Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-16, 02:13
  #13
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av behedwin
Hej gott folk.

Var länge sedan jag verkligen fastnade i en bra bok och kan sakna att bli helt uppslukad.

Söker efter historiska berättelser, till exempel böckerna om Julius Cecar av Conn Iggulden eller hans böcker om Djingis Kahn.

Söker även efter lite fantasyböcker, gärna om pirater.

Forntida slag och strider intresserar mig, så något historiskt.
Eller även kanske lite modernare arbetsläger/fängelse böcker om flyktförsök osv.



Vad mer för spännande böcker kan ni rekommendera...


Simon Scarrows långa silverörnserie om några romerska soldater under första århundradet är ganska spännande. (Inleds med Legionären.)

Bernard Cornwell är en annan författare av historiska romaner som jag inbillar mig att man gillar om man gillar Iggulden.


Fantasy med pirater i centrum känner jag inte till någon, men Robin Hobbs trilogi som inleds med Magins skepp är i alla fall fantasy på havet, och även om jag inte läst just de böckerna så vet jag ju att Hobb är en mer än kompetent fantasyförfattare.
Citera
2017-06-16, 10:13
  #14
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Bernard Cornwell är en annan författare av historiska romaner som jag inbillar mig att man gillar om man gillar Iggulden.
Då jag läst, och gillar, båda dessa författare kan jag bekräfta din "inbillning".
Citera
2017-06-16, 12:09
  #15
Medlem
Apropå mötet med den växande nazismen, att kämpa emot, anpassa sig, försöka undvika konfrontation eller fly, så finns förstås Christopher Isherwoods djupt fängslande Farväl till Berlin, med spelplats Berlin åren före 1933. Den blev ju senare film med Liza Minnelli, men boken har ett betydligt bredare persongalleri, enorm känsla av närvaro och många exempel på hur motsägelsefull och svårfångad tillvaron i metropolen kunde vara de här åren.

På svenska finns Arvid Brenners debutroman Kompromiss, som kom någon gång i mitten av 30-talet och senare har getts ut på nytt i En bok för alla. Huvidpersonen är en välmenande men litet vankelmodig ung man som försöker ta sig fram i Berlin vid början av 30-talet och som efterhand möter allt fler tecken på hur vardagen förbrunas. Men han har inte ekonomiska möjligheter att emigrera och starta ett nytt liv utomlands, det är i varje fall inte alls en lika öppen väg som det kunde vara för de som hade det bättre ställt. Så småningom blir han mycket riktigt tvungen att samarbeta och underordna sig. liksom de flesta han känner. Det är en vardagligt genomskådande bok.
Citera
2017-06-27, 21:22
  #16
Avstängd
Kanske inte något för den som letar historisk exakthet, mer av äventyrsroman, men "Skälmarnas furste" av Samuel Shallabager är underhållande. En ung adelsman med konstnärstalang som skall göra karriär hos Cesare Borgia men så småningom upptäcker att han har ett samvete. Innehåller även en väldigt fiffig om än totalt anakronistisk tolkning av ett av sankta Lucias mirakel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback