• 24 045 online
  • 1 106 029 medlemmar
  • 57 581 744 inlägg
  • 1
  • 2
2017-05-26, 18:33
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ja fast inte på det sätt du tror om du tror att ditt föregående svar var rätt. Tvärtom så får han köra åkgräsklippare både på gräsmattorna och korta sträckor på vägar mellan gräsytorna utan något som helst körkort.

Ur körkortslagen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm
Mnja. Jag tolkar det som att man måste ha ett körkort för att få köra MR2. Punkt.

Men man kanske ska göra en motsatstolkning, såhär: man får köra en väg om det är en kort sträcka. Alltså får man köra en lång sträcka utanför väg (till exempel på gräsmatta)?

fan vet...
Citera
2017-05-27, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Mnja. Jag tolkar det som att man måste ha ett körkort för att få köra MR2. Punkt.

Men man kanske ska göra en motsatstolkning, såhär: man får köra en väg om det är en kort sträcka. Alltså får man köra en lång sträcka utanför väg (till exempel på gräsmatta)?

fan vet...

Som framgår av lagtexten behövs INTE körkort för Motorredskap Klass II eller Traktor Klass A. (Traktor med gummihjul och en max hastighet av 40km/h).
MEN regeln gäller bara om kör kortare sträckor på väg till och från arbetsplats, mellan gårds ägor eller liknande. Kör man längre PÅ VÄG behövs körkort.
Alltså en gummiparagraf.

Hur långt är en kortare sträcka? I skåne är det kanske 1 km medans i norrland är det en mil?
Jag har bekanta som körde traktor på riksvägar när de var både fem och sju år gamla. Jo, det är sant. Och det är inte ovanligt.
Citera
2017-06-15, 10:58
Medlem
Citat:
Med det resonemanget skulle han alltså även kunna köra bil på en gräsmatta.

Äpplen och päron. Det är viss skillnad i lagboken mellan en bil och en åkgräsklippare.
Citera
2017-06-15, 20:42
Medlem
Då dyker en annan fråga osökt upp: om jag tar ett par öl innan jag klipper gräset på min gräsmatta med min åkgräsklippare, har jag då begått ett brott?
Citera
2017-06-15, 20:58
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Då dyker en annan fråga osökt upp: om jag tar ett par öl innan jag klipper gräset på min gräsmatta med min åkgräsklippare, har jag då begått ett brott?
Ja, om du uppnår straffbar gräns.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...asklipparfylla
Citera
2017-06-16, 17:52
Medlem
Venators avatar
Citat:

Citat:
Ja, om du uppnår straffbar gräns.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...asklipparfylla

Ja, och rattfyllerilagen gäller även om du kör i en helt inhägnad trädgård med låsta grindar.
Citera
2017-06-18, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ja, och rattfyllerilagen gäller även om du kör i en helt inhägnad trädgård med låsta grindar.
Tokigt. Trafikregler borde gälla trafik, alltså det som förekommer på allmänna vägar. För att skydda andra trafikanter. Om jag kör rattfull med en åkgräsklippare bakom huset rör ingen annan.
Citera
2017-06-19, 23:01
Medlem
Citat:
Tokigt. Trafikregler borde gälla trafik, alltså det som förekommer på allmänna vägar. För att skydda andra trafikanter. Om jag kör rattfull med en åkgräsklippare bakom huset rör ingen annan.

Jo, om du orsakar en trafikolycka och skadar andra eller annans egendom rör det någon annan. Och det är väl ganska klart att alkohol försämrar omdömet på de flesta som dricker, vilket i sin tur betyder att när de väl börjat köra så tycker de att det går så bra så då kan de lika gärna slinka ut på den allmänna vägen och dra inom bolaget för att fylla på förrådet som just sinat.
Dessutom, var skall gränsen dras? Du skriver att man inte skall få fylleköra på allmän väg. Då är det alltså ok att fylleköra på enskilda vägar. Alltså har man 430 000 km vägar i sverige att fylleköra på.
Lite draget till sin spets kanske, men börjar man tänja på sådana gränser så blir det inte bra. Det körs dessutom tillräckligt på fyllan redan tyvärr.
Nej, det är bra som det är nu. Totalförbud på att framföra fordon om man druckit alkohol och har en viss nivå alkohol i blodet.
Citera
2017-06-20, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trieste
Jo, om du orsakar en trafikolycka och skadar andra eller annans egendom rör det någon annan. Och det är väl ganska klart att alkohol försämrar omdömet på de flesta som dricker, vilket i sin tur betyder att när de väl börjat köra så tycker de att det går så bra så då kan de lika gärna slinka ut på den allmänna vägen och dra inom bolaget för att fylla på förrådet som just sinat.
Dessutom, var skall gränsen dras? Du skriver att man inte skall få fylleköra på allmän väg. Då är det alltså ok att fylleköra på enskilda vägar. Alltså har man 430 000 km vägar i sverige att fylleköra på.
Lite draget till sin spets kanske, men börjar man tänja på sådana gränser så blir det inte bra. Det körs dessutom tillräckligt på fyllan redan tyvärr.
Nej, det är bra som det är nu. Totalförbud på att framföra fordon om man druckit alkohol och har en viss nivå alkohol i blodet.
Det känns som att myndigheterna lägger sig i för mycket. Vad är skillnaden mellan om jag använder en motorsåg eller en gräsklippare på fyllan. Så länge inga andra trafikanter trafikerar min gräsmatta så borde det var min ensak. Men regler är regler, visst är det så. Hur tokigt det än är.
Citera
  • 1
  • 2