Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-19, 21:33
  #1
Medlem
sandblovs avatar
Hej!

Har tänkt köpa en ny iMac 21.5":
https://www.apple.com/se/shop/buy-ma...duct=MNDY2KS/A

Tvekar mellan de två 4K retina-varianterna. Tänker att jag har tre alternativ:
- Modellen för 15 495,00 kr som den är
- Modellen för 15 495,00 kr med tillägg fusion drive (+ 1 100,00 kr)
- Modellen för 17 995,00 kr som den är

Förutom vanligt surfande tänker jag använda datorn till enkel videoredigering.

Hjälp! Och tack
Citera
2017-06-19, 21:44
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandblov
Hej!

Har tänkt köpa en ny iMac 21.5":
https://www.apple.com/se/shop/buy-ma...duct=MNDY2KS/A

Tvekar mellan de två 4K retina-varianterna. Tänker att jag har tre alternativ:
- Modellen för 15 495,00 kr som den är
- Modellen för 15 495,00 kr med tillägg fusion drive (+ 1 100,00 kr)
- Modellen för 17 995,00 kr som den är

Förutom vanligt surfande tänker jag använda datorn till enkel videoredigering.

Hjälp! Och tack

Apples "fusion drive" är en mekanisk hårddisk som har en liten "SSD" inbyggd. Senaste jag läste om denna lösning i PC-världen var typ över fem år sedan. Det är en lågbudgetlösning för att få både SSD (en pytteliten) och en större mekanisk HDD. Bästa lösningen är att ha en större SSD för system och program, samt en mekanisk HDD för "filförråd".
Fusion drive snabbar upp datorn en del jämfört med endast en mekanisk disk, men är absolut inte lika bra som en SSD.
Läs mer här: https://en.wikipedia.org/wiki/Fusion_Drive
Citera
2017-06-19, 22:22
  #3
Medlem
sandblovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Apples "fusion drive" är en mekanisk hårddisk som har en liten "SSD" inbyggd. Senaste jag läste om denna lösning i PC-världen var typ över fem år sedan. Det är en lågbudgetlösning för att få både SSD (en pytteliten) och en större mekanisk HDD. Bästa lösningen är att ha en större SSD för system och program, samt en mekanisk HDD för "filförråd".
Fusion drive snabbar upp datorn en del jämfört med endast en mekanisk disk, men är absolut inte lika bra som en SSD.
Läs mer här: https://en.wikipedia.org/wiki/Fusion_Drive

Okej tack! Kanske bäst att köra på alternativ 1 då och sedan eventuellt uppgradera med en lös SSD vid senare tillfälle?
Citera
2017-06-19, 22:35
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandblov
Okej tack! Kanske bäst att köra på alternativ 1 då och sedan eventuellt uppgradera med en lös SSD vid senare tillfälle?

Ja, under förutsättning att det "finns plats i burken". Apples burkar kan vara knepiga.. (Minst sagt!)
Citera
2017-06-19, 22:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Apples "fusion drive" är en mekanisk hårddisk som har en liten "SSD" inbyggd. Senaste jag läste om denna lösning i PC-världen var typ över fem år sedan. Det är en lågbudgetlösning för att få både SSD (en pytteliten) och en större mekanisk HDD. Bästa lösningen är att ha en större SSD för system och program, samt en mekanisk HDD för "filförråd".
Fusion drive snabbar upp datorn en del jämfört med endast en mekanisk disk, men är absolut inte lika bra som en SSD.
Läs mer här: https://en.wikipedia.org/wiki/Fusion_Drive

Pytteliten är ändå att ta i, det är trots allt 128GB, det går desutom att splitta den och köra SSD´n separat om man nu vill det
Citera
2017-06-19, 22:44
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Pytteliten är ändå att ta i, det är trots allt 128GB, det går desutom att splitta den och köra SSD´n separat om man nu vill det

128GB anses ganska litet idag, men det kan nog fungera. Det verkar som att det bara finns plats inne i burken för en enda 2,5-tummare, och då kanske "fusion" är bästa (läs minst dåliga) valet.
Skulle aldrig själv välja en "fusion", hellre en riktig SSD och en stor HDD , det sista som "filförråd.
Citera
2017-06-20, 01:18
  #7
Medlem
Kör på ssd, eftersom det är en stationär maskin kan du alltid uppgradera disken med Thunderbolt disk,
Citera
2017-06-20, 07:41
  #8
Medlem
sandblovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av einand
Kör på ssd, eftersom det är en stationär maskin kan du alltid uppgradera disken med Thunderbolt disk,

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Du tycker jag ska köra på följande?
- Modellen för 15 495,00 kr med tillägg 256 GB ssd (+ 2 200,00 kr)

Och vad menas med "uppgradera med Thunderbolt disk"?
Citera
2017-06-20, 08:27
  #9
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandblov
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Du tycker jag ska köra på följande?
- Modellen för 15 495,00 kr med tillägg 256 GB ssd (+ 2 200,00 kr)

Och vad menas med "uppgradera med Thunderbolt disk"?

En extern hårddisk som du kopplar till datorn via Thunderboltporten.
Då datorn är stationär så gör det ju inget om du har en extern disk då du inte ska flytta på datorn hela tiden.
Citera
2017-06-20, 08:33
  #10
Medlem
sandblovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
En extern hårddisk som du kopplar till datorn via Thunderboltporten.
Då datorn är stationär så gör det ju inget om du har en extern disk då du inte ska flytta på datorn hela tiden.

Ah okej jag fattar. Men +2 200 kr känns lite mycket om det inte är en enorm skillnad...?
Citera
2017-06-20, 08:53
  #11
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandblov
Ah okej jag fattar. Men +2 200 kr känns lite mycket om det inte är en enorm skillnad...?

Om man inte har allt för stora krav på prestanda så klarar man sig på en fusiondrive
Citera
2017-06-20, 09:06
  #12
Medlem
sandblovs avatar
Tack så mycket för svar alla! Blir alternativ 2.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback