• 24 554 online
  • 1 105 905 medlemmar
  • 57 575 222 inlägg
Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2017-06-20, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergfast
Uppehållsplats Rikets Allmänna Ledning.
Mig veterligen är det inte en efterkonstruktion, aldrig hört något annat och sett dokument som stödjer uttrycket.
HKV A hette EVA.

Vänligen,

"Allmänna". OK.
Jag vet inte var "URAL" kommer ifrån. Jag tror kanske Achtung nämnt det tidigare i tråden?
Var det en tidig benämning, som sedan ersattes av HL:B (och HL:A)?
Citera
2017-06-21, 09:11
Medlem
Achtung Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
"Allmänna". OK.
Jag vet inte var "URAL" kommer ifrån. Jag tror kanske Achtung nämnt det tidigare i tråden?
Var det en tidig benämning, som sedan ersattes av HL:B (och HL:A)?

Vet inget om detta men Bergfast har nog koll.
Viktigt är ju dateringen på namnet URAL. Gissar på 50-60talet.
Annan viktig fråga är ju om det skall vara "allmäna" eller "administrativa"ledning i förkortningen. Är det det senare skulle ju begreppet kunna levt paralellt med "Högsta Ledningen" som använts under den senare halvan av kalla kriget.
I det tidiga alternativen är det konstigt att ordet "riksstyrelsen" ej använts?
Kanske satt denna inte tillsammans med administrativa eller allmäna ledningen?
Citera
Igår, 00:01
Medlem
mcJOckes avatar
Kvinno- & mansnamnen på anl kommer från kalendern kopplat till vilket område de är lokaliserade i. EVA samt några andra är dock undantag och tillhör månad 10 och 12. Kom då ihåg att våra namnsdagar förändrats genom åren.
URVAL användes åtminstone under 50- och/åtminstone tidigt 60-tal.
Citera
Igår, 11:04
Medlem
Promenerarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Kvinno- & mansnamnen på anl kommer från kalendern kopplat till vilket område de är lokaliserade i. EVA samt några andra är dock undantag och tillhör månad 10 och 12. Kom då ihåg att våra namnsdagar förändrats genom åren.
URVAL användes åtminstone under 50- och/åtminstone tidigt 60-tal.

1950 års almanacka, om jag minns rätt? Namnen togs från den månad som motsvarade milots nummer (I-VII). Även förband numrerades enligt de numren (60x milotygmtrl..). Då Högkvarterets betjäningsförband numrerades 8xx borde ju namnen komma från augusti, om det vore någon logik i det hela? Kanske "milo XIII - XI" fanns i någon gammal plan och därför användes inte de månaderna?
Senast redigerad av Promeneraren Igår kl. 11:19.
Citera
Igår, 19:27
Medlem
mcJOckes avatar
800-serien tilldelades HKV efterhand som jag förstår det. Tror, utan att vara säker att det finns en bok som snuddar vid detta ämne, Signaltruppernas Historia.
Citera