Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-21, 00:52
  #25
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spitilinkkon
Nej, jag kan inte säga mer än att den bild (med den svarta rutan) som länkades tidigare i den här tråden inte visar den plats där sökningen har genomförts. Var den exakta platsen är vet jag inte dock.
Eftersom du kan säga "Den ser inte ut" som den platsen (svarta rutan) som "Pejjje" funderar kring i sitt inlägg, så måste det innebära att du sett platsen som din "källa" pekar ut ??.

Annars ett mycket intressant mysterium detta. Troligen har planet gått ner sig i någon mosse eller sjö eller hav. För hade den kraschat över land så tycker man att, med tanke på att det gått något över sjuttio år sedan händelsen, ha hittat i alla fall något. Apropå den lilla svt-dokumentären så är nog chansen god att de har hittat nedslagsplatsen. Bara de får dit rätt utrustning för att kontrollera detta.

En annan tanke som kom mig för i början var att anledningen till att de inte hittat planet var att det hela tystats ner. Alltså att man funnit planet och tagit det, och besättningen, till vara för att sedan "lägga locket på". Och utåt säga att man ej hittat det. Men eftersom jag har svårt att komma på någon anledning till varför man skulle mörklagt det hela, så är väl denna teori inte trolig.

EDIT: kollat lite på twitter (#rödniklas) och hittat lite "senaste nytt" eller vad man ska kalla det.
1. Den i dokumentären förekommande entusiasten Vid namn Henrik OA Barkman skriver på twitter den 9:e Augusti 2016: "Nu är det officiellt. Jag har skickat in en rapport om mitt sökande efter #rödniklas till FM (Försvarsmakten, min anmärkn.). Jag tror att jag har hittat haveriplatsen". 14:e december 2016 heter det att "Hkv (Högkvarteret, min anmärkn.) avvaktar tills jag har konkreta bevis". Jag återkommer i vår/sommar, alltså."

2. Här ett par små reportage om en som var flygmekaniker på F14 vid tiden
och kände besättningen på Röd Niklas: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vas...stupade-kamrat, http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vas...or-buklandning
__________________
Senast redigerad av Celeron 2017-03-21 kl. 01:20.
Citera
2017-04-26, 00:56
  #26
Medlem
yvdois avatar
Tre vitten i Storåbränna hade hört av sig till polisen i Strömsund att dom hade sett ett eldklot i riktning mot en sjö som heter Lakavattnet. Den första som hörde av sig var en kvinna som hade gått ut vid 06 tiden och observerat eldklotet och vidare rappoterat de till polisen i Strömsund och nästan samtidigt hörde också ett par av sig till polisen.
Har en bild som ja hittat på googel från en liten artikel i Östersundsposten.

Här är från Östersundsposten:
https://www.google.se/search?q=röd+n...3qYYXH9iXyimM:

Hoppas de ger lite klsrhet i de hela.

Edit: Oklart om de är en artikel från Östersundsposten.
__________________
Senast redigerad av yvdoi 2017-04-26 kl. 00:58.
Citera
2017-05-01, 12:35
  #27
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yvdoi
Tre vitten i Storåbränna hade hört av sig till polisen i Strömsund att dom hade sett ett eldklot i riktning mot en sjö som heter Lakavattnet. Den första som hörde av sig var en kvinna som hade gått ut vid 06 tiden och observerat eldklotet och vidare rappoterat de till polisen i Strömsund och nästan samtidigt hörde också ett par av sig till polisen.
Har en bild som ja hittat på googel från en liten artikel i Östersundsposten.

Här är från Östersundsposten:
https://www.google.se/search?q=röd+n...3qYYXH9iXyimM:

Hoppas de ger lite klsrhet i de hela.

Edit: Oklart om de är en artikel från Östersundsposten.

En mer direkt länk till tidningsurklippen här (Mittmedia).
Citera
2017-05-29, 04:44
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spitilinkkon
Nej, jag kan inte säga mer än att den bild (med den svarta rutan) som länkades tidigare i den här tråden inte visar den plats där sökningen har genomförts. Var den exakta platsen är vet jag inte dock.
Planet ligger såklart i havet. Inte på nån jävla myr eller i nåt träsk.
Citera
2017-06-20, 22:33
  #29
Medlem
HälsingeBockens avatar
Jag tycker att det är märkligt att ett enskilt flygplan verkar kallas Röd Niklas
Denna typ av benämning brukade avse en hel division hos flottiljen.
Jag tror att det var hela första divisionen hos F14 som kallades Röd Niklas eftersom färgen röd=första divisionen, blå=andra divisionen. Niklas användes för att bokstavera N som har nummer 14 i alfabetet, d.v.s. F14.
Jag vet att de båda divisionerna hos Hälsinglands Flygflottilj F15 (som tyvärr lades ner för snart 20 år sedan) brukade kallas Olle Röd (attackdivision) och Olle Blå (attack/skoldivision)
O är ju den femtonde bokstaven.

Att planet kraschade eller nödlandade p.g.a dåligt väder är inte konstigt eftersom dåtidens maskiner inte var säkra att flyga enbart efter instrument.
1956 kraschade 3 av flygvapnets skolflygplan rakt in i berget Blacksås/Blaxås p.g.a. dålig sikt.
Otroligt nog överlevde samtliga 6 piloterna.
www.nianforsnaturligtvis.se/78946996
Jag har själv pratat med några personer som hjälpte de drabbade piloterna fram till civilisationen.
__________________
Senast redigerad av HälsingeBocken 2017-06-20 kl. 23:07.
Citera
2017-06-20, 22:43
  #30
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HälsingeBocken
Jag tycker att det är märkligt att ett enskilt flygplan verkar kallas Röd Niklas
Denna typ av benämning brukade avse en hel division hos flottiljen.
Jag tror att det var hela första divisionen hos F14 som kallades Röd Niklas eftersom färgen röd=första divisionen, blå=andra divisionen. Niklas användes för att bokstavera N som har nummer 14 i alfabetet, d.v.s. F14.
Jag vet att de båda divisionerna hos Hälsinglands Flygflottilj F15 (som tyvärr lades ner för snart 20 år sedan) brukade kallas Olle Röd (attackdivision) och Olle Blå (attack/skoldivision)
O är ju den femtonde bokstaven.
Ja, brukade dom inte ha ytterligare ett namn, eller färg, vilket det nu var.
Det här var långt före min tid på Adam gul.
Citera
2017-06-20, 23:03
  #31
Medlem
HälsingeBockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Ja, brukade dom inte ha ytterligare ett namn, eller färg, vilket det nu var.
Det här var långt före min tid på Adam gul.
Jag antar att Adam gul var en division på F1 Hässlö.
Minns du vilket nummer den hade?
F15 där personer som jag känner jobbade hade bara första divisionen Olle röd och andra divisionen Olle blå.
Därför kan man anta att den försvunna Saab B 18B helt enkelt tillhörde divisionen Niklas röd, troligtvis första divisionen på F14.
Citera
2017-06-20, 23:57
  #32
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HälsingeBocken
Jag antar att Adam gul var en division på F1 Hässlö.
Minns du vilket nummer den hade?
F15 där personer som jag känner jobbade hade bara första divisionen Olle röd och andra divisionen Olle blå.
Därför kan man anta att den försvunna Saab B 18B helt enkelt tillhörde divisionen Niklas röd, troligtvis första divisionen på F14.
Adam gul var tredje divisionen på F1, Västerås, men då (1982) var den stationerad på F18, Tullinge.
Någon av de äldre gubbarna berättade om hur identifieringen hade fungerat förr, men jag minns inte exakt.
Citera
2017-09-10, 19:26
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spitilinkkon
Nej, jag kan inte säga mer än att den bild (med den svarta rutan) som länkades tidigare i den här tråden inte visar den plats där sökningen har genomförts. Var den exakta platsen är vet jag inte dock.


HAR DET HÄNT NÅ´T????
Citera
2017-09-13, 23:02
  #34
Medlem
En reflektion är att det faktiskt är märkligt att inte Försvarsmakten gör mer. Det borde ändå vara så pass starka indicier att planet ligger där Barkman säger, att någon form av sökinsats borde gjorts.
Försvarsmakten ska ta hem stupade, oavsett när eller var de stupade, om det finns någon möjlighet att så göra.
Eller så är Barkmans idéer/tankar enbart önsketänkande.
Och var kan då Niklas Röd vara? För någonstans finns ju planet med kvarlevorna av de tre.
Citera
2017-09-16, 11:02
  #35
Moderator
pudelluss avatar
Finns det någon uppgift om vilken plats Barkman tror att det kan vara?
Citera
2017-09-17, 07:34
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Finns det någon uppgift om vilken plats Barkman tror att det kan vara?

Lägg in denna på Hitta:

N 63° 55' 19.86", E 14° 40' 40.71"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback