Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-06-27, 06:51
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Men det sjuka är ju att det tydligen även är rattfylleri och straffbart om man kör på sin egen gräsmatta, där det knappast finns nån annan trafik. Det gränsar ju till det löjeväckande om polisen stormar in på min tomt och griper mig för att ha kört min gräsklippare rattfull.

Fast det har hänt att folk grips för att de dricker öl när de klipper sin gräsmatta på en åkklippare. Kan verka löjligt, men vad ska polisen annars lägga sina resurser på? Utreda inbrott? Lagföra bilbrännare?
Citera
2017-06-27, 12:07
  #26
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Men det sjuka är ju att det tydligen även är rattfylleri och straffbart om man kör på sin egen gräsmatta, där det knappast finns nån annan trafik. Det gränsar ju till det löjeväckande om polisen stormar in på min tomt och griper mig för att ha kört min gräsklippare rattfull.

Vanligen avskyr jag Sveriges petiga lagar, men det går ju att tänka sig följande scenario: du kör dyngrak på din stora tunga åkgräsklippare. Grannens småbarn eller husdjur kommer in på din gräsmatta... Det är inte helt idiotiskt, även om det är väldigt osannolikt.
Citera
2017-06-27, 12:15
  #27
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trieste
Som framgår av lagtexten behövs INTE körkort för Motorredskap Klass II eller Traktor Klass A. (Traktor med gummihjul och en max hastighet av 40km/h).
MEN regeln gäller bara om kör kortare sträckor på väg till och från arbetsplats, mellan gårds ägor eller liknande. Kör man längre PÅ VÄG behövs körkort.
Alltså en gummiparagraf.

Hur långt är en kortare sträcka? I skåne är det kanske 1 km medans i norrland är det en mil?
Jag har bekanta som körde traktor på riksvägar när de var både fem och sju år gamla. Jo, det är sant. Och det är inte ovanligt.

Nja, det gäller att skilja på äpplen och päron.

En "mindreårig" får köra traktor klass A till och från ägor på allmän väg utan körkort Ja.
Men man skall ha klart för sig att det är väsentlig skillnad på vad som gäller jordbruk och entreprenad.
En åkgräsklippare (på entreprenad/kommun/företag) (Mred2) som framförs på väg där skall förare ha KK samt att fordonet skall ha trafikförsäkring.
Citera
2017-06-27, 23:35
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ja, och rattfyllerilagen gäller även om du kör i en helt inhägnad trädgård med låsta grindar.

Fast Aschberg hade ett program för några år sen där han söp sig full och körde bil för att visa hur dåligt man kör när man har druckit. Det var tydligen helt lagligt eftersom deg var på ett område där han inte kunde komma ut på allmän väg.
Citera
2017-06-28, 04:03
  #29
Medlem
miikoss avatar
Nej, körkort eller traktorkort krävs ej vid färd i terräng med motorredskap klass II.

Man kan även korsa vägen, eller åka korta sträckor mellan gårdar, utan körkort/traktorkort.

Ex. Bilar kräver dock körkort B/C eller D även på privat mark (undantaget inhängnat område).

Arbetsgivaren kanske kan kräva körkort/traktorkort kanske?
__________________
Senast redigerad av miikos 2017-06-28 kl. 04:05.
Citera
2017-06-28, 04:29
  #30
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Arbetsgivaren kanske kan kräva körkort/traktorkort kanske?
Om inte annat kan försäkringsbolaget ställa krav, för många år sen besökte jag ett lager, alla fick köra truck ända tills en olycka utan personskador skedde, efter det ställde försäkringsbolaget kravet att den som kör truck måste ha truckkort om försäkringen ska gälla, utan truckkort fick man knappt ens köra en pallyftare.
Citera
2017-07-02, 05:54
  #31
Medlem
madbroilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Fast Aschberg hade ett program för några år sen där han söp sig full och körde bil för att visa hur dåligt man kör när man har druckit. Det var tydligen helt lagligt eftersom deg var på ett område där han inte kunde komma ut på allmän väg.
Dom var i Danmark och gjorde det reportaget.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback