Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-19, 09:08
  #14953
Medlem
JustZlatans avatar
Hur loggar man in på Depån nu när Taxi Stockholm har bytt hemsida?
Citera
2017-06-20, 00:42
  #14954
Medlem
Hej på er!
Har nu jobbat i två månader och jobbet är överlag trevligt, dock så vill jag be om några råd eller kanske tips.

Jag jobbar ifrån 14.00-01.00 tisdag-torsdag och sedan 17.00- ca 06.00 fredag/lördag.
Min pendlartid är på 45 minuter för att hämta taxibilen och sen 45 minuter på hemvägen.
Det är en jädra omställning att inte ha någon tid över till någonting som är roligt längre måste jag säga då man oftast går och lägger sig så fort man kommer hem.
Att aldrig kunna umgås med vänner och att ständigt jobba när andra är lediga. Visst, det var jag beredd på men min fråga är, vänjer man sig?

Jag sover och jobbar, precis som ni andra också gör.
Hur brukar ni nyttja eran lediga tid för att helt enkelt må bra och samla energi inför en ny arbetsvecka?
Citera
2017-06-20, 00:49
  #14955
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur loggar man in på Depån nu när Taxi Stockholm har bytt hemsida?

går du in på hemsidan via en dator finns det längst ner "Intranät"
Citera
2017-06-20, 00:52
  #14956
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzirGrizz
Hej på er!
Har nu jobbat i två månader och jobbet är överlag trevligt, dock så vill jag be om några råd eller kanske tips.

Jag jobbar ifrån 14.00-01.00 tisdag-torsdag och sedan 17.00- ca 06.00 fredag/lördag.
Min pendlartid är på 45 minuter för att hämta taxibilen och sen 45 minuter på hemvägen.
Det är en jädra omställning att inte ha någon tid över till någonting som är roligt längre måste jag säga då man oftast går och lägger sig så fort man kommer hem.
Att aldrig kunna umgås med vänner och att ständigt jobba när andra är lediga. Visst, det var jag beredd på men min fråga är, vänjer man sig?

Jag sover och jobbar, precis som ni andra också gör.
Hur brukar ni nyttja eran lediga tid för att helt enkelt må bra och samla energi inför en ny arbetsvecka?

Livet som taxichaffis och allmänt inom servicebranschen..

Man jobbar när alla andra är lediga men man får ju ta ledigt någon helg

jag är ledig på måndagar/tisdagar men vissa helger tar ja ledigt och jobbar måndag och tisdag istället. Det är friheten med detta jobb som är så skönt!

sen drar ja iväg på helger ibland och pausar och träffar nån polare en snabbis.

Och ja, man vänjer sig men det är aldrig kul att jobba helg

sen kanske du kan hitta nån bil närmre? Eller du kanske bor på vischan
Citera
2017-06-20, 00:56
  #14957
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dariño
Livet som taxichaffis och allmänt inom servicebranschen..

Man jobbar när alla andra är lediga men man får ju ta ledigt någon helg

jag är ledig på måndagar/tisdagar men vissa helger tar ja ledigt och jobbar måndag och tisdag istället. Det är friheten med detta jobb som är så skönt!

sen drar ja iväg på helger ibland och pausar och träffar nån polare en snabbis.

Och ja, man vänjer sig men det är aldrig kul att jobba helg

sen kanske du kan hitta nån bil närmre? Eller du kanske bor på vischan
Ja jo, så är det ju. Har lite svårt att hitta någon mening med vardagen för tillfället bara haha!
Pendlingen försvinner i Augusti som tur är, då är det bokstavligen 30 sekunder till bilen.
Citera
2017-06-20, 11:56
  #14958
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzirGrizz
Hej på er!
Har nu jobbat i två månader och jobbet är överlag trevligt, dock så vill jag be om några råd eller kanske tips.

Jag jobbar ifrån 14.00-01.00 tisdag-torsdag och sedan 17.00- ca 06.00 fredag/lördag.
Min pendlartid är på 45 minuter för att hämta taxibilen och sen 45 minuter på hemvägen.
Det är en jädra omställning att inte ha någon tid över till någonting som är roligt längre måste jag säga då man oftast går och lägger sig så fort man kommer hem.
Att aldrig kunna umgås med vänner och att ständigt jobba när andra är lediga. Visst, det var jag beredd på men min fråga är, vänjer man sig?

Jag sover och jobbar, precis som ni andra också gör.
Hur brukar ni nyttja eran lediga tid för att helt enkelt må bra och samla energi inför en ny arbetsvecka?

Inte direkt. Med tiden tappar man kontakt med folk och för mig personligen var det som ett springa in i en vägg 5e året. Otroligt att jag höll ut så länge när jag ser tillbaks på det. Inte jobbat alls i snart 2år och skulle fan fortfarande inte kunna tänka mig att sätta mig i en taxibil igen. Som förare såklart.

Du har inte möjlighet att ta med bilen hem? Delar du bil? Om så, har åkaren en extra bil som den andra kan köra på helgerna?

När jag körde, fram till sista tiden var jag alltid uppe 4-5h när jag kom hem på natten vilket såklart var helt fel. Bums i säng och upp efter 7-8h så har man ändå en del tid över mitt på dagen istället. Brukade trycka i mig en banan och sen jogga några km så fort jag vaknade varannan dag och varannan göra annat innan jag började jobba.

Viktigt att få in bra rutiner om det inte ska påverka allt för negativt.

Inte kontakt med allt för många vänner från när jag började jobba. Visst frågade dom alltid men det slutar tids nog om man alltid säger nej. Det var väl också ett misstag att ta ledig alldeles för sällan även om jag såklart även hade vänner som jobbade likt mig själv. Det är ju lite svårt att ta ledigt som helgförare. Inte för att det är så jävla roligt isig men man tänker alltid på hålet det skapar i kassan.

Kan ju ta ledigt fredag lördag och den veckan även köra lite söndag-måndag om du inte vill ha ett allt för stort hål. Eller köra vidare efter lördagen och ta ledigt fredag-tisdagen som kommer. Då har du klämmt in motsvarande antal pass du tar ledigt men får 4 dagars ledighet med hela helgen.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2017-06-20 kl. 12:04.
Citera
2017-06-21, 02:58
  #14959
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Inte direkt. Med tiden tappar man kontakt med folk och för mig personligen var det som ett springa in i en vägg 5e året. Otroligt att jag höll ut så länge när jag ser tillbaks på det. Inte jobbat alls i snart 2år och skulle fan fortfarande inte kunna tänka mig att sätta mig i en taxibil igen. Som förare såklart.

Du har inte möjlighet att ta med bilen hem? Delar du bil? Om så, har åkaren en extra bil som den andra kan köra på helgerna?

När jag körde, fram till sista tiden var jag alltid uppe 4-5h när jag kom hem på natten vilket såklart var helt fel. Bums i säng och upp efter 7-8h så har man ändå en del tid över mitt på dagen istället. Brukade trycka i mig en banan och sen jogga några km så fort jag vaknade varannan dag och varannan göra annat innan jag började jobba.

Viktigt att få in bra rutiner om det inte ska påverka allt för negativt.

Inte kontakt med allt för många vänner från när jag började jobba. Visst frågade dom alltid men det slutar tids nog om man alltid säger nej. Det var väl också ett misstag att ta ledig alldeles för sällan även om jag såklart även hade vänner som jobbade likt mig själv. Det är ju lite svårt att ta ledigt som helgförare. Inte för att det är så jävla roligt isig men man tänker alltid på hålet det skapar i kassan.

Kan ju ta ledigt fredag lördag och den veckan även köra lite söndag-måndag om du inte vill ha ett allt för stort hål. Eller köra vidare efter lördagen och ta ledigt fredag-tisdagen som kommer. Då har du klämmt in motsvarande antal pass du tar ledigt men får 4 dagars ledighet med hela helgen.

Räcker inte vanlig arbetstid ?
Måndag - fredag 7-16:00.

Det är kul o enkelt jobb. Sitta bara o röra högerfoten.
Citera
2017-06-22, 14:28
  #14960
Medlem
Nån som vet om föräldraledighet räknas in i den tid för att kunna bli åkare i tsab?

Man ska ju ha vart anställd i 18 månader.

Ska vara föräldraledig oktober-april
Velar lite mellan att vara kvar i Tsab eller starta hos Uber.

Fördelen me Uber är ju att man kan jobba lite när man vill, blir inte samma stress.
Citera
2017-06-22, 16:27
  #14961
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dariño
Nån som vet om föräldraledighet räknas in i den tid för att kunna bli åkare i tsab?

Man ska ju ha vart anställd i 18 månader.

Ska vara föräldraledig oktober-april
Velar lite mellan att vara kvar i Tsab eller starta hos Uber.

Fördelen me Uber är ju att man kan jobba lite när man vill, blir inte samma stress.

Det är väll ingen stress på Tsab?
Citera
2017-06-22, 17:04
  #14962
Medlem
Inte direkt men om ja inte jobbar på ett tag så ska månadsavgiften ändå betalas

Blir galen på Arlanda förbeställningar också hatar verkligen dom :P
Citera
2017-06-23, 14:35
  #14963
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Räcker inte vanlig arbetstid ?
Måndag - fredag 7-16:00.

Det är kul o enkelt jobb. Sitta bara o röra högerfoten.

Jo men det kommer alltid vara nån som tar nattpassen och/eller gillar att jobba natt. Då är det viktigt att ha lite regler så att livet går ihop för annars faller man lätt i groparna och förlorar mycket på bekostnad av jobbet.

Gäller inte bara taxi för den delen men provision hjälper inte till i jakten på ett sunt liv vid sidan om nattarbete.
Citera
2017-06-24, 18:28
  #14964
Medlem
JustZlatans avatar
Hur grisigt blev det i natt för er? Själv körde jag en snorunge som spydde i bilen. Som tur var hade han en påse med sig som han kräktes i. På en annan körning flirtade en morsa med mig.
__________________
Senast redigerad av JustZlatan 2017-06-24 kl. 18:30.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback