Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-05, 17:32
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Sedan 1989 omyndigförklaras ingen människa i Sverige.
Det kallas inte omyndigförklarande på svenska längre, men förvaltarskapet innebär avsaknad av det som på engelska kallas majority. Age of majority är den engelska termen för myndighetsålder, vilket enligt engelskspråkiga wikipedia är skilt från bland annat voting age eller rösträttsålder (de två åldrarna är även olika siffror i vissa engelskspråkiga jurisdiktioner). Den historiska tillfälligheten att myndighetsåldern åtminstone på massidan alltid har varit densamma som rösträttsåldern i Sverige har tydligen byggts in i det svenska språket.
Citera
2017-06-10, 12:21
  #14
Medlem
MrWins avatar
Dricka kan de väl men det innebär liksom ingen förändring....
Citera
2017-07-29, 05:29
  #15
Medlem
Hegernatarens avatar
Jag har downs syndrom och jag både röker och dricker och pundar tjack varje tisdag, så uppenbarligen är din teori falsk
Citera
2017-08-14, 10:06
  #16
Medlem
ChiliPepperss avatar
Jag såg en påtänd person i tunnelbanan som såg ut som att han hade down syndrome. Men jag kan ha misstagit mig också för ibland kan folk ha ett utseende som gör att de ser ut som de har down syndrome. Sedan är inte dem omyndigförklarade. Har träffat många människor med olika funktionaliteter genom åren och jag upplever att många oftare har mer överbeskyddande föräldrar. De kanske inte fått vänner på grund av sitt utseende eller att de hamnar i andra grupper med folk med handikapp så det inte blir lika naturligt att komma in på ämnen som alkohol och droger.


Sedan behöver ju många omsorg förstås, men det finns en attityd att de är bara dumma i huvudet så de ska vara någon annanstans och det hör man ju i den här tråden också.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback