Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-17, 13:37
  #13
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Sveavägen-Odengatan-Odenplan Dalagatan åkte man ja.

Om du ger dig på en simulering av ambulansernas rörelse, så är det väldigt intressant med tanke på alla de tider som figurerar i detta moment.

Dina ansträngningar är berömvärda! Synpunkt: vänligen undvik vit text i gula fält.
Tack! Ja, jag ändrar nog de gula etiketterna till gröna (med vit text).

Men det skulle vara kul att se andras simuleringar. Om man testar genom att ändra lite så kommer man snart på hur man gör. Den viktigaste tidpunkten är ju 23:21:30 och alla simuleringar måste rättas efter den tidpunkten. Om man inte får det att stämma först (vilket man säkerligen inte får) så korrigerar man starttiderna till det passar in.
__________________
Senast redigerad av iesho 2017-06-17 kl. 13:39.
Citera
2017-06-17, 14:17
  #14
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Windows Defender har omvärderat mitt program och anser inte längre att det är ett virus. Så det var väl bara något av trådens troll som rapporterade programmet som virus...
Inte heller idag raderas filerna eller kallas för virus, men när man laddar så rekommenderas man att 'kasta' men man kan ändra till 'behåll'.
Citera
2017-07-06, 22:44
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ditt schema stämmer bra med min simulering https://www.youtube.com/watch?v=fZYc...ature=youtu.be. Nästan perfekt i stort och +/- 20 sekunder vad det gäller detaljerna. Mitt simuleringsprogram är skalenligt och kinematiskt korrekt och visar därför vad som är möjligt.
Ambitiöst! Programvaran heter streetsim 1.1?
Du har dock inte rätt färdväg för piketen 3230 när de tar brunkebergssvängen. De rundar istället riksbankshuset och kör igenom gågatupassagen rakt igenom/under kulturhuset. Samma regnskyddade plats som högvakten brukade samlas på inför att marschera från sergelstorg till slottet på söndagarna.
Citera
2017-07-06, 23:12
  #16
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ditt schema stämmer bra med min simulering https://www.youtube.com/watch?v=fZYc...ature=youtu.be. Nästan perfekt i stort och +/- 20 sekunder vad det gäller detaljerna. Mitt simuleringsprogram är skalenligt och kinematiskt korrekt och visar därför vad som är möjligt.

Intressant. Bra. Ser dock att du skriver att Mårten ser en man följa efter paret Palme från bokhandeln. Det stämmer inte. Han såg mannen titta efter paret Palme, men inte att mannen gick efter.

Vittnet Pia E som stod vid busshållplatsen och följde paret Palme med blicken fram till gatuköket såg ingen förföljande man.

Ska titta mer. Verkligen bra simulering.
Citera
2017-07-06, 23:22
  #17
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Ambitiöst! Programvaran heter streetsim 1.1?
Du har dock inte rätt färdväg för piketen 3230 när de tar brunkebergssvängen. De rundar istället riksbankshuset och kör igenom gågatupassagen rakt igenom/under kulturhuset. Samma regnskyddade plats som högvakten brukade samlas på inför att marschera från sergelstorg till slottet på söndagarna.
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Intressant. Bra. Ser dock att du skriver att Mårten ser en man följa efter paret Palme från bokhandeln. Det stämmer inte. Han såg mannen titta efter paret Palme, men inte att mannen gick efter.

Vittnet Pia E som stod vid busshållplatsen och följde paret Palme med blicken fram till gatuköket såg ingen förföljande man.

Ska titta mer. Verkligen bra simulering.
Ska kolla upp uppgifterna och rätta. De som har Windows kan ladda programmet och testa själva. Se tråden:
(FB) Animeringar och simuleringar av MOP
Citera
2017-07-07, 04:35
  #18
Medlem
ieshos avatar
Jag hade tänkt att den här tråden skulle handla om hur man använder StreetSim och vilka förbättringar av programmet som skulle vara önskvärda, men moderatorerna tenderar att flytta inlägg om simuleringar hit. Om man vill diskutera simuleringar i huvudtråden bör man kanske fokusera på sakfrågan och låta simuleringen vara en bifråga.
Citera
2017-07-07, 05:58
  #19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Intressant. Bra. Ser dock att du skriver att Mårten ser en man följa efter paret Palme från bokhandeln. Det stämmer inte. Han såg mannen titta efter paret Palme, men inte att mannen gick efter.

Vittnet Pia E som stod vid busshållplatsen och följde paret Palme med blicken fram till gatuköket såg ingen förföljande man.

Ska titta mer. Verkligen bra simulering.
I första förhöret med MP

http://lennartremstam.blogspot.se/20...ten-palme.html

säger han att mannen började gå efter hans föräldrar.
Citera
2017-07-07, 08:12
  #20
Medlem
Väldigt intressant. 2 synpunkter:
1. Skulle vilja se samma simulering fast bara just kring Skandiahuset..
2. Vart är/varför är inte SE med??
Citera
2017-07-07, 09:12
  #21
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Väldigt intressant. 2 synpunkter:
1. Skulle vilja se samma simulering fast bara just kring Skandiahuset..
2. Vart är/varför är inte SE med??
Jag har faktiskt funderat på en simulering just kring Skandiahuset vid Sveavägen och en simulering som sträcker sig till Odengatan och Sabbatsbergs sjukhus. Men i båda fallen krävs ändringar i själva programmet. Någon har också önskat en karta i stället för en satellitbild.

SE är med i simuleringen. Han och mannen i beige dyker upp alldeles innan mordet, men p.g.a. satellitbildens skala blir det lite trångt. En förstorad simulering just kring mordplatsen skulle kunna lösa en del frågor.
Citera
2017-07-10, 23:36
  #22
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
I första förhöret med MP

http://lennartremstam.blogspot.se/20...ten-palme.html

säger han att mannen började gå efter hans föräldrar.

Jo men i rättegången står det klart att Mårten inte såg mannen gå efter. Han såg endast att mannen vände huvudet i deras riktning och tittade efter dem. Mårten såg aldrig att mannen började gå efter paret Palme.
Citera
2017-07-11, 06:16
  #23
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jo men i rättegången står det klart att Mårten inte såg mannen gå efter. Han såg endast att mannen vände huvudet i deras riktning och tittade efter dem. Mårten såg aldrig att mannen började gå efter paret Palme.
Eftersom MP i första förhöret sa att han såg mannen gå efter sina föräldrar så verkar det väl rimligt att utgå i från att han i varje fall fick intrycket att mannen började gå efter föräldrarna.
Citera
2017-07-11, 11:17
  #24
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Eftersom MP i första förhöret sa att han såg mannen gå efter sina föräldrar så verkar det väl rimligt att utgå i från att han i varje fall fick intrycket att mannen började gå efter föräldrarna.

Definitivt! Det intrycket fick MP. Men pressad i frågan av (Liljeros vill jag minnas) fick han till sist medge att "nej, jag såg inte att mannen följde efter. Bara att han tittade efter dem, liksom vände sig efter dem".

Ungefär så föll orden vill jag minnas.

Pia E är ett nyckelvittne här som jag ser det. Hon står faktiskt och följer paret Palme med blicken. Hon vill nämligen kolla om det går någon livvakt i närheten av dem, men hon ser ingen som följer efter.

Pia E tittar efter paret Palme tills de når gatuköket.

Sedan tar LN vid och talar om den ljushårige lufsande ovårdade mannen bakom och - vilket är mest intressant - de två mörkt klädda männen som gick 10-15 meter framför paret Palme.

Vilka var de?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback