Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-05-24, 17:05
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Att ha motiveringen att man inte låter någon få hyra ut i andrahand låter inte som ett bra argument.

Har man misskött en andrahandsuthyrning tidigare och det finns dokumenterat kan jag tänka mig det är ett skäl att neka. Men inte ett generellt förbud.

Första gången jag vill hyra ut i andra hand så där har han inget alls att komma med.
Citera
2017-05-24, 17:08
  #62
Medlem
PS.

Vill du ha kul i framtiden och jävlas lite tillbaka så kandidera till valberedningen. Valberedningen ska följa styrelsens arbete och rapportera till medlemmarna hur de skött sig inför varje stämma, samt rekommendera kandidater till styrelsevalet inför varje stämma. Sen behöver jag väl inte säga mer.
Citera
2017-05-24, 17:12
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
PS.

Vill du ha kul i framtiden och jävlas lite tillbaka så kandidera till valberedningen. Valberedningen ska följa styrelsens arbete och rapportera till medlemmarna hur de skött sig inför varje stämma, samt rekommendera kandidater till styrelsevalet inför varje stämma. Sen behöver jag väl inte säga mer.

Citera
2017-05-25, 08:48
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KakJameel
På flera sidor har denna person försvarat styrelsen, jag misstänker att personen själv sitter i en skiten styrelse.

Jag bor i hus men har suttit i en styrelse och fick då direkt kontakt med dessa frågor. Detta var Riksbyggen så vi hade tillgång till flera jurister med specialkunskap om just detta - därför är jag rätt säker på att jag har rätt när det gäller det juridiska.

Jag hävdar fortfarande att en styrelse har rätt att vägra samtycke utan att ens ange en anlednng i första läget innan det går till hyresnämden.
__________________
Senast redigerad av Kalmar2004 2017-05-25 kl. 08:52.
Citera
2017-06-05, 19:47
  #65
Medlem
När nämnden kontaktat dem så går det plötsligt helt utmärkt att hyra ut i andra hand när det från början var "Vi hyr inte ut i andra hand".
Citera
2017-06-12, 15:34
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag bor i hus men har suttit i en styrelse och fick då direkt kontakt med dessa frågor. Detta var Riksbyggen så vi hade tillgång till flera jurister med specialkunskap om just detta - därför är jag rätt säker på att jag har rätt när det gäller det juridiska.

Jag hävdar fortfarande att en styrelse har rätt att vägra samtycke utan att ens ange en anlednng i första läget innan det går till hyresnämden.

Det är för att du blandar ihop "kan" med "får", styrelsen "kan" neka i strid mot gällande lag (som antogs just för att öka möjligheterna att hyra ut i andra hand) men kommer sedan få däng i hyresnämnden då de tagit ett beslut som strider mot vad de "får" göra. Dumt, för styrelsen ska jobba för alla boende, de är boende själva och borde ha intresse av att få allt att löpa smidigt. Ingen rättshaverism i styrelsen tack!

Citat:
Ursprungligen postat av KakJameel
När nämnden kontaktat dem så går det plötsligt helt utmärkt att hyra ut i andra hand när det från början var "Vi hyr inte ut i andra hand".

Bra!
Citera
2017-06-12, 16:11
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afghan-frisyr
Det är för att du blandar ihop "kan" med "får", styrelsen "kan" neka i strid mot gällande lag (som antogs just för att öka möjligheterna att hyra ut i andra hand) men kommer sedan få däng i hyresnämnden då de tagit ett beslut som strider mot vad de "får" göra. Dumt, för styrelsen ska jobba för alla boende, de är boende själva och borde ha intresse av att få allt att löpa smidigt. Ingen rättshaverism i styrelsen tack!

En BRF "får" neka andrahandsuthyrning enligt §10 (inte ge samtycke).

En styrelse ska jobba för de boende OCH för medlemmarna.

Man kan ställa sig frågan hur det blir "bättre" för de boende/medlemmar om man har en fri uthyrning. För de som hyr ut kanske det blir lite bättre men för de som inte hyr ut kan det ju inte bli bättre?

Du är heller inte garanterad att få rätt i hyresnämnden även om du har lika stora skäl att hyra ut i andra hand som en annan person som fått tillstånd av hyresnämnden att hyra ut. En parameter som tas i beaktande är nämligen hur stor andel av bostadsrätterna som är uthyrda i andra hand.

De flesta bostadsrättsföreningar är skeptiska till andrahandsuthyrningar och ju kortare uthyrningsperiod desto större är skepticismen.

Ställ dig själv frågan varför det är så?
Citera
2017-06-13, 12:01
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
En BRF "får" neka andrahandsuthyrning enligt §10 (inte ge samtycke).

En styrelse ska jobba för de boende OCH för medlemmarna.

Man kan ställa sig frågan hur det blir "bättre" för de boende/medlemmar om man har en fri uthyrning. För de som hyr ut kanske det blir lite bättre men för de som inte hyr ut kan det ju inte bli bättre?

Du är heller inte garanterad att få rätt i hyresnämnden även om du har lika stora skäl att hyra ut i andra hand som en annan person som fått tillstånd av hyresnämnden att hyra ut. En parameter som tas i beaktande är nämligen hur stor andel av bostadsrätterna som är uthyrda i andra hand.

De flesta bostadsrättsföreningar är skeptiska till andrahandsuthyrningar och ju kortare uthyrningsperiod desto större är skepticismen.

Ställ dig själv frågan varför det är så?

Var det därför de inte hade något svar alls när hyresnämnden begärde ett svar?
Tre månader är inte ett år, men det är inte heller 3 veckor d.v.s hur skäligt som helst att vilja hyra ut och spara 9 000 kr istället för att gå 9 000 kr back.
Citera
2017-06-13, 13:14
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KakJameel
Var det därför de inte hade något svar alls när hyresnämnden begärde ett svar?
Tre månader är inte ett år, men det är inte heller 3 veckor d.v.s hur skäligt som helst att vilja hyra ut och spara 9 000 kr istället för att gå 9 000 kr back.

De vet väl att det kommer godkännas i hyresnämnden - de har bara policyn att neka alla andrahandsuthyrningar i första läget (inte ge samtycke) och hoppas på att de flesta inte orkar dra det till hyresnämnden.
Citera
2017-10-27, 23:06
  #70
Moderator
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
PS.

Vill du ha kul i framtiden och jävlas lite tillbaka så kandidera till valberedningen. Valberedningen ska följa styrelsens arbete och rapportera till medlemmarna hur de skött sig inför varje stämma, samt rekommendera kandidater till styrelsevalet inför varje stämma. Sen behöver jag väl inte säga mer.

Det fetade, finns det reglerat i BR-lagen, eller i lokala stadgar?
Kan du länka något matnyttigt kring detta?

//Brute
Citera
2017-10-28, 12:29
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afghan-frisyr
[rant]Men för i dj***len kaisermcnugget, lär dig omgående skillnaden mellan de/dom och dem. NU! Dina texter är helt dj**la oläsbar pga att du uteslutande använder "dem". [/rant]

Till ämnet: OVK är ett lagkrav, styrelsen har ansvar för att det genomförs. Anmäl till kommunen om de inte åtgärdar den undermåliga ventilationen.

Undantag finns.

Ur Boverkets Författningssamling :

"Undantag från funktionskontroll 2 § Kravet på funktionskontroll gäller inte en- och tvåbostadshus med självdragsventilation eller mekanisk frånluftsventilation utan värmeåtervinning. Kravet gäller inte heller ekonomibyggnader för jordbruk, skogsbruk eller därmed jämförlig näring, industribyggnader samt byggnader som är avsedda för totalförsvaret och som är av hemlig natur. Med en- och tvåbostadshus avses i denna författning bostadshus som innehåller en eller två bostadslägenheter och som är friliggande eller sammanbyggda till rad- eller kedjehus på samma eller skilda fastigheter. "

Om jag kommer ihåg rätt så har kommunen listor på vilka fastigheter som berörs av OVK.
Finns man inte med på dessa listor hör man (troligtvis) till undantagen.

Jag bodde tidigare i BRF-lägenhet som var som ett radhus. Varje lägenhet hade sin egen mekanisk frånluftsventilation så vi var befriade från OVK.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback