Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-24, 22:32
  #1
Medlem
Shuffless avatar
Så jag skapade en tråd för ett tag sen som handla om hur någon jag aldrig haft kontakt med online blev rekommenderad via Facebook. Det där var illa nog, men kan summeras till email kontakt. Idag så var jag inne på Facebook för första gången på en halvmåne och fick en person rekommenderad som jag endast sms:at/ringt via ett digitalt operativsystem. All annan kontakt har skett irl. Facebook kan möjligen fått reda på dennas persons identifikation via *hemligstämplad* information, antingen det eller mina sms/samtals loggar med han.

Detta gick överstyr för länge sen, vad fan ska man göra??
Citera
2017-06-24, 22:59
  #2
Avstängd
man slutar använda facebook.
Citera
2017-06-24, 23:02
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkugganAvMig
man slutar använda facebook.

Eller aldrig ens har skaffat det någonsin.
Citera
2017-06-24, 23:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles
Så jag skapade en tråd för ett tag sen som handla om hur någon jag aldrig haft kontakt med online blev rekommenderad via Facebook. Det där var illa nog, men kan summeras till email kontakt. Idag så var jag inne på Facebook för första gången på en halvmåne och fick en person rekommenderad som jag endast sms:at/ringt via ett digitalt operativsystem. All annan kontakt har skett irl. Facebook kan möjligen fått reda på dennas persons identifikation via *hemligstämplad* information, antingen det eller mina sms/samtals loggar med han.

Detta gick överstyr för länge sen, vad fan ska man göra??

det är ingen ny info. om du läser vad Facebook-appen vill ha tillåtelse att läsa så förstår du hur detta fixas.
Citera
2017-06-24, 23:17
  #5
Medlem
Om man är paranoid ska man aldrig använda varken Facebook eller Google.

Det finns mängder av sätt man får rekommendationer. Enklaste är nog antalet gemensamma vänner, sen kommer att man har andra gemensamma saker som att hemstad, skola, intressen m.m., även att man besöker folk eller att de besöker dig verkar ge rekommendationer.
Om du har appen Facebook Messenger installerad och godkänt att den får access till telefon, kontakter och SMS så kan den så klart se folk den vägen.
När jag kontrollerar permissions för Facebook-appen så vill den också ha access till telefon, kontakter och SMS.

Kontrollera vilken information du gett Facebook access till.
Citera
2017-06-25, 03:49
  #6
Medlem
Jepp, det är helt vansinnigt och det är skrämmande att folk bara sväljer det.

Jag har Facebook för att nästan inga vänner har någon alternativ chatklient, men jag använder aldrig facebook på mobilen.
Citera
2017-06-26, 13:57
  #7
Medlem
Använder du Facebook-appen på telefonen är detta självklart. Den scannar nämligen av samtliga nummer i telefonlogg samt telefonbok regelbundet och registrerar detta i Facebooks databas för vänförslag m.m. Har för mig att detta till och med står i klartext första gången man använder den. Inget den integritetsvurmande bör gå med på direkt...

Använder du inte appen är det litet märkligare. Vanligaste orsaken till "oförståeliga" kopplingar är dock att motparten haft dina uppgifter registrerade i sin utrustning, och gjort detsamma (använt fb-appen, eller "importerat" uppgifter med deras verktyg).
Citera
2017-06-26, 15:50
  #8
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Du har registrerat ditt nummer och associerat det till facebook. Andra personer har facebook appen och ditt telefonnummer på telefonen.
Citera
2019-06-09, 18:30
  #9
Medlem
Joomlas avatar
Denna tråden länkades via flashback.se av någon anledning och då jag har några egna tankar så lyfter jag denna.

Jag tror det är mycket "social engineering" i hur facebook spårar dig. Jag har till exempel inte angett någon hemort, arbetsgivare eller annan information om mig själv. Jag använder bara facebook för att jag i vissa hänseenden måste ta del av information i vissa grupper. Samt för att det underlättar socialt att vara bättre nåbar t.ex via messenger och kunna nå andra.

För en tid sedan så bodde jag under en tid på en annan ort än den jag är folkbokförd på. Jag angav såklart inte detta på facebook, jag skriver inga inlägg eller liknande. Men jag märkte att innehållet som rekommenderades skiftade, trots att jag även kör VPN och inte kan platsbestämmas via min IP. Jag tänker att det var mina egna vanor som skiftade. Jag googlade öppettider för lokala butiker och besökte deras facebooksidor, jag började lägga till nya vänner som till skillnad från mig angett orten osv. Eller att jag också gick med i nya grupper, att man gillat liknande sidor, bjudits in till eller deltagit i liknande evenamng (även om jag själv är sparsam med likes och evenemang). Dvs facebook kan pussla ihop vilka cirklar du rör dig i.

Jag har även ett instagram-konto som helt saknar koppling till min facebook, använder inte mitt namn där, inget telefonnummer angivet och olika kopplade epost-adresser samt inga bilder på mitt ansikte. Ändå märkte jag att min instagram kunde rekommendera mig att följa personer jag nyligen blivit vän med på facebook. Hur exakt detta skett vet jag inte, om facebook bara kan pussla ihop vem jag är utifrån vilka jag följer vs vilka jag är vän med på facebook?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback