Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-08-10, 16:37
  #13
Medlem
skrudiss avatar
Har märkt att det är samma sak med Dreamcast, även denna har en liknande färg som SNES. Däremot håller jag den undan solljus och lyckas därför bibehålla originalfärgen.

Nu slog det mig, hur kommer 360 se ut om några år? Med tanke på att den också är vit kanske det är bäst att stoppa undan den från solen?
Citera
2011-01-29, 22:08
  #14
Medlem
Har hört att super nintendot blir gult om det blir fuktigt, om temperaturen varierar och om ljuset varierar.
Så man bör ha sitt super nintendo i sitt vardagsrum i ett skåp eller liknande!
Citera
2017-06-13, 00:24
  #15
Medlem
avcs avatar
Många år senare utan seriösa svar hittar jag av alla tråden, hehe...

Det är givetvis inte kusinernas fel att konsolen är gul. Inte bara SNES utan även i viss grad NES, Amiga, Dreamcast och äldre datorer gulnar på grund av flamskyddsmedlet i plasten som utsöndras med tidens gång. Lösningen är att bada skalet i hydrogenperoxid (kan köpas på apoteket) samtidigt som det utsätts för UV-ljus, antingen med UV-rör eller via direkt solljus. Min gula Toshiba T4400-tangentbord blev tokfräscht efter ett bad i ett par dagar.

Gissar på att SNES:et inte längre finns kvar, men om någon annan letar så.
Citera
2017-06-13, 15:17
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Många år senare utan seriösa svar hittar jag av alla tråden, hehe...

Det är givetvis inte kusinernas fel att konsolen är gul. Inte bara SNES utan även i viss grad NES, Amiga, Dreamcast och äldre datorer gulnar på grund av flamskyddsmedlet i plasten som utsöndras med tidens gång. Lösningen är att bada skalet i hydrogenperoxid (kan köpas på apoteket) samtidigt som det utsätts för UV-ljus, antingen med UV-rör eller via direkt solljus. Min gula Toshiba T4400-tangentbord blev tokfräscht efter ett bad i ett par dagar.

Gissar på att SNES:et inte längre finns kvar, men om någon annan letar så.

Får nästan ta och kopiera detta till en text. Har andra saker som gulnat tror jag.
Citera
2017-06-13, 15:55
  #17
Medlem
Lazyboness avatar
Det finns de som svär på plasten blir skörare av en blekning och det finns de som hävdar att det är struntprat.

Själv bryr jag mig inte eftersom jag är för lat för att bleka mina maskiner. Särskilt som det inte är någon permanent lösning ändå. Jag väljer att se det som patina.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback