Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-04, 19:45
  #13
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h8_religion
Har ett liknande problem som TS:

Använder en Intenso 3 TB USB 3.0 extern hårddisk som funkar utan problem till min PC, och som är formaterad till exFAT, men när jag ska ansluta den till min nyinköpta Macbook Air händer ingenting. Förvisso kan jag hitta den externa hårddisken i Skivverktyg, men när jag klickar på "flytta till skrivbordet" händer ingenting, och av någon anledning står det dessutom att jag har 0byte utrymme kvar på den trots att den endast har fyllts med filer på ca 50 GB.

Någon som vet vad som kan vara fel? Hårddisken kan ju bevisligen hittas i Skivverktyg så det kan väl inte vara något USB-fel, eller? Har testat båda USB-uttagen på datorn men samma problem på båda.

Har du valt att visa externa enheter på skrivbordet? Under Finder-menyn->Inställningar har jag för mig. Du ska även kunna se disken i vänsterspalten om du öppnar ett nytt fönster i Finder.
Citera
2017-07-08, 12:46
  #14
Medlem
h8_religions avatar
Ursäkta sent svar, tyvärr fungerar det fortfarande inte, har testat alla knep (både Finder>Inställningar>visa hårddiskar och Skivverktyg>min externa hårddisk>flytta till skrivbordet). Det är alltså inget annat att göra än att slänga skiten? Varför upplyses man inte någonstans om att Intenso inte är kompatibla med Mac? Helt värdelöst.

EDIT
Kan lägga till att jag har testat vanliga usb-stickor i macen och det funkar utan problem, så det är alltså inte macen i sig det är fel på utan just att intenso-hårddisken inte är kompatibel med macbook air av någon outgrundlig anledning (men däremot med PC utan problem).
__________________
Senast redigerad av h8_religion 2017-07-08 kl. 13:02.
Citera
2017-07-09, 08:21
  #15
Medlem
exFAT är ett Microsoft-format och tre TB är stort jämfört med numeriska begränsningar i många filsystem.

Prova t.ex följande:
Anslut disken till din PC
Starta diskhantering, markera volymen och välj shrink/krymp så att det blir typ 750GB som inte används på disken.
Koppla den nu till din mac och starta skivverktyget
Skapa och formatera ett lämpligt filsystem bredvid den stora exFAT.
Citat:
Ursprungligen postat av h8_religion
Har ett liknande problem som TS:

Använder en Intenso 3 TB USB 3.0 extern hårddisk som funkar utan problem till min PC, och som är formaterad till exFAT, men när jag ska ansluta den till min nyinköpta Macbook Air händer ingenting. Förvisso kan jag hitta den externa hårddisken i Skivverktyg, men när jag klickar på "flytta till skrivbordet" händer ingenting, och av någon anledning står det dessutom att jag har 0byte utrymme kvar på den trots att den endast har fyllts med filer på ca 50 GB.

Någon som vet vad som kan vara fel? Hårddisken kan ju bevisligen hittas i Skivverktyg så det kan väl inte vara något USB-fel, eller? Har testat båda USB-uttagen på datorn men samma problem på båda.
Citat:
Ursprungligen postat av h8_religion
Ursäkta sent svar, tyvärr fungerar det fortfarande inte, har testat alla knep (både Finder>Inställningar>visa hårddiskar och Skivverktyg>min externa hårddisk>flytta till skrivbordet). Det är alltså inget annat att göra än att slänga skiten? Varför upplyses man inte någonstans om att Intenso inte är kompatibla med Mac? Helt värdelöst.

EDIT
Kan lägga till att jag har testat vanliga usb-stickor i macen och det funkar utan problem, så det är alltså inte macen i sig det är fel på utan just att intenso-hårddisken inte är kompatibel med macbook air av någon outgrundlig anledning (men däremot med PC utan problem).
Citera
2017-07-09, 14:52
  #16
Medlem
h8_religions avatar
Jag ska försöka med detta, tack så mycket för hjälpen!
Citera
2017-07-09, 21:13
  #17
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h8_religion
Jag ska försöka med detta, tack så mycket för hjälpen!

Säg hur det går för dig också det kanske kan hjälpa nån annan stackare med samma problem...
Citera
2017-07-15, 13:33
  #18
Medlem
h8_religions avatar
Kan meddela att iconicatabs tips fungerade, stort tack ska du ha för hjälpen!

Dock verkar det som att man fick göra avkall på nästan 1/3 av diskutrymmet, så nu rymmer den ca 2,2TB istället för 3TB. Men, hellre det än att det inte funkar alls!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback