Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-21, 01:07
  #1
Medlem
Ja ni läste rätt, Atari ska tydligen släppa en ny modern konsol med PC-teknologi som förmodligen ska konkurrera med Sony, Microsoft och Nintendo på konsolmarknaden. Hur kommer det att gå tro ni? Får vi plats med ytterligare en konkurrent?

Vilket spår kommer Atari att ta? En kraftfull 4k-kapabel konsol som kommer konkurrera med PS4 Pro och Xbox One X, eller kommer de att gå en annan väg för att locka kunder likt Nintendo? Kanske de släpper en "budget-konsol" som är någorlunda stark men för en billig peng? De allra flesta spelintresserade lär redan ha minst en konsol vid det här laget.

Här är deras teaser:

https://www.youtube.com/watch?v=5WNsmCpdhhY

Och tydligen om man prenumererar på ataribox.com så kommer man att "bli de första att veta mer om produkten" (min egen parafras).

Deras CEO har även bekräftat att de är tillbaka på hårdvarumarknaden:

https://venturebeat.com/2017/06/16/a...-game-console/

Tankar? Själv tycker jag att detta är väldigt intressant. De visade inte upp något under årets E3, så när kommer vi egentligen att få veta mer? Innan året är slut? När kommer de att släppa konsolen?
Planerar de kanske att invänta "nästa generation"? Men med tanke på att dagens generation är väldigt upp och ned, i och med att Nintendo precis släppt en helt ny konsol för drygt tre månader sedan, Sony släppte sin uppgraderade PS4 (PS4 Pro) förra året och Microsoft ska släppa sin uppgraderade motsvarighet senare i år. Man kan därför fråga sig om det kommer att bli något nytt tydligt generationsskifte likt förr? Jag tvivlar. Så när är det bästa tillfället att ge sig in på konsolmarknaden för Atari?

Vad krävs för att du ska köpa en Ataribox? Kan vi vänta oss en rad attraktiva exklusiva titlar från Atari? Kommer tredjepartsutvecklare nappa eller kommer Atari få kalla handen? Vad krävs för att Atari ska lyckas? Och kommer de att lyckas eller kommer det att bli en flopp?
__________________
Senast redigerad av ABC. 2017-06-21 kl. 01:28.
Citera
2017-06-21, 01:08
  #2
Medlem
Jag måste direkt köpa en sån när den kommer ut
Citera
2017-06-21, 01:25
  #3
Medlem
BigFatCones avatar
Det är tight på marknaden och dagens kids skiter ju i Atari. Spontant är jag tveksam.
Citera
2017-06-21, 01:34
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Tror detta blir tufft, men visst... inte omöjligt.

Budget konsoler finns ju in mängder, Nvidia's som exempel... Det finns sjukt mycket potential i denna men kommer troligen aldrig direkt utnyttjas tyvärr...
Ja samt en massa andra android baserade givetvis.

Nintendo släppt sin nya, Sony/Microsoft har sina ute och ingen av dem har väl direkt bombat (med undantag för Nintendos som jag inte har direkt någon koll på)...

Jag tror konsol marknaden är sjukt tuff nu...

Kan inte i hela världen komma på något sätt som skulle fungera... dvs "uber" hårdvara med ett gigantiskt pris (nej, då köper jag hellre en PC)... budget hårdvara och billig konsol... (riktigt riktigt billig, kanske...) men ändå... det finns billiga konsoler med faktiskt rätt bra hårdvara och spel.

Utvecklingen har skett sedan 2013 säg det, det låter mer som en "uber" hårdvaru tanke...

Något vi kan vara helt säkra på dock är att denna sak har en Intel processor... och dom troligen fått en bra ganska billigt antar jag... vilket troligen är positivt. Intel vill nog komma tillbaka till konsol prylen på något sätt sedan (xbox?)...

Om dom hittar en outnyttjad nisch eller ide likt Wii typ så kanske...
Men konkurrera med PS4, Xboxone på deras vilkor/marknad är nog rätt tufft...
Även om det är Atari...

Hur som helst, kul!
Citera
2017-06-21, 01:47
  #5
Medlem
Atrocituss avatar
Min gissning är att den kommer floppa rejält. Det finns inget behov av ännu en konsol på marknaden och ingen som redan spelar på PC kommer köpa den. Om konsolen inte har någonting riktigt bra att erbjuda såsom unika speltitlar, gratis online eller sinnessjukt grym grafik så ser jag ingen anledning till att någon skulle köpa den.
Citera
2017-06-21, 01:47
  #6
Medlem
pponmms avatar
Det ända alternativet för att lyckas tror jag vara att satsa på att skapa en billig konsol som är lätt att utveckla till. Alltså en konsoll som attraherar indieutvecklare men samtidigt inte är för svag för att köra AAA-spel, om än väldigt nedskalade grafikmässigt.

Mitt argument för ovanstående är Kickstarter-floppen OUYA:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ouya

Det finns helt uppenbart en marknad för en sådan konsoll. Det som fick OUYA att floppa var som jag förstod det allt för svag hårdvara.

Indiemarknaden är översaturerad just nu, och PS4:an samt Xbox One är svåra att utveckla till för indieutvecklare relativt en PC. Därför tror jag stenhårt på en konsoll som är lätt att utveckla och publicera indiespel på. Den måste dock klara av att köra AAA-spel samt ha bra stöd för att spela flera spelare online.

Jag är ingen hårdvaruutvecklare, så jag kan inte säga något om hur lätt/svårt (eller om det ens är möjligt att uppnå) det är att tillverka en sådan konsoll för att sälja till ett billigt pris. Men den som lyckas, i detta fall förhoppningsvis Atari, kommer troligen att slå igenom stort!
__________________
Senast redigerad av pponmm 2017-06-21 kl. 01:50.
Citera
2017-06-21, 01:54
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Tror detta blir tufft, men visst... inte omöjligt.

Budget konsoler finns ju in mängder, Nvidia's som exempel... Det finns sjukt mycket potential i denna men kommer troligen aldrig direkt utnyttjas tyvärr...
Ja samt en massa andra android baserade givetvis.

Nintendo släppt sin nya, Sony/Microsoft har sina ute och ingen av dem har väl direkt bombat (med undantag för Nintendos som jag inte har direkt någon koll på)...

Även om Wii U floppade, så gick Nintendo aldrig back med den konsolen, så det var fortfarande en vinst. Men ändå katastrofalt rent försäljningsmässigt för Nintendo. Deras sämst säljande konsol i deras historia. Folk pratar även att Xbox One har floppat, och även om de sålt betydligt färre enheter än PS4, så har konsolen ändå sålt ca 30 miljoner enheter, vilket ändå är helt acceptabelt och konsolen är inte ens död än. Atari bör vara glada för varje mille sålda enheter de kommer upp till, iaf för sin första konsol sedan evigheter tillbaka.
Citera
2017-06-21, 02:16
  #8
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Även om Wii U floppade, så gick Nintendo aldrig back med den konsolen, så det var fortfarande en vinst. Men ändå katastrofalt rent försäljningsmässigt för Nintendo. Deras sämst säljande konsol i deras historia. Folk pratar även att Xbox One har floppat, och även om de sålt betydligt färre enheter än PS4, så har konsolen ändå sålt ca 30 miljoner enheter, vilket ändå är helt acceptabelt och konsolen är inte ens död än. Atari bör vara glada för varje mille sålda enheter de kommer upp till, iaf för sin första konsol sedan evigheter tillbaka.

Wii U (det var Wii's efterföljare med platta som kontroll va?) har jag sjukt dålig koll på... vet/känner 1 person som köpte en sådan.. men denna köper allt märkt med "konsol" på om man säger så...

Microsofts konsoler har varit lite "före" förr... i alla fall ur mitt sätt att se det (ur mitt eget konsol köps beteende typ)... minns att jag fortfarande hade PS2 när kompisen precis köpte sin Xbox 360... och vi hade samma spel.. och det vart lite (inte mycket) bättre på Xbox 360...
Xbox vart ju "moddarens" dröm... så den fick mycket kredd för det...
PS3 dock var inte jämförbar med Xbox 360, PS3 var moddarens dröm när den såldes men togs bort av något skäl... PS3 hårdvara var bättre än 360'n på många sätt...

Jaja rant... men tyckte ändå MS/Sony låg lite i fas med varandra, typ "healthy" competition... Det gick att argumentera emot/för bägge konsolerna... Wii U inte så mycket faktiskt...

Hur som helst, Atari ny konsol... dom behöver hitta något väldigt unikt som lockar som ingen av de nuvarande har... och det är svårt VR japp ny fluga... men så vitt jag vet har PS4 Pro tagit hem den nischen redan?

Jag kan tänka mig.. ALLA spel är local multiplayer... Inget spel kommer någonsin få säljas om det inte är Co-Op eller multiplayer stöd... alltså alla spel har 2-4 local player... är du ensam så ersätts dessa med datorgenerade spelare.
Detta är något jag saknar idag på ex. PS4... det är svårt att hitta roliga spel som man kan spela emot/med kompis/familjemedlem osv...

Jag menar när jag körde Atari 2600 var det oftast inga singleplayer spel alls... man var tvungen att hitta en kompis IRL för att ha kul... inte helt sant, men nästan...

Hur som helst, spännande och intressant hur som helst... Vem vet... det kanske är en ny Tesla? sjuk tuff marknad men kanske kan dom klämma sig in i den och tjäna lite pengar...
Citera
2017-06-21, 02:40
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Wii U (det var Wii's efterföljare med platta som kontroll va?) har jag sjukt dålig koll på... vet/känner 1 person som köpte en sådan.. men denna köper allt märkt med "konsol" på om man säger så...

Typ. Det speciella med konsolen var att kontrollen var gigantisk med en skärm på, som konsolen streamade till. Med andra ord, du kunde inte gå ifrån konsolen utan att kontrollen slutade fungera. Och i och med kontrollens höga kostnad för Nintendo och hur de inte vill sälja sina produkter med förlust... så blev det även en väldigt svag konsol som var jämnstark med PS3, samtidigt som PS4 släpptes ett år senare. Nintendo Switch däremot är som en spegelvänd Wii U, där kontrollen är konsolen (en hybridkonsol). Nintendo Switch har sålt väldigt bra såhär långt iaf. Vi får se om det håller i sig.

Citat:
Hur som helst, Atari ny konsol... dom behöver hitta något väldigt unikt som lockar som ingen av de nuvarande har... och det är svårt VR japp ny fluga... men så vitt jag vet har PS4 Pro tagit hem den nischen redan?

Jag kanske har fel nu, men det känns som att VR är överhypat. Jag såg ingen större entusiasm i kommentarsfältet under E3 när Sony körde ner sitt VR i halsen på folk, vilket påminde mig lite om hur Nintendo tryckte ner motion controls i halsen på folk under Wii-eran. VR upplever jag som en "cool grej" som folk kan köra på fester, med kompisar osv... men jag har riktigt svårt att föreställa mig att det någonsin kommer att bli normalt att sätta på sig en hjälm varje gång man ska spela något. Mycket möjligt att vissa kanske kör stenhårt i några månader, men tror inte en sekund på att det kommer att bli "det nya normala" i framtiden. Många vill nog bara ha en skön soffa/stol/säng att sitta/ligga i och spela bra kvalitetsspel.

Citat:
Hur som helst, spännande och intressant hur som helst... Vem vet... det kanske är en ny Tesla? sjuk tuff marknad men kanske kan dom klämma sig in i den och tjäna lite pengar...

Ska de lyckas bör de verkligen göra en rejäl analys över situationen. Ta allt "gnäll" från spelare på allvar och pressa in allt i ett kundvänligt paket och marknadsför skiten ur det. Ett exempel är gratis online.
Citera
2017-06-21, 02:44
  #10
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
minns att jag fortfarande hade PS2 när kompisen precis köpte sin Xbox 360... och vi hade samma spel.. och det vart lite (inte mycket) bättre på Xbox 360...
Skojar du med mig? Jämför Need For Speed Underground på PS2 och det första Xboxet - där är det väldigt lite skillnad men ändå tokvinst för Xbox. Xbox 360 är bra mycket kraftfullare än vad ett urXbox är och springer rundor med ett stackars PS2.
Citera
2017-06-21, 02:56
  #11
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.


Citat:
Typ. Det speciella med konsolen var att kontrollen var gigantisk med en skärm på, som konsolen streamade till. Med andra ord, du kunde inte gå ifrån konsolen utan att kontrollen slutade fungera. Och i och med kontrollens höga kostnad för Nintendo och hur de inte vill sälja sina produkter med förlust... så blev det även en väldigt svag konsol som var jämnstark med PS3, samtidigt som PS4 släpptes ett år senare. Nintendo Switch däremot är som en spegelvänd Wii U, där kontrollen är konsolen (en hybridkonsol). Nintendo Switch har sålt väldigt bra såhär långt iaf. Vi får se om det håller i sig.

Ja, det gäller att hitta en "sweetspot" för att få detta fungera... tillräckligt bra för allt och även bra tid att släppa den på antar jag...
Och då kan man undra om Atari kan/har hittat just något... Som sagt, jag är tveksam faktiskt...

Citat:
Jag kanske har fel nu, men det känns som att VR är överhypat. Jag såg ingen större entusiasm i kommentarsfältet under E3 när Sony körde ner sitt VR i halsen på folk, vilket påminde mig lite om hur Nintendo tryckte ner motion controls i halsen på folk under Wii-eran. VR upplever jag som en "cool grej" som folk kan köra på fester, med kompisar osv... men jag har riktigt svårt att föreställa mig att det någonsin kommer att bli normalt att sätta på sig en hjälm varje gång man ska spela något. Mycket möjligt att vissa kanske kör stenhårt i några månader, men tror inte en sekund på att det kommer att bli "det nya normala" i framtiden. Många vill nog bara ha en skön soffa/stol/säng att sitta/ligga i och spela bra kvalitetsspel.

VR... ja... det kan absolut vara lite överhypat helt klart. Jag har enbart dock testat den "sämsta" varianten... en highend telefon med ett VR kit... och måste nog ändå säga att jag kan se en enorm potential... i spel.. japp, men det finns så mycket mer att hämta... jag testade porr och det var riktigt nice :-) jag testade även spel som normalt inte är VR (eller var då i alla fall) men med lite programvara kunde bli VR och det var sjukt kul (jag är en gammal WoW spelare och helt plötsligt stå i spelet var en upplevelse utan tvekan...)
Men det är även filmer, jag har 3D glasögon och 3D projektor men det är inte i närheten av ett par VR glasögon...
Men är det hypat ja men för egen del tyckte jag att jag såg potentialen första gången jag testade det... så jag tror faktiskt det är här för att stanna trots allt...

Och det har en möjlighet att enbart bli bättre, snyggare, mindre, snabbare osv.. vilket varje företag gillar...

Citat:
Ska de lyckas bör de verkligen göra en rejäl analys över situationen. Ta allt "gnäll" från spelare på allvar och pressa in allt i ett kundvänligt paket och marknadsför skiten ur det. Ett exempel är gratis online.

Absolut är det så. Men vill man verkligen ha gratis online? (vet att du tog det bara som ett exempel)
Jag älskar faktumet att jag kan spela (har nu iofs inte testat det på jätte länge så kan ha fel), Battle Field 1943 fortfarande... hur exakt detta betalar sig har jag ingen aning... men hade online delen varit helt gratis så hade det inneburit att en stor förlust per år efter spelet släppts antar jag..
Jag kan gärna betala en fast summa per månad för att faktiskt kunna spela gamla spel online fortfarande. Hade det varit gratis så hade spel tillverkarna försökt förutspå hur mycket dom skall spendera på online delen för "evigt"...

Men återigen.. du tog det som ett exempel och jag kan se detta som ett försäljnings argument helt klart då PS4 och Xboxone (antar jag, har ingen) har någon form av betalning för online spel.

Men återigen, kul! absolut älskar hårdvara och konsoler trots att jag varit mer eller mindre trogen Sony sedan PS1...
Citera
2017-06-21, 03:13
  #12
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Skojar du med mig? Jämför Need For Speed Underground på PS2 och det första Xboxet - där är det väldigt lite skillnad men ändå tokvinst för Xbox. Xbox 360 är bra mycket kraftfullare än vad ett urXbox är och springer rundor med ett stackars PS2.

Skojar gör jag inte (hade jag gjort det så hade jag försökt varit bra mycket roligare)...

Men du kan ha rätt... kompisen körde xbox, xbox360 medans jag körde ps1, ps2, ps3 osv...

Det kan varit Xbox han hade spelet på och inte 360'n som jag påstod (vill minnas)...

Spelet var Tiger Woods (exakt vilken minns jag inte)...

Men hur som helst har du nog rätt, det var nog PS2 vs Xbox med Tiger Woods... och spelet var lika men var till liten fördel för Xboxen i vissa lägen...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback