• 22 566 online
  • 1 106 355 medlemmar
  • 57 596 389 inlägg
2017-06-25, 22:07
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Har svårt att släppa att tänka enkelt. Denna Hans Holmer som fick "kurder på hjärnan" installerade skottsäkert glas och köpte portföljer med inbyggda automatvapen (genom en viss Östling). Lite väl dramatiskt och överilat, va? Vem var han egentligen rädd för eller var det bara manöverskenat? Eller var han rädd för en hämnddauktion?

Eller så ville han bara hjälpa Östling med affärerna. Kanske som tack för andra tjänster som t.ex anskaffning av avlyssningsutrustning, vapen, tjänster inom radiokomunikation etc.
Citera
Igår, 00:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Det GRU måste ha velat försäkra sig om i det KallaK precis som NATO och OP själv var ju att inga trippelagenter fanns bland pojkarna som hade diplomatiska förtroendet mellan öst och väst som Thunberg eller Schori. Efter Wennerström behövdes en ny. Alla vi som råkade ha familjära förbindelser åt båda håll riktade då kontraspionaget sjukliga misstankar mot. Då behövdes IB med en personligt ansvarig högsta övervakare som Palme. När SSI, SPF och nu MSB tagit över finns inget personligt ansvar eller vett någonstans.
Guillou blev säkert anlitad av både GRU och IB höjd över all misstanke. Sovjet såg noga till att hålla KGB åtskilt från GRU. Precis som min vän IvB kan Guillou därför svära på att aldrig ha varit agent åt KGB. GRU fungerar som ett brödraskap efter strikta hedersprinciper. Allt utanför den inbördes uppgjorda hierarkiska rättsordningen är då omöjligt att ens resonera om. Precis som här måste man istället dra slutsatser av vad som ständigt undviks.
Hos CIA och NATOs agenter finns motsvarande mentalitet. Man litar och stöder varandra över alla gränser på ett sätt som psykologiska fjantkrigare omöjligt kan förstå. Det enda man i hemlighet kan enas om är istället sin egen upplysta överlägsenhet över varje form av nationell demokrati. Varken med Theutenberg, Fredriksson eller Myrdal kan Guillou eller IvB hos GRU finna någon värdegemenskap inom demokratins ramar. Socialfascismen eller skolfascismen som Guillou fattat det har nu slagit igenom också i Sverige. Denna visar sig precis som gammal imperiementalitet.

GRU har alltid varit underordnat KGB. Ibland har partiet spelat ut dom båda hemliga tjänsterna. Men i princip har KGB haft vetorätten över GRU.
Citera
Igår, 02:06
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jag tror inte valet hade spelat någon större roll oavsett resultat. Hur tror du det hade gått för dom i norr som kampanjat mot Ho chi minh? 900 000 hade flytt hans drömrike till södern 1954. Kommunister i maktställning har aldrig accepterat valresultat om dom inte haft en pistolpipa riktad mot tinningen. Som sandinisterna när Violetta chamorra vann valet. Spåren från östeuropa förskräcker. När Nordvietnam vann kriget blev det inget töväder utan en våldsam reprresion kom istället.

Hade prins Sihanouk stängt, eller åtminstone försökt, stänga Ho-Chi Minh leden hade med största sannolikhet inte Kambodja dragit in i kriget. Hursomhelst finns inget försvar för USAs bombkrig och inte heller den förfärliga brist på strategiskt tänkande som saknades i region. Och eskalerades efter JFKs utplånande. Men de som stöttade Pol Pot var inte USA utan vänsterns dåvarande drömland Kina, som vid samma tidpunkt var utsatt för ett av sina återkommande massmord av den kommunistiska regimen. All den stund som den "radikala" svenska vänstern skanderade maos lilla röda plirande bakom sina starrglasögon.

När du talar om en historisk kontexet bör du fundera över USAs agerande efter andra världskriget. När en stor del av försvaret avrustades liksom underrättelsetjänsten. Denna naivitet grusades omgående av det sovjetiska förtrycket i det ockuperade östeuropa. Manifesterat av Pragkuppen, Berlinblockaden och det kommunistdirigerade överfallet Korea 1950.

Under åren 1945-49 hade USA det största militära övertag någon stat haft i världshistorien då man var ensamma om "Bomben". Trots detta användes inte dessa helvetesmaskiner efter Nagasaki. Är det någon som tror att samma sak skett om Josef Stalin varit ensam om kärnvapeninnehav och någon trotsat han vilja?

Nu till frågan som tangerar MOP. Stor-Sven Andersson var en politiker som satte sveriges intressen före allt annat. Han hade upplevt svagheten och oron under andra världskriget och var fast besluten att ge sverige skulle hålla sig utanför framtida krig och om det bröt ut kunna försvara sig efter bästa förmåga. Därför var hans reaktion mot de amerikanska bombningarna äkta samtidigt som han såg till att ha de bästa förbindelserna västerut med USA.

Därför blir det intressant att han utses till utrikesminister 1973 av Olof Palme , mitt under den värsta frosten i USA-förbindelserna. Det bör varit så att OP gjorde honom till excellens just för att trygga förbindelserna med Washington. I Mikael Holmströms den dolda alliansen kommenteras bl a Stor-Sven med orden "Tror aldrig jag träffat en hårdare antikommunist"

Det är uppenbart att OP ville ha med Stor-Sven i båten som motvikt till de mer radikala elementen på UD och i kanslihuset. Ungefär samma sak verkar gälla Bo Theutenberg i frågan om den vita zonen. Detta borde rimligen glädja alla som med emfas hävdat att OP absolut inte spelade under täcket med ryssarna. Istället försökte han balansera de som kunde misstänkas göra så.

Diskussionen om CIA vs KGB osv. är intressant men får tas i en annan tråd. Starta gärna en . Men det flyger lätt iväg från MOP som diskuterats här och som genom Theutenbergs bok fått en injektion.

Cornucopia är en blogg som skriver intressant om diverse ämnen däribland MOP .

http://cornucopia.cornubot.se/2017/0...t-ledande.html

Helt riktigt, Palme behövde byta bort Wickman mot någon "från andra sidan". Det här var ju Frostens År och Palme var realpolitiker. "Ni kanske inte kan prata med mig, men ni skall ha bästa tänkbara möjligheter att prata med mina ministrar".
Citera
Igår, 20:25
Medlem
janostortans avatar
En trevlig sida nedskrivna tal genom åren här ett från jämtland Feb 1986.
http://www.olofpalme.org
http://www.olofpalme.org/wp-content/..._ostersund.pdf

Palme nämner något om att inte vara bunden till privata bankirer för att behöva låna o låna. Man kan faktiskt tänka sig att en person/släkt som Rotschild som bevisligen fått sin kontrollerade hund Usa att anfalla länder som inte infört Rotschild banksystem också kan ha haft betydelse för mordet.
Alltså här finns ett motiv till mordet. Men detta skedde ju hösten 85 då levde han ju säger ni,
Ja men jag kastar ut mig detta sen ni som kan detaljerna kan ju förklara eller skita i det.
Jag är så som person som pekar ut letar. Det djupa att gå in i o studera är inte min bag.

Det fanns många som ville hjälpa(ville stjälpa) och snabbt skulle det gå Feldtfalangen Pg Gyllenhammar
Stenbeck Wallenberg Rotschild ägandedirektivstyrd media spydde galla på OP. Lika bra att ta bort han helt o hållet. Feldt var ju där och Ingvar.
Senast redigerad av janostortan Igår kl. 20:47.
Citera
Igår, 21:38
Medlem
janostortans avatar
19830413 Här talar han på judiska församlingen i Sthm om bla en PLO-politiker Isam Sartawi som ville ha fred med Israel som OP träffade på Fredagen men som var död på Söndagen.

Sammaträffande? Likt OP ville Isam förändra ekonomin för krigsherrarna med att vilja ha fred för vilket han genast avrättades. Var det samma vapenlobby som tog död på Op 3 år efter när han stoppade försäljningen av vapen Iran-Irakkriget? Är det samma vapenlobby idag som skickar Hultqvist på äventyr till Ryssland och som skriker på upprustning här iSverige med militärtjänstens återinförande?
Citera
Igår, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Eller så ville han bara hjälpa Östling med affärerna. Kanske som tack för andra tjänster som t.ex anskaffning av avlyssningsutrustning, vapen, tjänster inom radiokomunikation etc.

Jag har också fått den känslan, typ kliar du min rygg så kliar jag din.
Någon i tråden kanske har koll på hur nära relation Holmer och Östling hade?
En sak som gör MOP svåröverskådligt är en del udda personrelationer
Typ Holmer-Ebbe, Holmer och livvakterna.
Var Holmer sosse eller inte ?
Var OP närmast öst eller väst?
Ubåtskränkningar öst eller väst eller både öst och väst?
Kalla kriget, vapen mm
Citera
Igår, 22:01
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janostortan
19830413 Här talar han på judiska församlingen i Sthm om bla en PLO-politiker Isam Sartawi som ville ha fred med Israel som OP träffade på Fredagen men som var död på Söndagen.

Sammaträffande? Likt OP ville Isam förändra ekonomin för krigsherrarna med att vilja ha fred för vilket han genast avrättades. Var det samma vapenlobby som tog död på Op 3 år efter när han stoppade försäljningen av vapen Iran-Irakkriget? Är det samma vapenlobby idag som skickar Hultqvist på äventyr till Ryssland och som skriker på upprustning här iSverige med militärtjänstens återinförande?

"Själv är jag övertygad om att det är vapen bakom mordet på Olof Palme" / Polismannen som skötte utredningen mot Stig Engström, skandiamannen, innan utredningen plötslig lades ned. Jag har glömt polismannens namn, men det står förståss i någon av mina MOP-böcker (som jag dock inte lyckats memorera helt).

Det finns förståss intressanta, nära och finansiellt starka band mellan vapenindustrin och personer som figurerar på olika sätt dels kring MOP-utredningen, dels runt OP som person. Sverige är inte så stort, och Makteliten ännu mindre.
Mest intressant här är förståss alls vår Don Ebbe, självaste Ebbe Carlsson. Jobbade med Tomas Fisher, som jobbade med Eric Penser, storägare i Nobel Industrier som tjänade tonvis av pengar på Iran/irak-kriget och nog inte var speciellt intresserad av att det skulle ta slut. Ebbe hade också kontakter åt helt annat håll, t.ex. Bertil Wedin, en annan trådkändis med goda kontakter med Syd Afrika, svensk underrättelsetjänt mm. Wedin var ju en av motorerna bakom PKK-spåret.
Citera
Idag, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janostortan
En trevlig sida nedskrivna tal genom åren här ett från jämtland Feb 1986.
http://www.olofpalme.org
http://www.olofpalme.org/wp-content/..._ostersund.pdf

Palme nämner något om att inte vara bunden till privata bankirer för att behöva låna o låna. Man kan faktiskt tänka sig att en person/släkt som Rotschild som bevisligen fått sin kontrollerade hund Usa att anfalla länder som inte infört Rotschild banksystem också kan ha haft betydelse för mordet.
Alltså här finns ett motiv till mordet. Men detta skedde ju hösten 85 då levde han ju säger ni,
Ja men jag kastar ut mig detta sen ni som kan detaljerna kan ju förklara eller skita i det.
Jag är så som person som pekar ut letar. Det djupa att gå in i o studera är inte min bag.

Det fanns många som ville hjälpa(ville stjälpa) och snabbt skulle det gå Feldtfalangen Pg Gyllenhammar
Stenbeck Wallenberg Rotschild ägandedirektivstyrd media spydde galla på OP. Lika bra att ta bort han helt o hållet. Feldt var ju där och Ingvar.

Vilken dag besökte han Bispården - vilka företag?
Citera
Idag, 07:18
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
GRU har alltid varit underordnat KGB. Ibland har partiet spelat ut dom båda hemliga tjänsterna. Men i princip har KGB haft vetorätten över GRU.
Det är så det skulle vara och förhoppningsvis kunnat bli igen efter att Putin med KGB lyckats i mer demokratisk form återta makten och kontrollen över ekonomin ihop med BRIKS. När man insett att tsarens vitgardister kunnat övervintra inom GRU med infiltratörer och ryssar i exil som räddat statsfinanserna med kvadrupelspel på västimperiets vis så blir världsbilden en annan. Det viktorianska OddFellow har styrt över folk och finans på motsvarande vis. Vad som är orsak och verkan kan vi nu omöjligt bestämma men Kreuger, Hammarskjöld, Palme och Lindh-Holmberg var tydligen nödvändiga offer som svenska hemligstaten måst gå med på.
Citera