Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-02, 15:00
  #1
Medlem
Media tjatar ju jämt om hur TV- och datorspel är så väldigt skadligt och olämpligt på alla sätt och vis, och det är någonting som man gärna svartmålar och anklagar för alla möjliga våldsbrott och liknande;
men finns det egentligen någonting som är direkt skadligt med den här sysselsättningen?
Med andra ord, påverkas ens fysiska och mentala hälsa på något anmärkningsvärt negativt sätt om man lirar elektroniska spel?
Det enda som jag skulle kunna komma på är väl i så fall strålningen från skärmen, men det är ju i så fall precis lika sant även för filmer.
Sen kan givetvis mentalt instabila människor få inspiration till mord genom att lira riktigt våldsamma spel, men det skulle de i så fall lika gärna kunna få från en våldsam film.

Personligen så anser jag att TV- och datorspel tvärtom på många sätt är väldigt stimulerande;
RPGn (exempelvis "Final Fantasy Tactics") uppmuntrar spelaren att tänka strategiskt och förbereda karaktärerna på olika sätt, space shooters ("R-Type 3: The Third Lightning") tränar upp reflexerna och reaktionsförmågan, pussel ("Solomon's Key") är utmärkt "hjärngymnastik" osv.
Och även om de här fördelarna inte skulle existera i spel så skulle själva nöjet och underhållningsvärdet i sig ha en positiv effekt, eftersom det gör att spelaren har roligt.
__________________
Senast redigerad av Mikael861 2017-07-02 kl. 15:04.
Citera
2017-07-02, 15:04
  #2
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Det var väl inte allt för länge sen som dom tyckte rockmusiken var farligt?
Det måste alltid vara någonting som är farligt det är farligt att köra bil också.
Citera
2017-07-02, 15:11
  #3
Medlem
exoticspices avatar
Det "farliga" är att det tar upp tid för annat man skulle kunna göra istället.
Citera
2017-07-02, 15:16
  #4
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Det "farliga" är att det tar upp tid för annat man skulle kunna göra istället.

Och vilken hobby ska man sikta in sig på för att undvika detta då?
Citera
2017-07-02, 15:19
  #5
Medlem
pantherTypeGs avatar
Det farliga är att vi sitter stilla. Människan är skapad för att vara i rörelse inte sitta still flera timmar. Sen har det sina fördelar å andra sidan också.
Citera
2017-07-02, 15:25
  #6
Medlem
Det är väl farligt ur den bemärkelsen att många slösar bort större delar av sin vardag vid spel. Jag ser allt för många föräldrar som låter deras barn bli paralyserade zombies framför paddan/tvspel. Tycker själv jag slösat bort för mycket tid framför tvspel som ung och önskar jag hade haft mer krav på fysisk aktivitet såhär i efterhand.
Den fysiska aktiviteten man har som ung speglar i de flesta fall fysiskt aktivitetsnivå som vuxen, man har alltså redan då en dålig start i livet.

Spel i rimlig mån tror JAG inte är någon fara, men det stannar tyvärr väldigt sällan där.

Sen ser jag otroligt mycket vuxna i 30-40års åldern som slösar bort sina liv i tvspel, lägger väl ingen värdering i detta då det är precis som jag skrev, deras liv. Men själv skulle jag aldrig vilja göra det.
Citera
2017-07-02, 15:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Det farliga är att vi sitter stilla. Människan är skapad för att vara i rörelse inte sitta still flera timmar. Sen har det sina fördelar å andra sidan också.
Det beror väl i så fall helt och hållet på hur ens övriga livsstil ser ut.
Säg att man exempelvis precis har kommit tillbaka från ett intensivt gympass och av den anledningen behöver vila en stund, då kan man lika gärna vila medan man lirar något bra spel samtidigt.
Citera
2017-07-02, 15:27
  #8
Medlem
Som ovanstående säger är det inte bra att sitta stilla. Speciellt inte i kombination med ett stillasittande arbete.
Citera
2017-07-02, 15:32
  #9
Avstängd
Håller med tidigare - så länge man inte spenderar så mycket tid vid spelen att man blir asocial, förslappad och verklighetsfrånvänd så är det lugnt.
Citera
2017-07-02, 15:47
  #10
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Det beror väl i så fall helt och hållet på hur ens övriga livsstil ser ut.
Säg att man exempelvis precis har kommit tillbaka från ett intensivt gympass och av den anledningen behöver vila en stund, då kan man lika gärna vila medan man lirar något bra spel samtidigt.
Vad menar du med ett gympass? Lyfta massa vikter? Tränar ju inte hjärtat alls.

Jag spelar själv massor med spel men inse det. TV-spel är inte bra för fysiska hälsan. En timme framför datorn blir lätt flera timmar. Har barn självdisciplinen att träna samtidigt? Nej.
Citera
2017-07-02, 16:00
  #11
Medlem
Många spel är designade för att vara beroendeframkallande. En stor andel av dessa spel kostar också pengar i form av så kallade mikrotransaktioner. Det kan därför vara skadligt för ens ekonomi att spela dem.
Citera
2017-07-02, 16:36
  #12
Medlem
Människan är programmerad att svara upp på snabba,energigivande kickar såsom sex,mat,droger etc .klart som fan att spel som GTA är beroendeframkallande ! I spelet är man kingen hela dagen , i verkligheten en blekfet 23 åring som lever på morsan och inte har några andra ambitioner än att ta sig ned till affären för att köpa jolt Cola och chips .
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback