Citat:
Ursprungligen postat av
knug87
Tjillevipp
Jag och polarn har börjat med fondsparandet och ska pusha varandra att hålla oss till planen nästkommande 10+ åren, inne på tredje månaden nu så bara småpengar i nuläget såklart
2000 / mån är upplägget
jag har väl ett par till fonder att köra på innan jag börjar utöka på varje successivt
Men jag skulle vilja ha lite input och eventuellt tips som jag kan ha bommat
För närvarande är fördelningen (den kommer justeras men ser ut så nu)
20% spiltan AF invest
20% SPP Aktiefond USA
20% Swedbank Robur Asien
40% Swedbank ny teknik
Vad kan man tänka sig för inriktning på 2-3 fonder till? Ryssland, Indien? eller räcker min spridning? Indexfond?
Jag har inga problem med svängningar, varit med om massiva hopp i aktierna under åren så ingen fara på taket där
Någon som har någon tanke? Bättre att fråga de som redan gjort misstagen än att göra de själv och tappa ett par år in the process
Snyggt! Gratulerar till det smarta valet, kul att ni är igång.
Jag skulle personligen inte rekommendera Ryssland, Kina eller Japan när det kommer till fondsparande. Dessa har en rätt hög förvaltningsavgift till och börja med (kan ligga på allt mellan 1,25% - 2,50%) och dessa fonder har överlag störtdykt de senaste 5 åren. Alltså stor risk för förluster. Du nämner att du inte har något emot svängningar så visst om du vill göra en rejäl chansning så go for it men varje klok fondsparare skulle knappast rekommendera dig det.
Indien och Pakistan är lite samma story, förutom att dessa ändå är tillväxtmarknader som blandar och ger. Förvaltningsavgiften är hög men resultatet är blandat. Däremot är detta också en chansning, värt att påpeka. Om ni vill gambla skulle jag välja dessa två marknader men ha i åtanke att dessa inte är tillförlitliga marknader.
Jag skriver några fonder här nedan som jag har i min portfölj och gett god avkastning.
Avanza zero.
Länsförsäkringar USA Indexnära
Länsförsäkringar Europa Indexnära
Swedbank Robur Access USA
Spiltan såg jag att du redan har. Avkastningen för mig har varit 15% där. Klart bäst av alla. Jag är dock väldigt försiktigt när det gäller Asien, Ryssland, Indien och Pakistan m.fl. Mitt fokus har riktats mot USA, Europa och Sverige. Sen får jag se om de andra marknaderna vinner mitt förtroende