Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-25, 07:39
  #1
Medlem
526s avatar
Apples nya produkt – en högtalare man kan prata med. Har A6 processor och är en del av Siri (hon som aldrig gör som man man säger – värre än min flickvän)

Är det här något att ha? Att den är full med mikrofoner som är på hela tiden gör mig nervös.

https://www.apple.com/homepod/

https://en.wikipedia.org/wiki/HomePod
Citera
2017-06-25, 20:33
  #2
Medlem
Apple hävdar att avlyssningen sker lokalt fram tills den aktiveras. Alltså apparaten lyssnar utan att skicka vidare något fram tills du sagt "hey siri". Vi vet dock att sådana prylar går att hacka och göra så de konstant avlyssnar och skickar vidare.

Prylen är inte släppt, men Apple har sagt att den ska hålla högre ljudkvalité och ha mindre funktioner än konkurrenterna för att göra den mer fokuserad på musik. Den ska t.ex. inte kunna söka på internet, vilket innebär att du inte kommer kunna fråga den något. Konkurrenternas apparater kan du fråga t.ex. "hur många bor i Beijing?", sedan googlar apparaten fram svaret och berättar. Den ska stödja Homekit.

Själva ljudkvalitén är jag mest nyfiken på. Elementen ska ha en lång slaglängd så den kommer antagligen låta mycket för sin storlek.
Citera
2017-06-25, 22:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Northumbria
Den ska t.ex. inte kunna söka på internet, vilket innebär att du inte kommer kunna fråga den något. Konkurrenternas apparater kan du fråga t.ex. "hur många bor i Beijing?", sedan googlar apparaten fram svaret och berättar. Den ska stödja Homekit.

Fast det kan den;
"Because it has Siri, HomePod can hear and answer questions in the most popular categories. Timers. Clocks. Measurements. Translations. News. Sports. Weather. Traffic. And general knowledge. It’s great at the things you want to know, and do, in your home."
Citera
2017-06-25, 23:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Fast det kan den;
"Because it has Siri, HomePod can hear and answer questions in the most popular categories. Timers. Clocks. Measurements. Translations. News. Sports. Weather. Traffic. And general knowledge. It’s great at the things you want to know, and do, in your home."

Har du en källa på det? I presentationen av Homepod sade dem att de inte tillåter apparaten att söka på webben. Du kanske menar att den kommer ha tillgång till ett fåtal utvalda tjänster så som väderleksrapporter och utvalda tidningar?
Citera
2017-06-26, 07:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Northumbria
Har du en källa på det? I presentationen av Homepod sade dem att de inte tillåter apparaten att söka på webben. Du kanske menar att den kommer ha tillgång till ett fåtal utvalda tjänster så som väderleksrapporter och utvalda tidningar?
Källan är Apple själva
https://www.apple.com/homepod/
Citera
2018-03-07, 14:34
  #6
Medlem
Laxons avatar
Den verkar nu vara släpp, i alla fall på den amerikanska marknaden. Där kostar den $349:
https://www.apple.com/shop/buy-homepod/homepod/

Någon som överhuvud taget känner ett köpsug?
Citera
2018-03-07, 15:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Den verkar nu vara släpp, i alla fall på den amerikanska marknaden. Där kostar den $349:
https://www.apple.com/shop/buy-homepod/homepod/

Någon som överhuvud taget känner ett köpsug?


Den kommer nog att sälja bra, och varför skulle man inte känna köpsug menar du...?

Skulle mycket väl kunna tänka mig ett eller två par hemma hos mig, men då jag redan har så det räcker och blir över med annan tung Hifi så känns det inte så aktuellt för mig. Har t ex TVn i vardagsrummet, och stereon där, kopplat till ett par kraftiga monoblock och ett par JBL 250Ti a drygt 70kg styck.... Så ett par HomePod känns lite överkurs hos mig i dagsläget, hur bra de sen än är för det de är tänkt till. Snygga som fan är de i alla fall, minimalistiska och med behaglig neutral diskret modern design.
Citera
2018-03-07, 20:25
  #8
Moderator
Rassas avatar
Skulle kunna tänka mig en, men eftersom jag är inne i Sonos-träsket får det bli en Sonos One istället.
Citera
2018-03-17, 15:14
  #9
Medlem
Laxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Den kommer nog att sälja bra, och varför skulle man inte känna köpsug menar du...?

Kanske bara är jag som fortfarande är nojig över att bli avlyssnad...

Citera
2018-04-12, 17:55
  #10
Medlem
Säljer sämre än förväntat, lager i butiker som man inte blir av med, är de senaste ryktena.

https://www.mobil.se/nyheter/uppgift...s-mre-n-v-ntat

Kan förstå att det ser ut så utifrån att de flesta nog är inne på andra, tredje generationen av trådlösa högtalare, och redan streamar till hemmastereon.

Den tillför inte så mycket som man inte har via befintliga system som motiverar priset för den stor massan.. eller?
Citera
2018-04-12, 17:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Den kommer nog att sälja bra, och varför skulle man inte känna köpsug menar du...?

Skulle mycket väl kunna tänka mig ett eller två par hemma hos mig, men då jag redan har så det räcker och blir över med annan tung Hifi så känns det inte så aktuellt för mig. Har t ex TVn i vardagsrummet, och stereon där, kopplat till ett par kraftiga monoblock och ett par JBL 250Ti a drygt 70kg styck.... Så ett par HomePod känns lite överkurs hos mig i dagsläget, hur bra de sen än är för det de är tänkt till. Snygga som fan är de i alla fall, minimalistiska och med behaglig neutral diskret modern design.

Kanske just för att de flest redan kommit till samma läge som dig? Man har redan en massa sköna lösningar, som är ganska nya, och skulle betala pengarna för väldigt lite funktionalitet.

Samtidigt som många troligen också har en tyngre anläggning på plats.

Lite dyrt som gästrums stereo, eller köksradio?
Citera
2018-04-12, 18:02
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViscountXL
Säljer sämre än förväntat, lager i butiker som man inte blir av med, är de senaste ryktena.

https://www.mobil.se/nyheter/uppgift...s-mre-n-v-ntat

Kan förstå att det ser ut så utifrån att de flesta nog är inne på andra, tredje generationen av trådlösa högtalare, och redan streamar till hemmastereon.

Den tillför inte så mycket som man inte har via befintliga system som motiverar priset för den stor massan.. eller?

Citat:
Ursprungligen postat av ViscountXL
Kanske just för att de flest redan kommit till samma läge som dig? Man har redan en massa sköna lösningar, som är ganska nya, och skulle betala pengarna för väldigt lite funktionalitet.

Samtidigt som många troligen också har en tyngre anläggning på plats.

Lite dyrt som gästrums stereo, eller köksradio?


Så kan det ju vara, men även om ryktena är sanna så kanske den ändå säljer bra, men mindre än förväntat. Återstår ju att se, men Apple står och faller ju inte med denna produkt, och alla produkter de släpper kan ju inte sälja bäst i branschen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback