2017-06-30, 17:39
Medlem
Denna vecka har ju varit katastrof. Nästan -9% på mitt fondinnehav.
Citera
2017-06-30, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Denna vecka har ju varit katastrof. Nästan -9% på mitt fondinnehav.

Perfekt läge att köpa lite mer fonder då.
Citera
2017-06-30, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Perfekt läge att köpa lite mer fonder då.
Vill man fynda så visst. Tänkte bara se vart detta bärkar hän. Många har ju snackat om att börsen nått sin höjdpunkt och det som kommer upp ska ju till slut ner också.
Citera
2017-07-01, 19:51
Medlem
Jag har haft denna fördelning i mina fonder nu.

Länsförsäkringar Global Index - 55 %
Spiltan Räntefond Sverige - 35%
Swedbank Robur Access Asien - 5%
Nordnet Superfonden Sverige - 5%

Men jag vill sprida ut pengarna lite mer och fundera därför på följande.

Länsförsäkringar Global Index - 50 %
Spiltan Räntefond Sverige - 30%
Swedbank Robur Access Japan - 5 %
Swedbank Robur Access Europa - 5%

Jag kör autogiro och kommer då att gå efter den procentuella fördelningen ovan. Eftersom jag tänker långsiktigt så är jag inte rädd att förlora lite pengar.

Någon som orkar ge sin sin på saken?
Citera
2017-07-02, 11:50
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fedbo

1. Du får redan 9% Japan från din globalfond
2. Du får redan 23% Europa från globalfonden
3. Nordnet Sverige är onödig, hitta annan sverigefond om du verkligen vill köpa sverigefond (behövs inte)
4. Spiltan räntefond känns så fegt. Antingen går man fullt in i aktier eller inte alls (imo)

Jag skulle ändrat om till:

Länsförsäkringar Global Index - 60 %
Swedbank Robur Access Asien - 25%
Valfri aktiv fond inom vad som helst - 15%
Citera
2017-07-02, 12:08
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Jag har haft denna fördelning i mina fonder nu.

Länsförsäkringar Global Index - 55 %
Spiltan Räntefond Sverige - 35%

Jag kör autogiro och kommer då att gå efter den procentuella fördelningen ovan. Eftersom jag tänker långsiktigt så är jag inte rädd att förlora lite pengar.

Om vi börjar med ett par viktiga frågor för att förstå ditt sparmål och risktagande.
Du skriver "Eftersom jag tänker långsiktigt", ge gärna ett tidsspann på detta.

1. Hur långt fram i tiden är det tänkt att du skall använda pengarna? Med andra ord, vad sparar du till?
2. Är möjligheten till hög avkastning viktigare än att pengarna inte minskar? Med andra ord, vad är din inställning till risk?
3. Hur ofta är tanken att du skall se över sparande och eventuellt gör förändringar? Med andra ord, hur aktiv kommer du att vara?

Ger du svar på dem frågorna så kan vi gå vidare och se över hur du skall tänka.
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
4. Spiltan räntefond känns så fegt. Antingen går man fullt in i aktier eller inte alls (imo)

Jag skulle ändrat om till:

Länsförsäkringar Global Index - 60 %
Swedbank Robur Access Asien - 25%
Valfri aktiv fond inom vad som helst - 15%

Att gå "fullt in i aktier" är inte det bästa alternativet för ALLA sparare, bara för att du tycker så. Det finns väldigt många sparare som hellre har en "krockkudde" som skyddar lite vid en nedgång på börsen. Ja, börsen har historiskt sett gått bra och brukar gå bra över tid - så sparar man långsiktigt så skall man OFTAST välja rena aktiefonder. Men då detta är en fråga på individnivå så kan man inte generalisera.
Citera
2017-07-02, 14:11
Medlem
[quote=CASHFL0W|61118388
3. Nordnet Sverige är onödig, hitta annan sverigefond om du verkligen vill köpa sverigefond (behövs inte)
[/QUOTE]

Varför inte en Sverigefond?

...

Om man inte vet när i framtiden man kommer att sälja av delar eller hela sitt innehav - finns det något sätt att gardera sig mot allt för djupa dippar förutom att ha delar av innehavet i räntefonder?
Citera
2017-07-02, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Om vi börjar med ett par viktiga frågor för att förstå ditt sparmål och risktagande.
Du skriver "Eftersom jag tänker långsiktigt", ge gärna ett tidsspann på detta.

1. Hur långt fram i tiden är det tänkt att du skall använda pengarna? Med andra ord, vad sparar du till?
2. Är möjligheten till hög avkastning viktigare än att pengarna inte minskar? Med andra ord, vad är din inställning till risk?
3. Hur ofta är tanken att du skall se över sparande och eventuellt gör förändringar? Med andra ord, hur aktiv kommer du att vara?

Ger du svar på dem frågorna så kan vi gå vidare och se över hur du skall tänka.

Att gå "fullt in i aktier" är inte det bästa alternativet för ALLA sparare, bara för att du tycker så. Det finns väldigt många sparare som hellre har en "krockkudde" som skyddar lite vid en nedgång på börsen. Ja, börsen har historiskt sett gått bra och brukar gå bra över tid - så sparar man långsiktigt så skall man OFTAST välja rena aktiefonder. Men då detta är en fråga på individnivå så kan man inte generalisera.

Tror jag svarat på detta tidigare.
1. Tanken är att jag ska spara i 20-25 år. Så det är lång tid. Däremot har jag också planer på att ta ut pengar vart 5 år eller något liknande. Månadsinsättningen kan skilja lite beroende på andra utgifter men den kommer aldrig att understiga 1000 kr i månaden. Det finns olika typer av delmål med mitt sparande. Exempelvis att gå ner till 80 % i tjänst, ännu längre fram kanske gå ner än mer i tjänst och i det långa loppet kunna gå i pension tidigare än 65. Det kommer alltså att ligga pengar i fonderna i minst 25 år men uttag kommer att göras under tiden. Sen är det ju som med allt annat att det kan hända oförutsägbara saker i livet men det är ju just, oförutsägbara!

2. Jag vill ha låg risk, det viktigaste är inte hög avkastning. Hög avkastning måste ju i och för sig ses som subjektivt, men ändå.

3. Aktiviteten varierar lite. Men jag har inga problem med att vara aktiv och titta till pengarna nästan varje dag som det är nu. Däremot vill jag inte förändra för mycket eftersom jag tror på långsiktigt tänkande men också eftersom jag är nybörjare inom börsen. Jag har gjort långsiktiga beräkningar på hur jag vill att det ska se ut och vad pengarna ska användas till. Självklart kommer inte alla mina beräkningar stämma överens med verkligheten men jag vill ha något att kunna jämföra med, då har jag räknar på en genomsnittlig avkastning på 7% sett över ett 5-års intervall.

Fullt in i aktier är inte ett alternativ för mig. Jag har inget emot att ses som en feg sparare. Ser det mer som en komplimang. Det handlar om min framtid och för mig ganska stora pengar. Att kasta bort en hundralapp eller två någon gång per halvår på betting kan jag göra men bortsett från det så är jag nog både feg och sparsam. MEN inte snål.... snarare generös.
Citera
2017-07-02, 23:35
Medlem
Vilken indexfond bör man välja - Avanza zero eller spp aktiefond Sverige?
Citera
2017-07-03, 08:53
Bannlyst
Hej!

Ny här på Flashback! Har "smygläst" ekonomi trådarna en längre tid.
Har ett litet lyxproblem kan man kanske säga. Har ärvt lite pengar och vill ha lite råd om placering! Har rådfrågat i banken (Swedbank) och privat på annat håll men vill ha lite bredd i svaren!
Vill ju ha utdelning på både längre sikt, inga problem att låsa kapitalet mao, men vill ju ha lite kortfristigare åsså för mindre investeringar i hemmet etc! Alltså placera lite här o var! Hur är Avanza att använda? ISK?
Har läst genom tråden en del men svårt att få ett helhetsgrepp!

Tacksam för goa råd!

/Jonas
Citera
2017-07-03, 08:59
Bannlyst
Citat:
Tror jag svarat på detta tidigare.
1. Tanken är att jag ska spara i 20-25 år. Så det är lång tid. Däremot har jag också planer på att ta ut pengar vart 5 år eller något liknande. Månadsinsättningen kan skilja lite beroende på andra utgifter men den kommer aldrig att understiga 1000 kr i månaden. Det finns olika typer av delmål med mitt sparande. Exempelvis att gå ner till 80 % i tjänst, ännu längre fram kanske gå ner än mer i tjänst och i det långa loppet kunna gå i pension tidigare än 65. Det kommer alltså att ligga pengar i fonderna i minst 25 år men uttag kommer att göras under tiden. Sen är det ju som med allt annat att det kan hända oförutsägbara saker i livet men det är ju just, oförutsägbara!

Lite som Fedbo skriver, vill ha ett långsiktigt sparande men även en del så jag kan plocka ut då och då....
Ja, ni förstår! Tack

/Jonas
Citera
2017-07-04, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jex
Vilken indexfond bör man välja - Avanza zero eller spp aktiefond Sverige?

För ett tag sen hade jag sagt Zero, nu säger jag SPP. Den går helt enkelt bättre och är bredare vilket jag gillar. Avgiften 0,2 gör inget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in