Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-23, 23:20
  #685
Medlem
RedXs avatar
Jag tycker att rapporteringen är glasklar. Ryktet säger att ägarns velat "ge Ericsson prioritet", vilket Monisha vägrat - och att detta är en av anledningarna till att hon fått lämna.

Av detta kan man rimligtvis dra slutsatsen att Ericsson inte haft prioritet under Monisha (i så fall hade inte detta legat henne i fatet), utan förarna har sannolikt tävlat på någorlunda lika villkor. Men att detta kan komma att förändras framöver.

Vad "att ge prioritet" innebär rent konkret är ju rätt oklart. Det skulle kunna vara allt från att låta Ericsson få förtur att välja strategi/förtur vid depåstopp till att låta Ericsson få tillgång till nya uppdateringar före Wehrlein vid händelse av att delar till endast en bil hunnit produceras. Det skulle i värsta fall kunna innebära att man medvetet håller tillbaka Wehrlein för att låta Mackan glänsa (viss foliehattsvarning på den teorin dock).

Skulle jag gissa så tror jag att man velat ge Mackan förtur till nya komponenter samt förtur att välja strategi oavsett placering i kvalet (dvs; ge Ericsson den komventionella och Wehrlein den "alternativa" strategin). Rimligast är ju annars att ge den högst kvalificerade föraren strategisk förtur och förtur till komponenter till den förare man tror har bäst chans att maximera bilens potential (eller möjligtvis någon form av turordning där förarna får förtur vid varannat tillfälle). Jag tycker inte att det är konstigt att Monisha vägrar ställa upp på detta, även om det sannolikt får ganska liten effekt på stallets resultat i slutändan.

För Mackans del är ju detta ganska olyckligt. Det ställer honom i dålig dager. Slår han Wehrlein kommer folk att ta för givet att det är pga att han får fördelar. Blir han slagen kommer det att heta att han förlorar trots sina fördelar. Han kommer nästan inte att kunna visa sig duglig oavsett hur bra han kör.
2017-06-25, 19:01
  #686
Medlem
Kooblais avatar
Strolls podium måste ju vara ett av de turligaste i historien. Löjligt!

Kul att se Alonsos intervju innan racet där han sa att ME bevisat att han förtjänar en bättre styrning än de han haft. ME är extremt omtyckt i stallet och hos de andra förarna. Märkligt då hur hans landsmän sitter i dessa trådar och hatar på honom, när det dessutom finns klart sämre förare i startfältet.

Ang. ME:s fördelar eller icke så sa ju en högt uppsatt i Sauber rent ut att det är "bullshit". Men självklart tror jag att ME:s sponsorer kan ha bett stallet ge honom fördelar inför säsongen. Något de sa nej till.
End of story enligt mig.
2017-06-25, 19:14
  #687
Medlem
B-Dawks avatar
Är det fler än jag som vill att F1 ska se över sina regler kring SC och omstarter?

Först och främst omstarterna. För som det är nu så blir ju ledaren dels av med hela sitt avstånd bakåt och är det en tillräckligt lång raka så är du en "sitting duck". Antingen så har man en startzon runt där man startar när man startar stillastående eller så meddelar de att SC går in när de passerar start och mål och under det kommande varvet så bestämmer ledaren helt och hållet farten och kan göra omstarten när denne själv vill såvida de inte kommer att köra om SC. Som det är nu så meddelar de ju SC in i depå relativt sent på varvet och då blir det såhär.

En annan sak är ju det här med att alla som är varvade ska få tillbaka ett varv så fort SC är ute. Är du varvet efter så är du.

Som det är nu så blir det ju Indycar-style över det hela och det tror jag ingen är så sugen på.
2017-06-25, 20:09
  #688
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kooblai
Strolls podium måste ju vara ett av de turligaste i historien. Löjligt!

Kul att se Alonsos intervju innan racet där han sa att ME bevisat att han förtjänar en bättre styrning än de han haft. ME är extremt omtyckt i stallet och hos de andra förarna. Märkligt då hur hans landsmän sitter i dessa trådar och hatar på honom, när det dessutom finns klart sämre förare i startfältet.

Ang. ME:s fördelar eller icke så sa ju en högt uppsatt i Sauber rent ut att det är "bullshit". Men självklart tror jag att ME:s sponsorer kan ha bett stallet ge honom fördelar inför säsongen. Något de sa nej till.
End of story enligt mig.
Har du nån länk eller mer info om den intervjun?

Tycker också det är störtlöjligt att sitta på flashback och klanka ned på Ericsson alltså. Till vilken nytta? Även om han hade varit "sämst" så känns det riktigt dumt att sitta och hata honom för han är uppenbarligen en av de mest sympatiska förarna i F1.
2017-06-25, 20:34
  #689
Medlem
Kooblais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Har du nån länk eller mer info om den intervjun?

Tycker också det är störtlöjligt att sitta på flashback och klanka ned på Ericsson alltså. Till vilken nytta? Även om han hade varit "sämst" så känns det riktigt dumt att sitta och hata honom för han är uppenbarligen en av de mest sympatiska förarna i F1.

Precis!

Intervjun var av Viasat innan racet. Finns inte upplagd på deras hemsida, så du får kolla Viaplay eller reprissändningen om du vill se den =)
2017-06-25, 20:55
  #690
Avstängd
knullkarlssons avatar
Kevin M är en talentlös nolla.
2017-06-25, 22:24
  #691
Medlem
B-Dawks avatar
FIA har analyserat händelsen Hamilton/Vettel och kommit fram till att Hamilton inte gjorde något fel. Enligt deras analyser har han gjort precis likadant som vid den tidigare omstarten.

https://www.motorsport.com/f1/news/f...esting-923425/
2017-06-25, 22:56
  #692
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
FIA har analyserat händelsen Hamilton/Vettel och kommit fram till att Hamilton inte gjorde något fel. Enligt deras analyser har han gjort precis likadant som vid den tidigare omstarten.

https://www.motorsport.com/f1/news/f...esting-923425/

Tycker poängavdrag/hårdare straff bör tillämpas oftare, sabbar man racet för någon annan så ska det svida (tänker på typ Kvyat när han tackla Vettel 2 gånger tills han krascha precis innan Verstappen tog över hans plats i Red Bull)
2017-06-25, 23:19
  #693
Medlem
Vilken barnrumpa Vettel kan vara när allt inte går hans väg. Först får han frispel och kör folkrace mot Hamilton, sen har han inte ens stake att erkänna att det var med flit. Han ska vara jäkligt glad att det bara blev 10s S&G (och tre straffpoäng, men de får troligen ingen betydelse).
2017-06-26, 00:55
  #694
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Vilken barnrumpa Vettel kan vara när allt inte går hans väg. Först får han frispel och kör folkrace mot Hamilton, sen har han inte ens stake att erkänna att det var med flit. Han ska vara jäkligt glad att det bara blev 10s S&G (och tre straffpoäng, men de får troligen ingen betydelse).
Allt för stora egon och grandiosa självbilder är väl vad som gör F1 intressant? Tror bara att det är bra för sporten att ha förare som är dödsfiender. Nu ska de bara börja röka i depåområdet också..
2017-06-26, 11:26
  #695
Medlem
Mercedes sa ju också åt Hamilton att på första omstarten så var det nära att han körde om SC bilen så han släppte gasen lite tidigare den andra gången.

Men roligt ändå med incidenten nu börjar det hetta till mellan de två VM killarna.
2017-06-26, 22:35
  #696
Medlem
Kanske lite tidigt att börja spekulera men tror ni att Vettel vinner sitt femte vm eller Hamilton sitt fjärde? Vem av dem två skulle ni helst se vinna vm?

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback