kr när jag höll på. Det var på blå börsen. Enklast är fan att ta ett vanligt jobb dock. Tar mycket tid att samla spel och hoppas det blir nått värde. Så jag lade av för ett bra tag sedan. Men det var hur kul som helst att samla på Amiga tex då man ofta fick så mycket disketter och hårdiskar att utforska.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback