Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-21, 01:03
  #1
Medlem
4yoonlys avatar
Har haft TV spel/konsoler och spelat sedan Atari 2600.

Så jag undrar vilka spel ni upplevt har faktiskt utnyttjat hårdvaran den körs på?

Jag minns inte exakt alla spel jag spelade på ex. PS1 men som exempel tyckte jag Tekken serien och Gran Turismo gjorde det bästa möjliga med denna maskin...

PS3, Uncharted (serien) samt Gran Turismo (igen)...
Gran Turismo på PS3 var en sjuk "push" the limits på sitt sätt... Grafiken var bra, fysiken var bra, men bara det att dom kunde ex. göra 3D i slutet på en apparat som började säljas 2006... Men som sagt Polyphony digital är väl mer eller mindre Sony ägt...

PS4, Uncharted igen... sedan nu kommer jag inte ihåg spelet men det var gratis med PS+ och trots att spelet var för barn kände det som om spelet använde många PS4 funktioner...

Men hur som helst, vilka spel (på vilken konsol som helst) har ni tyckt att spelet använder hårdvaran på bästa sätt... grafisk, ljud osv osv...
Citera
2017-06-21, 06:38
  #2
Medlem
Flaskhalsats avatar
Alla spel lanserade av Blizzard är väl kända för att vara extremt bra optimerade för hårdvaran. Nästan varenda dator som säljs kan spela moderna spel av Blizzard.
Citera
2017-06-21, 07:12
  #3
Medlem
Mackan52s avatar
Metal Gear sagan har jag alltid känt använder mest av sina plattformars hårdvara.
Citera
2017-06-21, 09:06
  #4
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Har haft TV spel/konsoler och spelat sedan Atari 2600.

Så jag undrar vilka spel ni upplevt har faktiskt utnyttjat hårdvaran den körs på?

Jag minns inte exakt alla spel jag spelade på ex. PS1 men som exempel tyckte jag Tekken serien och Gran Turismo gjorde det bästa möjliga med denna maskin...

PS3, Uncharted (serien) samt Gran Turismo (igen)...
Gran Turismo på PS3 var en sjuk "push" the limits på sitt sätt... Grafiken var bra, fysiken var bra, men bara det att dom kunde ex. göra 3D i slutet på en apparat som började säljas 2006... Men som sagt Polyphony digital är väl mer eller mindre Sony ägt...

PS4, Uncharted igen... sedan nu kommer jag inte ihåg spelet men det var gratis med PS+ och trots att spelet var för barn kände det som om spelet använde många PS4 funktioner...

Men hur som helst, vilka spel (på vilken konsol som helst) har ni tyckt att spelet använder hårdvaran på bästa sätt... grafisk, ljud osv osv...

Snake 1 flöt förjävla fint på min 3210!
Citera
2017-06-21, 15:04
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Metal Gear sagan har jag alltid känt använder mest av sina plattformars hårdvara.

Metal Gear jaa! Det får jag allt hålla med om!
Citera
2017-10-22, 09:27
  #6
Medlem
Donkey kong 64 till supernintendo helt klart. Det var riktigt snyggt gjort för att vara till den konsolen. Sen som ni nämner uncharted ligger ju på topp. Sen har jag alltid tyckt att final fantasy spelen har haft snygga filmsekvenser.
Citera
2017-10-23, 20:50
  #7
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wrest82
Donkey kong 64 till supernintendo helt klart. Det var riktigt snyggt gjort för att vara till den konsolen. Sen som ni nämner uncharted ligger ju på topp. Sen har jag alltid tyckt att final fantasy spelen har haft snygga filmsekvenser.
DK64 är ju till N64.
Eller menar du DK County till Snes?
Citera
2017-10-24, 00:41
  #8
Medlem
Haldins avatar
Kirby till NES kändes som man spelade på en helt annan konsol. Så här i efterhand har man fått reda på hur mycket de fick trixa med konsolen för att få spelet att funka och det var ändå på gränsen vad som var möjligt.

Silent Hill använde ju Playstations begränsningar till sin fördel och lade en dimma över hela staden, vilket gjorde att spelet kändes som bättre än vad Playstation borde ha klarat.

Sedan finns det såklart massor av spel med för-renderade filmsekvenser och bakgrunder. FFX på PS2 var något av en berg- och dalbana vad det gällde kvalitén då det till och med kunde skifta från scen till scen i cutscenes.
Citera
2017-10-25, 12:40
  #9
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wrest82
Donkey kong 64 till supernintendo helt klart. Det var riktigt snyggt gjort för att vara till den konsolen. Sen som ni nämner uncharted ligger ju på topp. Sen har jag alltid tyckt att final fantasy spelen har haft snygga filmsekvenser.

N64, hade jag aldrig tyvärr... Kikade lite snabbt på youtube och absolut ser det grymt ut! och får anta att spelet var kul också!

Men hur var det jämfört med Zelda Ocarina of Time? Det ser också riktigt bra ut grafiskt (och lite kul!)...

Har inte heller spelat något FF spel faktiskt (trots att jag ägt alla PS saker...) men det ligger helt klart också på listan med bra utnyttjande tillgänglig hårdvara utan tvekan! för jag har spelat lite demos, och sett en del...

----edit

Aaah... missade din Snes!

Jaaaa satan det var riktigt nice!
__________________
Senast redigerad av 4yoonly 2017-10-25 kl. 12:43.
Citera
2017-10-25, 12:57
  #10
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haldin


Citat:
Kirby till NES kändes som man spelade på en helt annan konsol. Så här i efterhand har man fått reda på hur mycket de fick trixa med konsolen för att få spelet att funka och det var ändå på gränsen vad som var möjligt.

Ser riktigt bra ut helt klart!
Roligt också!

Citat:
Silent Hill använde ju Playstations begränsningar till sin fördel och lade en dimma över hela staden, vilket gjorde att spelet kändes som bättre än vad Playstation borde ha klarat.

Även om jag har haft det mesta Sony så har jag inte spelat detta, kikade lite på youtube och det ser helt klart väldigt grymt ut! Det som är det svåra idag med att kika på YT när det gäller dessa spel är oftast att emulatorerna idag kan fixa till lite, och TV'n man spelade på faktiskt förbättrade vissa saker... men det kan ju jämna ut sig :-)

Citat:
Sedan finns det såklart massor av spel med för-renderade filmsekvenser och bakgrunder. FFX på PS2 var något av en berg- och dalbana vad det gällde kvalitén då det till och med kunde skifta från scen till scen i cutscenes.

Spelade aldrig (förutom någon demo här och där) FF... så det mesta jag kan se idag är någon emulator (typ PCSX2) och den gör det oftast lite bättre... men ändå var nog det "pushing the limits" på PS2'an...

CRT var ju en bra "free" antialias apparat så man behöver egentligen uppleva det på CRT...
Citera
2017-10-26, 00:54
  #11
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
DK64 är ju till N64.
Eller menar du DK County till Snes?
Svarar mig själv här.
DK64 var ju lite meh, medans DK Country var grymt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback