Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-21, 16:54
  #589
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSolarium1984
Det finns inte ett enda bevis på att ufon besökt jorden enligt personal på Seti och Nasa i en artikel jag läste igår förutom massa fejkvideos och nutcases i USA (alltid) som supit till lite för mycket.

Det allra mest avgörande beviset är att Seti har avlyssnat rymden och olika stjärnkonstellationer i mer än 50 år utan att ha hört ett smack. Nu kräver dom mer stålar för att sätta upp tusentals fler radioteleskåp och påstår dom kommer hitta liv inom 20 år.

Om avancerat liv är hyffsat vanligt runt om i vår galax och andra galaxer så hade det funnits massvis av civilisationer i rymden och vi hade hört någonting iaf. Vi pratar om tidsrymder på miljoner t om miljarder år som andra civilisationer kan utveclats före vår egen och signalerna haft god tid på sig att förflytta sig runt om i galaxen.
Det enda vi hör är bakgrundsbrus och pulsar ljud. En enda gång har dom snappat upp Wow! signalen utan att hört den något mer. Säkert något felaktigt instrument.

Face it, we are alone och folk som tror på utomjordingar, andra civilisationer och ufon är nutidens tomtar och troll troende.

Se det så här, vi har skickat ut signaler sen den tekniken uppfanns. Ca 100 ljus år max. Milky way har en diameter på över 100.000 ljusår, vi är i en av spiralerna, vågorna vi skickar ut propagerar i cirkulär form, med vissa hinder. Alltså har våra signaler inte ens nått 1/10 av vår galax.
Citera
2017-04-22, 09:22
  #590
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenSomaniac
Se det så här, vi har skickat ut signaler sen den tekniken uppfanns. Ca 100 ljus år max. Milky way har en diameter på över 100.000 ljusår, vi är i en av spiralerna, vågorna vi skickar ut propagerar i cirkulär form, med vissa hinder. Alltså har våra signaler inte ens nått 1/10 av vår galax.

Det framgår väl rätt tydligt att MrSolarium menade att vi borde hört andra civilisationers signaler - inte att de borde hört oss.. Fast då krävs förstås att signalerna inte tappar i styrka så mycket så vi inte kan uppfatta dem..

(Sen har du fel på en tiopotens i din uträkning och verkar ha en ganska "fluffig" insikt i vad ett ljusår är, men det spelar mindre roll för frågeställningen..)
Citera
2017-04-22, 20:48
  #591
Medlem
-Sulan-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSolarium1984
Det allra mest avgörande beviset är att Seti har avlyssnat rymden och olika stjärnkonstellationer i mer än 50 år utan att ha hört ett smack.

Att SETI har avlyssnat rymden utan att uppfatta några speciella signaler utgör inget bevis. Är en civilisation långt före oss så använder de sannolikt en helt annan teknik för informationsöverföring. Jag är inne på att deras framdrift utgörs av en makroskopisk fraktal teknologi som är direkt kopplad till koherenta tillstånd på kvantnivå. En möjlig parallell till supraledare där hela systemet uppträder som en enskild partikel. Vad som egentligen händer om en farkost kan hysa dylika egenskaper är fullständigt okänt. Finns det längre avstånd och hastigheter som vi tänker oss?

Kvantfysiken indikerar att något utöver det vanliga sker på kvantnivån. Kanske är det en ledtråd till varför en del farkoster uppvisar halsbrytande manövrar med tex. 90 graders girar mm. Är även deras informationsöverföring kopplad till fraktala system har vi ingen som helst teknologi för att uppfatta något. Vi är lite grand som myror som inte uppfattar mobilsamtal. Att vi skickar information kors och tvärs gör oss inte speciellt tekniskt avancerade. Klimatpåverkan är snarare måttstocken.
Citera
2017-06-09, 15:55
  #592
Medlem
Det hela handlar om logik. Om något är oändligt med miljarder olika planeter är det faktiskt mer orimligt att vi är själva än det motsatta. Innebär inte att jag tror att det springer runt en massa gröna muppar här och nu. Ta dock och fundera på det orimliga i att tro att vi är så unika i något som är oändligt som lever.
Citera
2017-06-09, 16:05
  #593
Medlem
PingPongZongs avatar
Tror på utomjordingar så mkt så jag nästan vet. Sen om dom vart här är jag mer osäker på. Dom kan ju se ut hursomhelst. Kanske vi inte kan se dom eller ens uppfatta dom.

Att tro på liv i universum nu när vi vet mer om det är ganska självklart. Till skillnad mot religion som måste bevisas. Utomjordingarna behöver inte bevisas dom finns ju garanterat någonstans.
Citera
2017-06-09, 19:39
  #594
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Tror på utomjordingar så mkt så jag nästan vet. Sen om dom vart här är jag mer osäker på. Dom kan ju se ut hursomhelst. Kanske vi inte kan se dom eller ens uppfatta dom.

Att tro på liv i universum nu när vi vet mer om det är ganska självklart. Till skillnad mot religion som måste bevisas. Utomjordingarna behöver inte bevisas dom finns ju garanterat någonstans.

Visserligen håller jag med om att det är sannolikt at det kan finnas utomjordiskt liv, men vad är det för ett skitpåstående att det inte behöver bevisas? Varför ska vi acceptera något vi inte kan veta?
Citera
2017-06-10, 10:30
  #595
Medlem
Halge78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarsWerner
Det hela handlar om logik. Om något är oändligt med miljarder olika planeter är det faktiskt mer orimligt att vi är själva än det motsatta. Innebär inte att jag tror att det springer runt en massa gröna muppar här och nu. Ta dock och fundera på det orimliga i att tro att vi är så unika i något som är oändligt som lever.
Du har nästan helt och hållet fel trots att vi tror på samma sak.

1. Det handlar inte om logik.
2. Universums massa är inte (vad vi tror) oändlig.
3. Eftersom vi inte känner till vad liv är, hur det uppstår eller varför så är det inte på något sätt orimligt att vi är ensamma.

Om vi däremot tror att livet är skapas slumpmässigt så kan vi diskutera sannolikheter. Många jobbar efter den hypotesen, och många tror på den hypotesen (inklusive jag). Det är dock väldigt fel att presentera den tron på det sättet du gör för det urvattnar trovärdigheten för vetenskapen.
Citera
2017-06-11, 08:14
  #596
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Visserligen håller jag med om att det är sannolikt at det kan finnas utomjordiskt liv, men vad är det för ett skitpåstående att det inte behöver bevisas? Varför ska vi acceptera något vi inte kan veta?

Vad jag menar med att det inte behöver bevisas är främst för jag tror att antagligen så har dessa utomjordiska livsformer inte tagit sig hela vägen hit till jorden. Och om dom skulle kunna det så skulle vi inte kunna se dom. Dom kommer inte i farkoster byggda i matrial som vi känner till.

Dom kanske inte har intresse annat än observera oss. Kanske inte har känslor som oss. Hat, kärlek, avundsjuka osv. Att dom ser oss som oberäkneliga. Kontakt skulle bara leda till negativa saker.
Citera
2017-06-11, 10:06
  #597
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Vad jag menar med att det inte behöver bevisas är främst för jag tror att antagligen så har dessa utomjordiska livsformer inte tagit sig hela vägen hit till jorden. Och om dom skulle kunna det så skulle vi inte kunna se dom. Dom kommer inte i farkoster byggda i matrial som vi känner till.

Dom kanske inte har intresse annat än observera oss. Kanske inte har känslor som oss. Hat, kärlek, avundsjuka osv. Att dom ser oss som oberäkneliga. Kontakt skulle bara leda till negativa saker.

Menar du att det kanske inte kan bevisas, inte att det inte behöver bevisas? Det är ju en viss skillnad där..
Citera
2017-06-11, 11:40
  #598
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Menar du att det kanske inte kan bevisas, inte att det inte behöver bevisas? Det är ju en viss skillnad där..

Det behöver inte bevisas för universum och möjligheten till liv där är oändlig. Att det ska bevisas utomjordiskt liv kräver ju att man upptäcker det. Utomjordingar som är överlägsna oss vet hur människan fungerar. Lurar helt enkelt våra ögon att inte se något eller se något som är något annat.

Jag såg nyligen filmen IT av Stephen King för jag ska se remaken. Att man ser en clown i den är ju inte för IT är en clown utan för att människans ögon ser en clown. IT är inte heller en spindel. IT är en utomjording.

Vad jag menar är att JAG behöver inga bevis för min tro på utomjordiskt liv. Jag skulle inte ägna mitt liv till att söka bevis för det. Tror det bara är möjligt om utomjordingarna själva vill det.
Citera
2017-06-11, 11:51
  #599
Medlem
Astrorbits avatar
Hur långt har våra "ljudvågor" rest i universum? finns det en karta? då menar jag inte radio utan vårt ljud där man försöker få kontakt.
Citera
2017-06-11, 11:56
  #600
Medlem
Jag tror inte på utomjordingar, det spelar ingen roll vad dom säger jag tror dom ändå inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback