Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-07-09, 21:43
  #73
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Tack!

Finns nämligen en som säljer på blocket som jag vill köpa men det kanske är bättre att köpa en RRD då de verkar mer professionella.

Tror man får mer för pengarna om man köper en RRD, men sen vill jag ha den i wood över hela brädan.

Jag gillar deras video om firestorm v3 från 2016,grymt inspirerande!
Lovar dig att du får bra kvalitet om du köper båda! RRD är dyrare också, möjligt att det är en bättre bräda dock har kört föregångaren till den innan jag började med småbrädor och den var riktigt snabb. Många riktigt duktiga som testade den gillade den direkt. Tror dock att den är en gnutta svårare än geckon.
Citera
2017-07-09, 22:30
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Lovar dig att du får bra kvalitet om du köper båda! RRD är dyrare också, möjligt att det är en bättre bräda dock har kört föregångaren till den innan jag började med småbrädor och den var riktigt snabb. Många riktigt duktiga som testade den gillade den direkt. Tror dock att den är en gnutta svårare än geckon.

Svårt val eller så biter jag av mer än jag kan tugga...

Jag måste lära mig vattenstart innan bara men när det är fixat ska jag köpa nån av dessa. Får då bli RRD varianten!

Undrar om det går att dra rigg på den 123 litersbrädan med kroppsvikten på 64 kg som jag är på.

Finns det nån toppfart för varje bräda? Riktigt snabb, kommer man upp i 40 knop?

Min pråm på 175 liter vill jag pressa till 20 knop om det går.
Citera
2017-07-09, 22:45
  #75
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Svårt val eller så biter jag av mer än jag kan tugga...

Jag måste lära mig vattenstart innan bara men när det är fixat ska jag köpa nån av dessa. Får då bli RRD varianten!

Undrar om det går att dra rigg på den 123 litersbrädan med kroppsvikten på 64 kg som jag är på.

Finns det nån toppfart för varje bräda? Riktigt snabb, kommer man upp i 40 knop?

Min pråm på 175 liter vill jag pressa till 20 knop om det går.
Du måste typ ha riktigt speed-kit för 40 knop, det är extremt hög hastighet, seglen är gigantiska och brädorna är riktigt smala. 20 knop vet jag inte ens om det går med en bräda med centerbord, även om det inte ens är nedfällt. Har testat plattvatten med GPS ämnad för sporten och man överskattar sin fart otroligt mycket faktiskt. Blivit besviken varje gång
Japp det går att dra rigg på den, det är lite svårt bara!
Citera
2017-07-09, 23:01
  #76
Medlem
Bra att ha olika stora segel till olika vindar. är det storm ligger du under vattnet å surfar, går fortare med lite segel då.
Citera
2017-07-09, 23:13
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Bra att ha olika stora segel till olika vindar. är det storm ligger du under vattnet å surfar, går fortare med lite segel då.
Jupp jag måste ordna fler.
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Du måste typ ha riktigt speed-kit för 40 knop, det är extremt hög hastighet, seglen är gigantiska och brädorna är riktigt smala. 20 knop vet jag inte ens om det går med en bräda med centerbord, även om det inte ens är nedfällt. Har testat plattvatten med GPS ämnad för sporten och man överskattar sin fart otroligt mycket faktiskt. Blivit besviken varje gång
Japp det går att dra rigg på den, det är lite svårt bara!
Haha då är jag med. Få lite perspektiv på farterna.

På Youtube finns det en som kör sin 155 liter i stokkoya till 23 knop så då kan jag kanske nå 20. Trodde jag!

Isf är 30 knop med en RRD rätt imponerande antar jag.
Citera
2017-07-13, 17:20
  #78
Medlem
Vad hade ni valt för bräda mellan dessa?

Fanatic gecko 112 liter
https://www.surfkeppler.de/Fanatic-Gecko-HRS-2016-112l

Starboard atomiq 104 liter, hur snabb är denna?
http://www.surfspot.se/starboard-ato...-freemove.html

Rrd firestorm 123 liter
https://surfers.se/vindsurfing/vinds...-storm-v3-wood

Vill att brädan främst ska vara snabb och ha bra kvalitet.
Citera
2017-07-18, 13:24
  #79
Medlem
Vilka vindar kan man dra ut på om man har en 123 liters bräda och 6,7 segel?

Går det att gå ut med rrdn i lätta vindar på 2 - 3 m/s?
Citera
2018-06-20, 18:51
  #80
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Lovar dig att du får bra kvalitet om du köper båda! RRD är dyrare också, möjligt att det är en bättre bräda dock har kört föregångaren till den innan jag började med småbrädor och den var riktigt snabb. Många riktigt duktiga som testade den gillade den direkt. Tror dock att den är en gnutta svårare än geckon.
Efter att ha kört RRDn ett tag nu så måste jag säga att den lyfts upp alldeles för lätt från vattnet. Jag väger som sagt bara drygt 60 kg och den planar visserligen enkelt men är alldeles för instabil vid lite choppigt och vågigt vatten.
Brädan är fantastisk men den passar mer i plattvattenmiljöer. Åh den är ruskigt snabbt. Fick upp den till 18 knop idag utan några större problem. Dock vill man inte studsa fram utan ligga lite mer lokalt i vågorna, med den här så tangerar jag alla vågor. Fenan är dessutom gigantisk, 44 cm tror jag.

Vad tycker du den passar i för vatten/vind?
__________________
Senast redigerad av goldcashier 2018-06-20 kl. 18:58.
Citera
2018-06-21, 08:17
  #81
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier
Efter att ha kört RRDn ett tag nu så måste jag säga att den lyfts upp alldeles för lätt från vattnet. Jag väger som sagt bara drygt 60 kg och den planar visserligen enkelt men är alldeles för instabil vid lite choppigt och vågigt vatten.
Brädan är fantastisk men den passar mer i plattvattenmiljöer. Åh den är ruskigt snabbt. Fick upp den till 18 knop idag utan några större problem. Dock vill man inte studsa fram utan ligga lite mer lokalt i vågorna, med den här så tangerar jag alla vågor. Fenan är dessutom gigantisk, 44 cm tror jag.

Vad tycker du den passar i för vatten/vind?
Den passar klart bättre i plattvatten. Samtidigt är det ju inte direkt en slalombräda och de har designat den för att klara choppigt vatten men mer än så, nä. Finns ingen bräda i den storleken som klarar vågor riktigt bra, möjligtvis om det finns någon gigantisk freestyle/wavebräda.
Citera
2018-06-21, 11:53
  #82
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Den passar klart bättre i plattvatten. Samtidigt är det ju inte direkt en slalombräda och de har designat den för att klara choppigt vatten men mer än så, nä. Finns ingen bräda i den storleken som klarar vågor riktigt bra, möjligtvis om det finns någon gigantisk freestyle/wavebräda.
Vad rekar du för freestyle-bräda?

Tror RRDn är lämpad för lugna vatten med stora segel. Känns lite som ett felköp men den är ändå härlig.
Citera
2018-06-21, 22:37
  #83
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier
Vad rekar du för freestyle-bräda?

Tror RRDn är lämpad för lugna vatten med stora segel. Känns lite som ett felköp men den är ändå härlig.
Jag har ingen freestylebräda faktiskt utan kör enbart på en 65 liters vågbräda från Naish och har bara segel mellan 3,4 och 4,7. Blir dock inte så mycket längre tyvärr.
Ren freesyle lämpar sig bäst för plattvatten också men en freestyle/wave-kombination är nog det bästa om man vill ha lite av allt och ändå bara vattenstartar.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback