Citat:
Ursprungligen postat av
TrickieDickie
Har nu tittat lite i länkarna. Den första kräver dock förstås lite mer än att bara "titta lite" om man verkligen vill förstå.
Iaf verkar det här inte handla öht om hjärnan verkligen fungerar algoritmiskt.
Detta är alltså Off Topic här. Kanske kan tas upp i någon annan tråd?
Som det har nämnts redan så handlar det här snarare om hur neuroner är sammankopplade med varandra. Därav "topologi", som väldigt kort kan sägas handla om geometriska egenskaper som inte är beroende på längdmått. Topologiska egenskaper är t ex sådant som att i 2D så har polygoner alltid lika många kanter K som hörn H, dvs
H - K = 0.
I 3D finns det också ett samband mellan antalet sidor S, antalet kanter K, och antalet hörn H, nämligen
H - K + S = 2.
Detta gäller alltså för *alla* polyedrar, inte bara regelbundna. T ex för en kub är H=8, K=12, S=6, och H-K+S=8-12+6=2.
I 4D kan man också definiera en sorts 4D polyedrar som begränsas av ett antal volymer V, och där det även finns ett antal sidor S, kanter K, och hörn H. I detta fall kan man visa att det alltid gäller att
H - K + S - V = 0.
I 5D, 6D, 7D etc kan man definiera liknande alternerande summor mellan objekt av olika dimensioner, och då blir resp uttryck 2, 0, 2, etc. Detta kallas för
Eulersummor (nämns i artikeln).
Så vad har detta med hjärnan att göra? I artikeln tänker man sig tydligen att varje neuron är ett hörn, och att varje kant är en koppling via synapser till en annan neuron. Hur kan t ex 4 neuroner hänga ihop? De kan sitta ihop som i en kvadrat, dvs en 2D figur med 4 hörn och 4 kanter. Men de kan också sitta ihop som i en tetraeder, dvs en pyramid med 4 hörn, 6 kanter, och 4 sidor, dvs en 3D figur. Inget konstigt alls där.
Har man 5 neuroner kan de sitta ihop som en pentagon, dvs 2D med H=5 och K=5, eller som t ex en pyramid med kvadratisk bas, med H=5, K=8, S=5. Men de kan också sitta ihop som i en "4D tetraeder", dvs ett s k 4-simplex, med H=5, K=10, S=10, V=5. Men i detta sammanhang betyder detta egentligen bara att varje hörn (neuron) har en direkt koppling med varje annat hörn. Vilket man ju faktiskt kan rita i 2D om man vill. Men det ÄR ju trots allt ändå en mer komplex figur än en pentagon.
12 neuroner kan vara sammankopplade som en 12-sidig polygon, H=12, K=12. Men de kan också vara sammankopplade som hörnen i olika geometriska figurer i 3D, 4D, etc, och ända upp till 11D i ett 11-simplex. Som sagt, egentligen betyder detta bara att samtliga 12 neuroner är direkt sammankopplade med varenda en av de övriga 11. Och som ju går att rita i 2D.
Det ovanstående är förenklat på flera sätt, inte minst eftersom jag ju inte har läst så noga. Men iaf en komplikation som de faktiskt tar hänsyn till är att kopplingar mellan neuroner är riktade. Och då blir det lite mer matematiskt jox.
Hur som helst står min första reaktion kvar: Vad då bara 11D??? Vad jag förstår har varenda en av hjärnans neuroner kontakt med
tusentals andra neuroner, vilket iaf är bra mycket mer än 11.
Fast jag antar att det man menar här är att man kan identifiera upp t o m 12 neuroner där just dessa 12 har inbördes kontakt med alla övriga 11. Utöver detta har då alla dessa neuroner ytterligare tusentals kontakter med andra av hjärnans upp emot hundra miljarder neuroner. Lite grann som med ett tajt vänskapsgäng, där var och en ändå har massor med andra bekantskaper via t ex sina jobb. Att neuroner bildar grupper på detta sätt skulle då kunna tänkas ha betydelse för hur vi tänker och minns osv. Kanske.
Ok, detta är iaf mina 2 cent f n.