Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-12, 02:07
  #3637
Medlem
sl brukar genomföra biljettkontroller vid en busstation här jag bor samtidigt som en ordningsvakt väntar utanför bussen.

vad har ordningsvakten för syfte? vilka befogenheter har ordningsvakten i detta sammanhang?

man stör väl inte ordningen bara för att man inte har ett busskort? eller?
Citera
2017-10-24, 17:57
  #3638
Medlem
Kan man få betala tilläggsavgift även om man har giltig biljett som man dock inte visar?

Citat:
1 § Den som driver kollektiv persontrafik, för vilken regeringen eller förvaltningsmyndighet fastställer taxa, får under de förutsättningar som anges i denna lag taga ut tilläggsavgift av resande som ej kan förete giltig biljett.

Om jag har en giltig betald biljett men jag visar inte denna för kontrollanten. Kan dom då om dom får reda på min identitet kräva tilläggsavgiften?

Nästa fråga. Vad har dom för befogenhet att ta reda på identitet på någon som inte kan "föret giltig biljett"?

Sista frågan. Kan det räknas som bedrägligt beteende att inte "föret giltig biljett" till en kontrollant om man har en (dvs man har köpt biljett men vill helt enkelt inte visa den).
__________________
Senast redigerad av Bodiejunior 2017-10-24 kl. 18:01.
Citera
2017-11-01, 22:31
  #3639
Medlem
Redors avatar
Det relativt nya med att även Polis går med både Biljettkontrollanterna och OV. Vem betalar det resursslöseriet?.
Menar, det ligger väl inte riktigt inom polisens arbetsområde att åka med tunnelbanan eller buss och se till att folk betalar, även om det är kontrollanterna som utfärdar ev tilläggsavgift.

Vilken vinning ska det ge att ha polisen med om det redan är OV´s där. och vem beslutar att Polis ska följa med i kollektivtrafiken för att stötta kontrollanterna.
Det betyder ju bara att Polis som säkerligen skulle göra mer nytta någon annanstans, uteblir, eller så tar man inte extra folk som kostar mer pengar. Likaså OV.

Det måste ju kosta skattebetalarna mer att både Kontrollanter, Ordningsvakter och Polis jagar fuskåkare. Speciellt om man inte får något napp direkt
Citera
2017-11-01, 22:55
  #3640
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Det relativt nya med att även Polis går med både Biljettkontrollanterna och OV. Vem betalar det resursslöseriet?.
Menar, det ligger väl inte riktigt inom polisens arbetsområde att åka med tunnelbanan eller buss och se till att folk betalar, även om det är kontrollanterna som utfärdar ev tilläggsavgift.

Vilken vinning ska det ge att ha polisen med om det redan är OV´s där. och vem beslutar att Polis ska följa med i kollektivtrafiken för att stötta kontrollanterna.
Det betyder ju bara att Polis som säkerligen skulle göra mer nytta någon annanstans, uteblir, eller så tar man inte extra folk som kostar mer pengar. Likaså OV.

Det måste ju kosta skattebetalarna mer att både Kontrollanter, Ordningsvakter och Polis jagar fuskåkare. Speciellt om man inte får något napp direkt

Tyvärr är det nog så att polisen är där för att kontrollanterna behöver skydd. Polisen driver inte in betalning, om du nu trodde det.

Det händer (också) att polisen följer med ambulansen eller brandkåren här och där, polisen kan komma med kronofogden i en del fall, och polisen är ibland med då socialtjänsten behöver "konkret relationshjälp".

Det är såklart tråkigt att de behövs till sådant.
Citera
2017-11-02, 02:08
  #3641
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Tyvärr är det nog så att polisen är där för att kontrollanterna behöver skydd. Polisen driver inte in betalning, om du nu trodde det.

Det händer (också) att polisen följer med ambulansen eller brandkåren här och där, polisen kan komma med kronofogden i en del fall, och polisen är ibland med då socialtjänsten behöver "konkret relationshjälp".

Det är såklart tråkigt att de behövs till sådant.

Som jag skrev så vet jag mkt väl att det inte är polisen som driver in betalning/tilläggsavgiften.,
Jo säkerligen är det för deras skydd såklart. De är väl inte med för nöjesskull. Men det känns en aningen överflödigt med 2 OV där också då, och kostsamt. Så fattar inte riktigt syftet och hur det kan motiveras uppåt och till vem nu den fakturan hamnar..Fakturerar Polisen, SL för sina poliser då och betalar i sin tur det med skattepengar, eller hur fan funkar det
Citera
2017-11-02, 11:05
  #3642
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Som jag skrev så vet jag mkt väl att det inte är polisen som driver in betalning/tilläggsavgiften.,
Jo säkerligen är det för deras skydd såklart. De är väl inte med för nöjesskull. Men det känns en aningen överflödigt med 2 OV där också då, och kostsamt. Så fattar inte riktigt syftet och hur det kan motiveras uppåt och till vem nu den fakturan hamnar..Fakturerar Polisen, SL för sina poliser då och betalar i sin tur det med skattepengar, eller hur fan funkar det

Det gick att missförstå passusen "Menar, det ligger väl inte riktigt inom polisens arbetsområde att åka med tunnelbanan eller buss och se till att folk betalar, även om det är kontrollanterna som utfärdar ev tilläggsavgift."

Annars är det naturligtvis bedrövligt att kontrollanter behöver livvakter då de sköter sitt arbete. OV betalar SL för, men om OV behöver polishjälp är det som på vilken krog som helst - Krogen betala för sina OV, polisen skickar ingen räkning när OV begär förstärkning. Det torde rent principiellt vara resenärerna som betalar OV (via biljettkostnaden), för övrigt.
Citera
2017-11-08, 13:00
  #3643
Medlem
Jag och min tjej åkte spårvagn när det kom en kontroll. Vi visade giltiga biljetter, vi är båda studenter så vi åker således på reducerat pris och måste därmed även visa all annan tänkbar legitimation. Jag som sitter ytterst tar fram körkort och mecenat-kort via mobilen. Kontrollanten håller kvar mitt körkort och det irriterar mig så jag ber att få tillbaka det och efter lite gnäll får jag det. Kontrollanten hävdar senare att hon inte "sett" SL loggan på mitt kort, ren bull-shit givetvis.

Sedan ska min tjej visa samma radda kort och hon hade visst loggats ut från appen till mecenat och måste logga in, kontrollanten blir då väldigt arg och tycker att det går för långsamt och säger att vi ska gå av och sedan visa biljetter utanför. Jag säger att vi ska ändå bara en station till så vi kan åka vidare och så lovar vi att gå av där men vid det laget kommer ju hon vara inloggad på sin app så då kommer problemet vara överstökat.

Då känner jag plötsligt hur jag slits upp ur sätet av en vakt som puttar ut mig men jag hör bakom mig hur min tjej skriker och ser då hur två stora vakter sliter i henne och lyfter henne, lägger henne på sätet med huvudet mot rutan med våld och sätter handfängsel och det är ren kalabalik.

De påstår att när de låg på henne och hon skrek av smärta har hennes sko kommit på deras ben och de anser att hon sparkat dem och därmed gjort sig skyldig till våld mot tjänsteman. Helt stört. Två grobianer mot en liten tjej och vi hade dessutom biljett.

Nu har i alla fall hennes anmälan mot OV lagts ned men åtalet mot henne har givetvis inte lagts ned. Jag vet inte vad jag ska göra nu. Rättsstaten har ju tappat lite av sitt förtroende om man säger så. Vad kan man göra nu? Jag ska träffa advokatjour på bibliotek i eftermiddag också.

TL;DR
Hade biljett, blev nedbrottad och handfängslad ändå, nu anmäld för våld mot tjänsteman. Vad ska man göra?
Citera
2018-02-21, 22:07
  #3644
Medlem
kan ngn skriva en sammanfattning på vad en kontrollant får och inte får göra?

samt på en ordningsvakts befogenheter vid biljettkontroller?
Citera
2018-08-14, 06:41
  #3645
Medlem
bortmedkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Här håller jag absolut med dig, ser du någon som tar sig igenom spärren utan att betala och sedan inte kan visa upp en giltig biljett så har du tillräckligt på fötterna för ett envarsgripande.

Nej. Det har du inte.
Citera
2018-09-20, 08:17
  #3646
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Hur ni rent allmänt skulle vilja att lagstiftningen såg ut i stället för hur den faktiskt ser ut är inte ämnet vare sig i tråden eller i Juridik.

/Mod
Citera
2019-01-03, 19:19
  #3647
Medlem
MentosFruitcores avatar
Hej Flashback. Jag köpte igår ett skolkort heltid + skoltid av misstag(fick i efterhand reda på detta, ville ha 3-månadskort student). Reglerna säger att man måste vara under 20 för att använda ett sånt. Jag är över 20 men ser ut att vara alltifrån 18 till typ 27.

Vilka risker finns det med att åka med detta kort? Jag skulle ju då åka med "giltig" biljett utifall kontrollant bara vill kolla kortet... Men finns det någon risk med att en kontrollant skulle fråga efter ID eller kunna ta reda på min faktiska ålder? Vad har kontrollanter rätt att göra i det fall att jag inte vill visa ID/säger att jag inte har ID?

Jag antar att det inte vore smart att registrera kortet då de enkelt kan se min ålder?

Låt säga att de skulle ta reda på min ålder och att kortet är ogiltigt för mig. Vilka brott har jag begått om några? Vilken böter skulle jag kunna få om någon?

Tackar för svar
Citera
2019-01-03, 19:52
  #3648
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Hej Flashback. Jag köpte igår ett skolkort heltid + skoltid av misstag(fick i efterhand reda på detta, ville ha 3-månadskort student). Reglerna säger att man måste vara under 20 för att använda ett sånt. Jag är över 20 men ser ut att vara alltifrån 18 till typ 27.

Vilka risker finns det med att åka med detta kort? Jag skulle ju då åka med "giltig" biljett utifall kontrollant bara vill kolla kortet... Men finns det någon risk med att en kontrollant skulle fråga efter ID eller kunna ta reda på min faktiska ålder? Vad har kontrollanter rätt att göra i det fall att jag inte vill visa ID/säger att jag inte har ID?

Jag antar att det inte vore smart att registrera kortet då de enkelt kan se min ålder?

Låt säga att de skulle ta reda på min ålder och att kortet är ogiltigt för mig. Vilka brott har jag begått om några? Vilken böter skulle jag kunna få om någon?

Tackar för svar
Dom kan begära att få se legitimation om dom misstänker att du inte har åldern inne för det kort du åker på och kan du då inte styrka din ålder så får du garanterat tilläggsavgift.
Brottet du begår genom att är ju bedrägligt beteende/ringa bedrägeri men vanligtvis drar dom ju inte detta till domstol utan utfärdar en tilläggsavgift istället.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback