2017-05-06, 15:33
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sickoldman
Hur han kommit så långt då?

Guidetti är en hyfsat bra spelare ute i Europa. Jag har fått intrycket att de som kallar honom överskattad är de som än idag förväntar sig att Guidetti ska/kan mäta sig med de allra bästa i världen. Har du en sån bild av honom så blir han givetvis väldigt överskattad.
Citera
2017-05-06, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reggie Hamond
Guidetti är en hyfsat bra spelare ute i Europa. Jag har fått intrycket att de som kallar honom överskattad är de som än idag förväntar sig att Guidetti ska/kan mäta sig med de allra bästa i världen. Har du en sån bild av honom så blir han givetvis väldigt överskattad.

Guidetti har dessutom sett helt okej ut på planen på sistone.

T.e.x matchen mot United häromdan. Han va trygg med boll, hade bra passnings spel & positionering och pressade mycket. Gjorde mycket av lite, då United dominerade totalt på mittfältet.

Man kan hata hans ego och självförtroende men hans spelkvalitéter finns faktiskt där än.
Citera
2017-05-10, 10:41
Avslutad
Jag skulle inte säga att Cavani är direkt underskattad men samtidigt får han alldeles för lite cred. Jag hade lätt velat ha honom i mitt Juve. Han har fått ett oförtjänt rykte om sig att han är ett träben, när han i mitt tycke är allt annat än just det. En spelare med otrolig målkänsla och fina fötter. Han gjorde en del sjukt tekniskt snygga mål i Napoli, och har en grym arbetskapacitet över hela planen. Bra på både huvudet och med fötterna.

Cavani har också ett mycket bra målsnitt i PSG med tanke på att han var andrafiol bakom Z så länge. Denna säsong visar Cavani vad han är kapabel till. Han är på Z:s nivå, helt klart.
Citera
2017-05-10, 13:13
Medlem
dydydynananas avatar
Jose Callejon.
I stort sett aldrig skadad och otroligt smart i presspelet. Dessutom rätt bra på att snoka upp fina målchanser. Jag menar hur många gånger har vi inte sett detta: https://www.youtube.com/watch?v=RPqY-OGVqQM
Får inte i närheten av den cred han förtjänar. Finns ju en anledning till att han ALLTID startar.
Citera
2017-06-10, 03:11
Medlem
von_Ss avatar
Jag har skrivit detta förr men Giroud är den mest underskattade spelaren jag vet. En av mina absoluta favoritspelare och fruktansvärt bra på de som är hans styrkor. Ständigt måste Arsenal värva nya anfallare men det beror knappast på Girouds tillkortakommanden utan i så fall på att han skulle må bra av ett komplement i startelvan, något herr Wenger knappast verkar överdrivet sugen på att spela med ändå. Giroud är en anfallare i världsklass och skulle göra oändligt antal poäng (mål+ass) i ett lag med en bra anfallare bredvid sig.
Citera
2017-06-10, 05:03
Medlem
Korders avatar
Borja Valero, någon? Det är fan ett mysterium att den fan spelar i ett så, i sammanhanget, pissigt lag som Fiorentina. Han är bra nog att spela från start i en storklubb. Helt makalös spelförståelse. Känslan är att hans nationalitet ligger honom till lags. Hade han kommit från nån B-nation hade hans profil varit betydligt större. Klasslirare, en av de bästa spelarna i Serie A. Nu börjar han dock bli till åren, så tyvärr får han väl aldrig chansen att visa upp sig på de största arenorna. Påminner mycket i sin spelstil och kvalitet om en sämre Gaizka Mendieta. Den snubben fick heller aldrig den uppmärksamhet han förtjänade (en av världens bästa spelare), men fick i alla fall betydligt mer kredd än Valero.

Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Jag har skrivit detta förr men Giroud är den mest underskattade spelaren jag vet. En av mina absoluta favoritspelare och fruktansvärt bra på de som är hans styrkor. Ständigt måste Arsenal värva nya anfallare men det beror knappast på Girouds tillkortakommanden utan i så fall på att han skulle må bra av ett komplement i startelvan, något herr Wenger knappast verkar överdrivet sugen på att spela med ändå. Giroud är en anfallare i världsklass och skulle göra oändligt antal poäng (mål+ass) i ett lag med en bra anfallare bredvid sig.

Håller absolut inte med. Klart att snubben är begåvad, men värdsklass? Nej, helt enkelt. Visst skulle han göra fler poäng om han spelade i ett totalt dominant topplag, men det skulle också alla andra kvalitativa anfallare. Dagens v'ärdering av Giroud är helt korrekt.
Citera
2017-06-10, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonnyWalker
Vilka är världens mest underskattade och överskattade spelare i dagens fotboll?
De mest underskattade tycker jag oftast är defensiva mittfältare som Linderoth, Gattuso, Hargreaves som inte har teknik men håller ihop laget bra. Tycker även att Filippo Inzaghi är sjukt underskattad, okej killen är egentligen kass som fotbollsspelare men har gör alltid mål och det är ju det viktigaste.

De mest överskattade är väll anfallare som har varit bra en gång i tiden typ alla anfallare i real madrid för något år sen.

Sedan får vi se till överskattad/underskattad av vem.

Fans överskattar i regel
1) Unga spelare
2) Spelare som sitter på bänken
3) Spektakulära spelare
4) Traditionellt manliga spelare
5) Spelare som visar upp en attraktiv personlighet

1,2 och 3 får mig att tänka på Kim Källström vs Anders Svensson 2006. Källström överskattad. Ung, bra skott men med alldeles för hög felprocent. Svensson underskattad. Äldre och med få tekniska misstag vilket innebär få tappade bollar på mitten och få kontringar emot sig.

4 och 5 får mig att tänka på Christiano Ronaldo och Fredrik Ljungberg samt Henrik Larsson.

De två förstnämnda underskattade av fans. Fåfänga och småfjolligt beteende är inget som uppskattas av fans vilket också gör att dessa spelares prestationer underskattas.

Henrik Larsson. Uppskattad av fans för den personlighet han visar upp för kamerorna vilket också gjort att hans prestationer överskattats.
Senast redigerad av avec 2017-06-10 kl. 06:00.
Citera
2017-06-10, 08:35
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Sedan får vi se till överskattad/underskattad av vem.

Fans överskattar i regel
1) Unga spelare
2) Spelare som sitter på bänken
3) Spektakulära spelare
4) Traditionellt manliga spelare
5) Spelare som visar upp en attraktiv personlighet

1,2 och 3 får mig att tänka på Kim Källström vs Anders Svensson 2006. Källström överskattad. Ung, bra skott men med alldeles för hög felprocent. Svensson underskattad. Äldre och med få tekniska misstag vilket innebär få tappade bollar på mitten och få kontringar emot sig.

4 och 5 får mig att tänka på Christiano Ronaldo och Fredrik Ljungberg samt Henrik Larsson.

De två förstnämnda underskattade av fans. Fåfänga och småfjolligt beteende är inget som uppskattas av fans vilket också gör att dessa spelares prestationer underskattas.

Henrik Larsson. Uppskattad av fans för den personlighet han visar upp för kamerorna vilket också gjort att hans prestationer överskattats.

Intressant lista, ligger verkligen något i den. Just personlighet/framtoning spelar en stor roll när en spelare ska värderas av pöbeln.

Gällande Källström vs Svensson vill ju jag hävda att Sportbladet mer eller mindre sabbade Svenssons anseende i samband med "Kim in"-kampanjen i vm 2006. Innan den var Svensson rätt högt ansedd och populär bland fans, för att efteråt sedan bli en av de mest mobbade och bespottade spelarna i svensk historia. Helt oförtjänt dessutom då Svensson i grund och botten var bättre än Källström.

En sån som Zlatan blir ju intressant att analysera utifrån punkt 4 och 5. Här har vi en av idrottsvärldens största alfahannar, som levererar år efter år på högsta nivå, och som ÄNDÅ inte blir erkänd av vissa från hemlandet.
Citera
2017-06-10, 09:54
Avstängd
Thomas Ravelli är en sjukt överskattad spelare. Han räddade några straffar mot Rumänien, men annars har han inte levererat särskilt mycket i karriären.
Citera
2017-06-10, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Intressant lista, ligger verkligen något i den. Just personlighet/framtoning spelar en stor roll när en spelare ska värderas av pöbeln.

Gällande Källström vs Svensson vill ju jag hävda att Sportbladet mer eller mindre sabbade Svenssons anseende i samband med "Kim in"-kampanjen i vm 2006. Innan den var Svensson rätt högt ansedd och populär bland fans, för att efteråt sedan bli en av de mest mobbade och bespottade spelarna i svensk historia. Helt oförtjänt dessutom då Svensson i grund och botten var bättre än Källström.

En sån som Zlatan blir ju intressant att analysera utifrån punkt 4 och 5. Här har vi en av idrottsvärldens största alfahannar, som levererar år efter år på högsta nivå, och som ÄNDÅ inte blir erkänd av vissa från hemlandet.

Zlatan värderas nog så olika eftersom han har en kontroversiell personlighet. Dessutom förstärks det av att de som ogillar hans personlighet främst sett honom i VM och EM slutspel med ett kontringspelande Sverige där han spelmässigt inte passar in. I kontrast till det har de som gillar honom följt honom i bollförande Inter, Milan och PSG i de nationella ligorna, där han passar in som handen i handsken.

De kulturella skillnaderna gör sitt där hans personlighet och beteende uppskattas mer i Italien och Frankrike än i kollektivistiska Spanien och Sverige. Beträffande manlighet tycker jag inte att Zlatan är manlig ur ett traditionellt svenskt perspektiv. Till skillnad från exempelvis Henrik Larsson som är mer lugn och tillbakadragen. Ytterligare en orsak till att Zlatan underskattas av många halvt fotbollsintresserade svenskar. Dock ska det väl sägas att det även finns de fans som överskattar honom. Någonstans måste du hålla hög klass även vid kontringar om du ska upp till det absoluta toppskiktet.
Senast redigerad av avec 2017-06-10 kl. 10:43.
Citera
2017-06-10, 10:56
Medlem
Alltid tyckt Ola Toivonen varit rätt underskattad. Burit sitt lag i Frankrike 2 senaste och en spelartyp vi saknat i landslaget. Var en gigant i Holland men fick av nån anledning nobben av "fotbollstokiga" Sverige.
Citera
2017-06-10, 11:18
Medlem
Jakob Johansson är sjukt underskattad, även om han börjar få lite mer uppmärksamhet nu. Var kanske Sveriges viktigaste spelare igår. En bollvinnarmaskin med god teknik och en vilja att slå bollen framåt i banan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in