Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-14, 16:12
  #1
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Citat:
Vattenfall höjer elnätsavgiften för 870 000 kunder – för fjärde gången sedan 2015.
Det statliga elbolaget vill minska avbrotten.
– Vi har respekt för att den här höjningen drabbar våra kunder, säger Eva Vitell, kund- och marknadschef på Vattenfall Eldistribution.
ANNONS

Citat:
Elnätsavgiften för 870 000 Vattenfallskunder kommer att höjas med i genomsnitt sex procent i månaden från och med årsskiftet.
Det motsvarar ungefär 45 kronor för en villaägare och tolv kronor för en lägenhetskund.
Det är fjärde gången som Vattenfall höjer elnätsavgiften sedan 2015. Totalt kommer avgiften att ha höjts med över 30 procent nästa år, jämfört med 2015.
Orsaken till den nya höjningen är att det statliga bolaget vill minska antalet elavbrott.
– Vi har respekt för att den här höjningen drabbar våra kunder. Men det som skapar riktigt starka kundreaktioner är när elen inte fungerar, säger Eva Vitell, kund- och marknadschef på Vattenfall Eldistribution.

http://www.aftonbladet.se/minekonomi...elnatsavgiften

Betalar vi inte höga avgifter som det redan är?
Citera
2017-07-14, 16:51
  #2
Medlem
sparvsylts avatar
Det låter väl ändå rimligt med tanke på motiveringen? Även klokt miljömässigt då det kan leda till att människor förbrukar mindre el.
Citera
2017-07-14, 17:30
  #3
Medlem
minponnys avatar
och nu är det skatt på sol celler . dom kan bara hova in pengarna
Citera
2017-07-14, 19:55
  #4
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvsylt
Det låter väl ändå rimligt med tanke på motiveringen? Även klokt miljömässigt då det kan leda till att människor förbrukar mindre el.

Att höja fasta avgifter ger snarare motsatt effekt, desto större del av räkningen som är opåverkbar ju mindre energi lägger folk på att spara el. Avgifter är bättre att kasta på kilowattpriset.
Citera
2017-07-14, 20:33
  #5
Medlem
sparvsylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Att höja fasta avgifter ger snarare motsatt effekt, desto större del av räkningen som är opåverkbar ju mindre energi lägger folk på att spara el. Avgifter är bättre att kasta på kilowattpriset.
Oj, jag todde det var vad det hela handlade om. Jag håller med.
Citera
2017-07-14, 21:05
  #6
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvsylt
Det låter väl ändå rimligt med tanke på motiveringen? Även klokt miljömässigt då det kan leda till att människor förbrukar mindre el.

Citat:
Ursprungligen postat av minponny
och nu är det skatt på sol celler . dom kan bara hova in pengarna

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Att höja fasta avgifter ger snarare motsatt effekt, desto större del av räkningen som är opåverkbar ju mindre energi lägger folk på att spara el. Avgifter är bättre att kasta på kilowattpriset.

Citat:
Ursprungligen postat av sparvsylt
Oj, jag todde det var vad det hela handlade om. Jag håller med.

Glöm inte kemiskatten om man vill ha en TV det ska va dyrt att bo i Sverige
Citera
2017-07-15, 12:21
  #7
Medlem
Christopher.s avatar
Se det som en extra skatt, enklast så. Dock undrar jag när det ska bli möjligt för företag att bygga egna elnät och konkurrera ut statliga monopol eller oligopol som råder i vissa områden. Skulle det vara möjligt för 3000 villaägare att bygga ett eget elnät? Låt oss säga att varje villaägare gick in med 20.000, totalt 60 miljoner kronor, räcker det för att göra allt från grunden och äga sitt eget elnät?
Citera
2017-07-17, 21:03
  #8
Medlem
Tjippmunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Att höja fasta avgifter ger snarare motsatt effekt, desto större del av räkningen som är opåverkbar ju mindre energi lägger folk på att spara el. Avgifter är bättre att kasta på kilowattpriset.
senaste två månaderna har jag betalt mer än 100% mer i fasta avgifter är för elen jag förbrukar. det finns ingen mening att släcka lägre. de örena jag sparar på det får jag betala i fast avgift istället.
Citera
2017-07-18, 04:43
  #9
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk
senaste två månaderna har jag betalt mer än 100% mer i fasta avgifter är för elen jag förbrukar. det finns ingen mening att släcka lägre. de örena jag sparar på det får jag betala i fast avgift istället.

Jepp, det är viktigt att försöka hitta en leverantör som inte tar ut fast avgift när förbrukningen är låg. Själv har jag avtal med rörligt pris hos sala-heby energi sedan många år, det skall finnas ett par leverantörer till som inte tar ut fast avgift.

Nätleverantörens fasta avgift verkar dock inte gå att komma undan tyvärr.
Citera
2017-07-18, 21:31
  #10
Medlem
Tjippmunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jepp, det är viktigt att försöka hitta en leverantör som inte tar ut fast avgift när förbrukningen är låg. Själv har jag avtal med rörligt pris hos sala-heby energi sedan många år, det skall finnas ett par leverantörer till som inte tar ut fast avgift.

Nätleverantörens fasta avgift verkar dock inte gå att komma undan tyvärr.
det är nätavgiften som är dyrare. jag har ingen fast avgift på den rörliga biten
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback