Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-07-02, 10:58
  #25
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du har helt enkelt noll koll, så sluta sitt och spy ur dig okunnigt skit...
Jag får garanterat 3000-5000kr för min 2009 MBP idag.
Öhh jag skiter väl i vad du får för din Mac Book Pro.
[/quote]

TS får garanterat 2000kr för sin Mac Pro då det fortfarande är en rätt kapabel klenod.[/quote]

Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Kollade ebay och Blocket, Mac Pro 2008 kostar från ca 2000 kr och uppåt. Var hittar du en för 500 kr?

Vad man annonserar ut varan för och vad man får är två HELT olika saker. Denna killen har försökt sälja sin sedan MAJ, ingen större rusning https://www.blocket.se/stockholm/Mac...=11&w=3&last=1

På Ebay verkar dom gå för runt 800, så det var lite mer än jag skrev..

Jag hade en 1.1 (alltså 2008) som jag sålde för 10.000, då skickade jag med en Apple Cinema Display (20") så nog vet jag vad jag pratar om

Det var för 5 ÅR SEN. Sålde även min Mac Pro 5.1 (Alltså näst sista innan det blev en papperskorg) för fyra år sen, tror jag fick 12.000 för den, var EN som hörde av sig.

Nu säger jag inte att dom är dåliga, det är bara ingen som vill ha dom längre. Dubbla Xeon CPUer (Om det inte är sneakmodellen) och ECC minne gör dom till riktigt trevliga virtualiseringsmaskiner, och eftersom det är Mac så kan du köra OSX virtuellt också i exempelvis Vmware ESX.

Även PPC Mac Pro var trevliga för ett par år sen.
Citera
2017-07-02, 12:39
  #26
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Nej den är inte värd ett par tusenlappar, min hackintosh är kraftullare än din mac pro och den kostade mig 3000 Kr.

Varför kollar du inte på ebay, blocket, tradera innan du bildar dig en uppfattning? Hade du sålt en 9 år gammal PC hade du fått 10 Kr, en 9 år gammal mac kanske är värd 500 Kr, vilket är sjukt bra med tanke på åldern.
Var det därför jag fick ut 2000 kronor för min Mac Pro 2006 för 7-8 månader sedan? Eftersom den bara är värd 500:-? Och TS dator är betydligt snabbare än min var.
Citera
2017-07-02, 13:32
  #27
Medlem
526s avatar
Det är svårt med värdet på just Mac Pro
Det beror på vad man ska ha dem till.

Om man tänker sig att man inte har någon dator alls och behöver en arbetshäst /server eller till studio, så är alternativet att antingen köpa en pc eller en ny mac.
Jag skulle hellre köpa en Mac Pro från 2008 med flera kärnor, stor HD och mkt ram än en beg. nyare Macbook eller iMac, förutsatt att jag bara ska använda den till ett visst syfte.

Jag har MP 2008 i studion och det funkar kanon. Logic 9, drivrutiner och alla plugins funkar perfekt med ljudkorten. Hela systemet är i harmoni.
Ibland brukar jag använda Macbook 2015 i studion istället, men då blir det ett annan grej. Då måste jag använda Logic X och pluggarna från 9 funkar inte. Visserligen funkar X pluggarna, men de behövs inte när man spelar in. Sen går det inte att ta tillbaka från X till 9 när man en gång konverterat ljudfilerna.

Man ska inte underskatta fungerande äldre system som är intrimmade.
Laga inte vad som är helt.
__________________
Senast redigerad av 526 2017-07-02 kl. 13:35.
Citera
2017-07-02, 15:34
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Öhh jag skiter väl i vad du får för din Mac Book Pro.

TS får garanterat 2000kr för sin Mac Pro då det fortfarande är en rätt kapabel klenod.[/quote]



Vad man annonserar ut varan för och vad man får är två HELT olika saker. Denna killen har försökt sälja sin sedan MAJ, ingen större rusning https://www.blocket.se/stockholm/Mac...=11&w=3&last=1

På Ebay verkar dom gå för runt 800, så det var lite mer än jag skrev..

Jag hade en 1.1 (alltså 2008) som jag sålde för 10.000, då skickade jag med en Apple Cinema Display (20") så nog vet jag vad jag pratar om

Det var för 5 ÅR SEN. Sålde även min Mac Pro 5.1 (Alltså näst sista innan det blev en papperskorg) för fyra år sen, tror jag fick 12.000 för den, var EN som hörde av sig.

Nu säger jag inte att dom är dåliga, det är bara ingen som vill ha dom längre. Dubbla Xeon CPUer (Om det inte är sneakmodellen) och ECC minne gör dom till riktigt trevliga virtualiseringsmaskiner, och eftersom det är Mac så kan du köra OSX virtuellt också i exempelvis Vmware ESX.

Även PPC Mac Pro var trevliga för ett par år sen.[/quote]

Fortfarande är den värd mer än 500, men givetvis är ju kundunderlaget klart begränsat. Men med lite tålamod så dyker det förr eller senare upp nån som vet vad han vill ha, och slantar runt 2000kr.

Fan, vara ett tomt sånt chassie är ju värt mer än 500kr för den som t ex vill göra nån cool förvaringgrej av den.
Citera
2017-07-02, 16:18
  #29
Medlem
rolemodels avatar
Kolla med nästa säsong av antikrundan eller nått sånt?
Citera
2017-07-02, 17:55
  #30
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fan, vara ett tomt sånt chassie är ju värt mer än 500kr för den som t ex vill göra nån cool förvaringgrej av den.

Eftersom PPC Mac Pro ser PRECIS identiskt med X86 så skulle jag gissa man kan få ett sådant gratis.
Citera
2017-07-02, 18:00
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Eftersom PPC Mac Pro ser PRECIS identiskt med X86 så skulle jag gissa man kan få ett sådant gratis.

Vet inte om du misstolkade mig, jag menade alltså hela den stiliga datorlådan som dessa Mac Pro hade. Den kan man göra en del skoj med som t ex en möbel, förvaringsskåp etc.
Citera
2017-07-02, 18:53
  #32
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Eftersom PPC Mac Pro ser PRECIS identiskt med X86 så skulle jag gissa man kan få ett sådant gratis.

Om man ska vara petig hette aldrig PPC-varianten Mac Pro, utan Power Mac G5. Det var från och med bytet till Intel som den hette Mac Pro. På utsidan kan man se skillnaden på att Mac Pro har två platser för optiska enheter istället för en.

Jag hade ett död Mac Pro hemma ett tag (processorn var trasig). Var först inne på att laga den, men sen köpte jag en begagnad istället och rensade ur den trasiga för att kanske göra nåt kul med chassit. Ett akvarium eller nåt. Eller bygga en snygg Hacintosh. Men jag kom aldrig till skott.
Citera
2017-07-02, 19:08
  #33
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vet inte om du misstolkade mig, jag menade alltså hela den stiliga datorlådan som dessa Mac Pro hade. Den kan man göra en del skoj med som t ex en möbel, förvaringsskåp etc.

Det jag menar är att PowerMac G5 har samma formfaktor (självklart inte intern layout) så om man vill göra en möbel behöver man inte skrota en Intel Mac, utan kan ta en PPC mac
Citera
2017-07-04, 00:12
  #34
Medlem
Update!

Ringde nån liten kille och frågade om han kunde få den för 9000 kr. "Absolut" svarade jag. Hehe han har inte hört av sig sedan dess. Förmodigen ringde han å nån förälders vägnar, men vem vet?
Citera
2017-07-18, 20:18
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Kollade ebay och Blocket, Mac Pro 2008 kostar från ca 2000 kr och uppåt. Var hittar du en för 500 kr?


Medan Mac Pro 2009 går för ca 7000kr och uppåt (medelpris runt 9000kr)
Allt enligt blocket med säljare i Göteborg.
Dessa datorer är som tidigare nämnt inga speldatorer. Utan är datorer gjorda för att användas i produktion eller som servrar.
Rent generellt sett bara fortsätter dem att rulla år ut och år in.
Det finns liksom en anledning till varför alla är så förbannade över den "nya" macpro soptunnan.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback