Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-21, 09:31
  #1981
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavaro
Håller med!
Speciellt som alla fyra var helt överens att allt är ett ihopkokt näthat och SR gjort allt rätt och det sedvanliga snyftet om hur DN-bruden blev näthatad då hon inte tyckte man skulle fira nationaldagen.

Det de inte förstått är ju att de nu inte kan stå emotsagda längre, folk har möjlighet att tycka något, som här på fb, de pallar inte att se att vanligt folk inte är en skock får de kan styra som de vill, faktisk stor komik att höra hur förskräckta de är över det.

Har inte fullt tråden slaviskt men min första tanke med hela grejen är ju om nu hon gjort som hon gjorde måste man ju vara helt korkad. Om nu skylten satt på bussen så slänger man den bara på marken, vem fan stoppar i den i bilen, speciellt i en SR-buss med allt som de kan bli och blev, så otroligt jävla korkat att man får vatten på sin kvarn att intelligensen bland på de statliga medierna inte är de vassaste i lådan. Man kan undra varför de sk pk-styrda ens inte hade den frågan i pipe-linen, varför ens stoppa den i bussen!?

Inte om det står en polisbuss i p-rutan bredvid.
Citera
2017-06-21, 09:35
  #1982
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Den andra platsen, som moderator christianx pekade ut som möjlig, och där bilen står med nosen mot solhemshagväg i sydvästlig riktning ser ut så här:

https://minfil.org/cd4eO4bfb5/DSC_2738.jpg
https://minfil.org/db49Oeb7b8/DSC_2739.jpg

Där finns ingen oljefläck heller.

Men träden matchar, och stolpen.
Det måste vara platsen!

Strecken stämmer också. Det är den platsen!
Citera
2017-06-21, 09:36
  #1983
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Med den riktningen på skuggorna pratar vi alltså kvällssol. Om solen hade lyst rakt in i bussen hade klockan varit ca 20:15 (kompassriktning ca 300 grader). En grov höftning på den lite snedare vinkeln ger mig ca kl 19:00-19:15 (?)

I vilket fall ser det svårt ut att vrida solen tillbaka till 17:45 (?) Det skulle ge en kompassriktning på ca 268 grader, vilket känns för mycket (?)

Här kan ni själva testa med olika kompassriktningar: länk
Så uppfattar jag det också, att det är kvällssol.

Och då kan det faktiskt vara som så att My och SR talar sanning.
Citera
2017-06-21, 09:37
  #1984
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Som någon frågade nyss, hur ligger denna p-plats jämfört med Provokatörs felaktigt utpekade p-plats???
Är den placerad i samma väderstreck eller ligger den helt tvärtom och allt det roliga plötsligt tar slut...

Den ligger 180 grader omvänt från Provokatörs plats. Dvs morgonskuggor blir kvällsskuggor.

Då hänger mycket på kompassriktningen på skuggorna. Tyvärr ser det kanske lite väl svårt ut att vrida solen så mycket åt sidan som krävs för att hamna före mötet (?)
Citera
2017-06-21, 09:37
  #1985
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det är alltså här som bilen befinner sig, och ungefärlig solvinkel är gul linje.

http://imgur.com/a/fOnQd

Fotografen har alltså troligen sett skylten när denne passerat entren till parkeringen, stannat, och tagit en bild.

FAN OCKSÅ, då blir ju uträkningen tvärtom. Morgon blev kväll. SRs förmodade ljug kanske var sanning. Public Service totalkrasch och nedläggning blev uppskjuten. Aldrig får man vara riktigt glad.
Citera
2017-06-21, 09:42
  #1986
Medlem
Är det någon som kan förklara vad denna långa tråd handlar om?

Sista jag hörde (samma dag det kom upp) var att de hade förklarat att de rev ner skylten, tog in det i bilen för att slänga den. Punkt.

Men denna tråd lever vidare och ligger fortfarande i toppen på Aktuella händelser. Jag har kollat de sista sidorna men bara en massa snack om bildvinklar och liknande. Så förstår inte, vad handlar detta om??
Citera
2017-06-21, 09:43
  #1987
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
FAN OCKSÅ, då blir ju uträkningen tvärtom. Morgon blev kväll. SRs förmodade ljug kanske var sanning. Public Service totalkrasch och nedläggning blev uppskjuten. Aldrig får man vara riktigt glad.
Sanningen är ju sanningen, vem den än gynnar. Konsekvensneutralitet.

Det varken bekräftar eller motsäger SR:s version om så är fallet. Det är fortfarande motstridiga uppgifter om hur den hamnat där och man kan fortfarande ställa sig frågan varför någon av demonstranterna skulle passera bakom sändningsbussen vid den tiden och fästa skylten där. Det var ju inga bilar kvar på parkeringen (förutom polisen) enligt SR själva.

Närmaste hållplatser ligger ju åt andra hållet om det var dit man var på väg. Någon som är driftig kan säkert rita ut scenen och de platser som demonstranterna med den aktuella skylten synts på i filmerna. Då får man en lite bättre översiktsbild av läget.
Citera
2017-06-21, 09:44
  #1988
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
FAN OCKSÅ, då blir ju uträkningen tvärtom. Morgon blev kväll. SRs förmodade ljug kanske var sanning. Public Service totalkrasch och nedläggning blev uppskjuten. Aldrig får man vara riktigt glad.

Nej, verkar tråkigt nog så.

Men det är lite kul att leka CSI-agent och analysera foton och solvinklar.

Kanske lite svettigt också för vår kära tredje statsmakt när de inser att det finns en fjärde statsmakt (medborgarna) som granskar dem med en stor lupp i ena handen och en blåslampa i andra.

Lite slående också hur ena sidan bygger allt på känslor och personligheter, och den andra sidan förlitar sig på naturvetenskap och fakta.
Citera
2017-06-21, 09:44
  #1989
Medlem
Bavaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Inte om det står en polisbuss i p-rutan bredvid.
Om det nu gjorde det, vad skulle vara problemet? De hade haft full förståelse, kanske inte om bussen varit civil och inte SR målad över hela bussen.
Citera
2017-06-21, 09:47
  #1990
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavaro
Om det nu gjorde det, vad skulle vara problemet? De hade haft full förståelse, kanske inte om bussen varit civil och inte SR målad över hela bussen.
Enligt Rohwedder gjorde det det. Jag hade i vilket fall inte slängt en pannå på marken framför ögonen på poliser.
Citera
2017-06-21, 09:47
  #1991
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jisses
Är det någon som kan förklara vad denna långa tråd handlar om?

Sista jag hörde (samma dag det kom upp) var att de hade förklarat att de rev ner skylten, tog in det i bilen för att slänga den. Punkt.

Men denna tråd lever vidare och ligger fortfarande i toppen på Aktuella händelser. Jag har kollat de sista sidorna men bara en massa snack om bildvinklar och liknande. Så förstår inte, vad handlar detta om??

SR-journalisten My Rohwedder påstår implicit att skylten aldrig har varit i närheten av bussen före mötet som var ca kl 18:00-19:00.

Intresset för fotot uppstod när någon påpekade att man kan räkna ut vilken tid det togs från skuggornas placering.

Om fotot hade tagits före mötet hade SR haft en hel del att förklara. Nu ser det kanske tyvärr ut som att fotot inte är den rykande pistolen som man hade kunnat hoppas.
Citera
2017-06-21, 09:50
  #1992
Medlem
Bavaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Enligt Rohwedder gjorde det det. Jag hade i vilket fall inte slängt en pannå på marken framför ögonen på poliser.

Ok, då hade vi agerat olika! Om det nu var poliser vid tillfället där så hade jag tilltalat poliserna om problemet som journalist för SR, finns inte en chans man lagt den i bussen. Korkat!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback