Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-07-01, 23:21
  #25
Medlem
Bor på Östermalm och skulle aldrig lämna området för någon förort hellre då en annan stad. Förorter ser alla lika kommunistiska ut tyvärr.... fördelen med att bo i city är att det tar 10 minuters promenad till jobbet och hem. När löprundan är klar kl 17.30 ser man fortfarande folk som sitter fast i pendlingstrafiken och vid middagen kl 18.00 är det fortfarande pendlingstid...skulle aldrig byta bort den kvalitén på tid.
Citera
2017-07-03, 19:20
  #26
Medlem
Uppvuxen i en liten ort och hade det inte varit för att jag just vill känna mig anonym och inte känna alla så hade jag kunnat tänka mig att bo kvar (trött på en del andra saker också iofs), för läget är jättebra.

Men jag har flyttat från villan jag är uppvuxen i och bor numera i lägenhet mitt i stan. Dock mellanstor stad. Målet är att flytta till en ännu större stad så snart jag bara kan.

Tror inte jag vill bo i hus mer, men skulle det bli så finns det alltid bättre förorter eller mindre centrala stadsdelar med villaområden och då kan jag ändå få båda delar: friheten i hus men också stadsliv. Men helst stadsliv hela tiden.
Citera
2017-07-03, 19:34
  #27
Medlem
Jag kommer gärna med en liten tes här och det finns ingen vetenskap utan mer om något en logisk tanke.

Jag är uppvuxen i en håla, kände en del i hålan och livet var enkelt. Långsamt men enkelt. Flyttade till en större stad vid gymnasiet och lärde känna nytt folk, folk som funderade lite på karriär. Efter gymnasiet flyttade jag till en en större stad igen och breddade mitt nätverk. Nu några år senare har jag det yrke jag har, resor 7-10 gånger om året utomlands och bor mitt i city. Mitt liv är relativt enkelt och roligt.

När jag ser tillbaka till de på orten jag växte upp i så bor de flesta kvar, de har det bra men de ser inte världen för huvudet kommer inte över soppskålskanten. En del har gjort samma resa som en själv och de verkar leva ungefär som mig. Således är stadslivet en fördel under ens vuxna uppväxt.

Kollar själv på hus nu men det är för att jag har råd, rör mig runt flera storstäder i mitt yrke och behöver inte hänga på krogen på helgerna då jag får nog av det på vardagen.

Således stad = bra för de som vill ha en karriär
By = för de som är nöjda och i senare fall, stadsbon som har råd att bo där.
Citera
2017-07-04, 18:35
  #28
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelols
Således stad = bra för de som vill ha en karriär
By = för de som är nöjda och i senare fall, stadsbon som har råd att bo där.
Skulle din livsstil fungera med familj?

Hur länge har du kännt den vän du umgås mest med?
Citera
2017-07-08, 00:42
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Skulle din livsstil fungera med familj?

Hur länge har du kännt den vän du umgås mest med?

Med familj, nej. Hellre på landet då.
Min vän jag umgås med kommer från samma by, länt varandra sen vi var sju och är 35+ idag. De andra vännerna mellan 5-10 år beroende på vem.
Citera
2017-07-08, 00:53
  #30
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Lol. Vilket bageri menar du? De flesta köper butiks-bakat bröd i affären.

2) Vad är det för mataffär du går till? Det här känner jag inte igen. Köper du mat på 7-11 eller Pressbyrån?



En del saker är mycket dyrare bara för att det är innerstan. Samma sak gäller i bättre kommuner.
Populära bagerier har gott om kunder alla dagar i veckan, både för bröd men även bullar(frallor som ni där uppe säger). Varje lördag är jag på bageriet och köper just bullar.

Samtidigt, matbutikerna i innerstäderna är mindre, klart man lär känna personalen. Hälsar på dem, oavsett om jag träffar dem i butiken eller på stan. Samma med ens lokala stampub. Enklare när man har kollat ut sina ställen i innerstaden.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback