Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-14, 12:34
  #1
Medlem
Jag fick nyss öpp ögonen för det här med att köpa en refurbished Apple produkt. I Apple UK store finns det refurbished Macbook Pro 15" late 2016 som kostar 1909GBP inkl VAT motsvarande ca 21k SEK med ett års garanti osv. Så som jag fattat det kan jag beställa direkt från Apple UK och få den skickad hem till Sverige. Samma dator ny i Sverige skulle kosta ca 25k SEK.

Finns det några problem med det här eller är det bara att köpa egentligen? Att tangentbordet kommer ha UK layout spelar ingen roll för mig.
Citera
2017-06-14, 12:57
  #2
Medlem
St-Sixtuss avatar
Det var svindyrt!

En begagnad dator ska man inte betala mer än halva priset för.
Citera
2017-06-14, 18:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itsblueno
Jag fick nyss öpp ögonen för det här med att köpa en refurbished Apple produkt. I Apple UK store finns det refurbished Macbook Pro 15" late 2016 som kostar 1909GBP inkl VAT motsvarande ca 21k SEK med ett års garanti osv. Så som jag fattat det kan jag beställa direkt från Apple UK och få den skickad hem till Sverige. Samma dator ny i Sverige skulle kosta ca 25k SEK.

Finns det några problem med det här eller är det bara att köpa egentligen? Att tangentbordet kommer ha UK layout spelar ingen roll för mig.

Applestore UK (eller någon annan heller för den delen förutom den svenska) skickar inte till Sverige
Citera
2017-06-14, 18:59
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Det var svindyrt!

En begagnad dator ska man inte betala mer än halva priset för.


Nja.....

Det är kanske inte vrakpriser, men dyrt är det kanske inte heller. Var hittar du en begagnad likvärdig dator för halva nypriset med samma garantier och säkerhet som en helt fabriksny?

Apple helrenoverar ju datorerna så du inte kan skilja dem från en helt ny, och ger samma garantier, men du spar några tusenlappar.
Citera
2017-06-15, 06:38
  #5
Medlem
St-Sixtuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nja.....

Det är kanske inte vrakpriser, men dyrt är det kanske inte heller. Var hittar du en begagnad likvärdig dator för halva nypriset med samma garantier och säkerhet som en helt fabriksny?

Apple helrenoverar ju datorerna så du inte kan skilja dem från en helt ny, och ger samma garantier, men du spar några tusenlappar.

Hmm.. Hur helrenoverar man elektroniken i en mac? Allt är ju integrerat i moderkortet utom
hårddisken och ramminnen.

Jag är ganska säker på att den renoveringen endast består av en formatering samt att blåsa ut dammet ur burken med tryckluft och torka av höljet med en trasa.

Jag vidhåller att mer än halva nypriset ska man inte betala för en begagnad dator.
Citera
2017-06-15, 07:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Hmm.. Hur helrenoverar man elektroniken i en mac? Allt är ju integrerat i moderkortet utom
hårddisken och ramminnen.

Jag är ganska säker på att den renoveringen endast består av en formatering samt att blåsa ut dammet ur burken med tryckluft och torka av höljet med en trasa.

Jag vidhåller att mer än halva nypriset ska man inte betala för en begagnad dator.

Ok, så du menar att om man köper en dator för 20 000kr använder den sparsamt i 1 månad, sen säljs den så ska den bara ge 10 000kr? Menar du på allvar att detta skulle vara vettigt så är du tämligen "annorlunda".....

Notera nu att de renoverade datorer det handlar om, inte kan vara så himla gamla, då den modeller släpptes för inte så länge sen. Och igen, man får SAMMA garantier och säkerhet som när man köper en helt ny. Visa mig nån annanstans där du får samma garanti etc när du köper en begagnad.
Citera
2017-06-15, 08:06
  #7
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Hmm.. Hur helrenoverar man elektroniken i en mac? Allt är ju integrerat i moderkortet utom
hårddisken och ramminnen.

Jag är ganska säker på att den renoveringen endast består av en formatering samt att blåsa ut dammet ur burken med tryckluft och torka av höljet med en trasa.

Jag vidhåller att mer än halva nypriset ska man inte betala för en begagnad dator.

Kan upplysa dig om att Apple i Holland plockar ner datorn i sina beståndsdelar och testar alla komponenter var för sig. Alla delar på tex moderkortet testas igenom. Eventuella felaktiga komponenter byts ut, och Apple säger att delen därefter är likvärdig med en ny. Därför lämnas också samma garanti som på en ny dator (1 år).

Vill man köpa en begagnad dator för halva priset får man leta på Blocket.

TS: Klart prisvärt och tryggt köp.
Citera
2017-06-15, 08:06
  #8
Medlem
St-Sixtuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ok, så du menar att om man köper en dator för 20 000kr använder den sparsamt i 1 månad, sen säljs den så ska den bara ge 10 000kr? Menar du på allvar att detta skulle vara vettigt så är du tämligen "annorlunda".....

Notera nu att de renoverade datorer det handlar om, inte kan vara så himla gamla, då den modeller släpptes för inte så länge sen. Och igen, man får SAMMA garantier och säkerhet som när man köper en helt ny. Visa mig nån annanstans där du får samma garanti etc när du köper en begagnad.


Varför ska man renovera en mac som är ett par månader gammal?

Om de är så usla att de behöver renovering efter bara någon månad så är de definitivt inte värda mer än halva priset.
Citera
2017-06-15, 08:10
  #9
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Varför ska man renovera en mac som är ett par månader gammal?

Om de är så usla att de behöver renovering efter bara någon månad så är de definitivt inte värda mer än halva priset.

Nu är den datorn tråden handlar om inte ett par månader gammal, snarare 7-8 månader. Kan vara ett inbyte, leasing-återtagande, från ett konkursbo, mm. Behöver inte ha varit nåt fel på den alls. Men den testas ändå igenom och kan därefter betraktas som likvärdig med en ny, med samma garantier.

Edit: inte 1,5 år gammal.
__________________
Senast redigerad av Rassa 2017-06-15 kl. 08:14.
Citera
2017-06-15, 08:18
  #10
Medlem
St-Sixtuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Nu är den datorn tråden handlar om inte ett par månader gammal, snarare 1,5 år. Kan vara ett inbyte, leasing-återtagande, från ett konkursbo, mm. Behöver inte ha varit nåt fel på den alls. Men den testas ändå igenom och kan därefter betraktas som likvärdig med en ny, med samma garantier.

Så om jag renoverar en gammal HP med en intel 486 processor från 1989 så blir den ny bara för
att jag ger en garanti?

En begagnad dator är en begagnad oavsett vad man gör med den.

Och sen en mac i synnerhet borde inte vara värd mer än 25 procent av nyvärdet efter ett år med tanke på kvaliten och inlåsningen i apples ekosystem.
Citera
2017-06-15, 08:51
  #11
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Så om jag renoverar en gammal HP med en intel 486 processor från 1989 så blir den ny bara för
att jag ger en garanti?

En begagnad dator är en begagnad oavsett vad man gör med den.

Och sen en mac i synnerhet borde inte vara värd mer än 25 procent av nyvärdet efter ett år med tanke på kvaliten och inlåsningen i apples ekosystem.

Visst, om du lyckas kränga en 28 år gammal dator och kan stå för att den är likvärdig med en ny, så grattis.

Apple säljer några månader eller något år gamla datorer och telefoner och lovar att dom är likvärdiga med en ny. Observera: inte som en ny, utan likvärdig med en ny.

Vad du sedan anser om det är en helt annan sak.
Citera
2017-06-15, 09:39
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Så om jag renoverar en gammal HP med en intel 486 processor från 1989 så blir den ny bara för
att jag ger en garanti?

En begagnad dator är en begagnad oavsett vad man gör med den.

Och sen en mac i synnerhet borde inte vara värd mer än 25 procent av nyvärdet efter ett år med tanke på kvaliten och inlåsningen i apples ekosystem.

Som väntat är du bara en Applehatande stolle med vanföreställningar och dåliga kunskaper....

Du börjar med att påstå/tro, att Apple bara blåser ur dammet ut en begagnad dator och sen säljer den vidare som "ny". Bevisligen har du fel och fakta finns som visar det. Istället för att inse och erkänna att du har fel, så kör du det vanliga mönstret att försöka flytta fokus genom att börja flytta målstolparna.... så jäkla talade för vilken figur du är, pinsamt....

Det Apple gör är att på ett fabriksmässigt sätt noga kolla igenom alla delar, byta ut det som inte håller måttet, och se till att slutprodukten är likvärdig med en ny, och ger samma garantier som för en helt ny enhet. De tvingar ingen att köpa dessa fabriksrenoverade enheter, utan det är ett helt fritt val som många ändå tar för att spara en del pengar utan att få några egentliga ökade risker. Den renoverade datorn kan man inte heller skilja från en helt ny visuellt. Samma nykänsla och utseende etc.

Du valde som väntat att inte svara på min fråga om en dator som kostat 20 000kr ny, bara ska vara värd 10 000kr om den säljs begagnad efter 1 månad, så du får en chans till. Tycker du det låter vettigt?

Elektronik är generellt sett mycket långlivat, och kan fungera helt felfritt i en många år. Att då försöka påskina att begagnad elektronik skulle vara så riskabelt att det skulle vara värt bara hälften direkt det är begagnat, är ju rent infantilt.

Apples produkter håller generellt sett mycket hög kvalitet, men även de gör missar ibland. Och den där inlåsningen som de okunniga Applehatarna jämt kommer dragande med är nåt som man sällan märker av som Apple-användare, inte ens om man i vardagen använder en massa andra tillverkares produkter parallellt, men undantag finns såklart alltid.

Refurbisched är hur som helst ett tryggt köp, till ett lite lägre pris, för den som önskar det.
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2017-06-15 kl. 10:20.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback