Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-22, 18:07
  #1
Medlem
ieshos avatar
En av detta århundrades mest hatade svenskar. (Björn Elmbrant).

Hatet är numera väl omvittnat och dokumenterat. Det levde i viskningar och konversationer i högborgerliga middagssalonger, inom militären och Stockholmspolisen. På den högerextremistiska ytterkanten blev det efter hand allt öppnare och råare, och smittoeffekten var avsevärd. (DNs Lars Linder)

Vid 80-talets början tycktes det som om alla politiskt förvirrade och psykiskt insufficienta människor i Sverige hade kommit fram till att Palme var den grundläggande orsaken till deras missöden. (Henrik Berggren).
Citera
2016-09-22, 18:14
  #2
Avstängd
Slaskjournalistiken finner inga gränser och när man inte har något att skriva om men vill ha mycket klick så skriver man om Palme.


Palme var lika hatad som han var älskad, precis som många andra politiker inget nytt under solen utan gammal skåpmat som är väldigt tjatig.
Citera
2016-09-22, 18:29
  #3
Medlem
walklikeacats avatar
Det första skeendet är klasstillhörigheten, Palme som intellektuell och från god borgerlig familj som väljer att företräda ett socialt arbetarparti. Det var för många ett svek.

Sedan var det detta med all politiska incidenter, som Geijer-affären...IB osv.

Jag tyckte bra om Palme och jag saknar honom.

Alla dessa med hat. Den som hatar och känner hat, det är en person som själv är ytterst begränsad. Näst intill tunnelseende med fjärmad självinsikt. Så jag har inte mycket för detta hat gentemot Palme, även fast jag vet att det fanns mängder av det. Han var själv också mycket medveten om det.
Citera
2016-09-22, 20:32
  #4
Medlem
arakas avatar
för att han var en riktig skitstövel och översittare som körde vilt med sin härskarteknik. Han är definitivt genusfolkets och kulturmarxisternas gudfader. Hade han inte funnits hade kanske Sverige haft en framtid.
Citera
2016-09-23, 10:04
  #5
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walklikeacat
Det första skeendet är klasstillhörigheten, Palme som intellektuell och från god borgerlig familj som väljer att företräda ett socialt arbetarparti. Det var för många ett svek.

Sedan var det detta med all politiska incidenter, som Geijer-affären...IB osv.

Jag tyckte bra om Palme och jag saknar honom.

Alla dessa med hat. Den som hatar och känner hat, det är en person som själv är ytterst begränsad. Näst intill tunnelseende med fjärmad självinsikt. Så jag har inte mycket för detta hat gentemot Palme, även fast jag vet att det fanns mängder av det. Han var själv också mycket medveten om det.
Jag tror inte att hatet var så utbrett i procent räknat. Det var sällan jag stötte på någon som uttryckte det, men förmodligen så odlades hatet i slutna grupper som hetsade varandra. Det talas om personer som fick, för dem själva näst intill farliga, utbrott av ilska så fort de såg honom på TV och om personer som lärt sina hundar att skälla ilsket som fort någon sa "Palme".

Jag lutar åt att det handlar om masspsykos framkallad av grupper med insikt i traditionen att härska och söndra för att bevara sina privilegier.
Citera
2017-06-07, 19:37
  #6
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
...... förmodligen så odlades hatet i slutna grupper som hetsade varandra. .......
Hatkampanjerna var klart organiserade men knappast så utbredda och avgörande för Palmes öde som man efteråt försökt göra gällande. Främst var det väl på fånganstalter både väktare och interner behövde ett gemensamt hatobjekt att skapa sin gemenskap kring precis som bland de mer framgångsrika på högerkanten bland militär och polis.
När officerskåren med den påstådda "Frihetsrörelsen" sökte mördare till Palme i en fejkad övning var det i dessa kretsar man hoppades finna någon. Ingen gick att på riktigt övertala. De högerextremer som istället vände sig till polisen förstod då Holmér att kunna lita på och använda i motsatt syfte. Att mord ändå skulle kunna ske med en ensam galning trots alla förberedda vittnen måste många ha varit inställda på.
Bland wt-folk, piketpoliser och en rad frivilliga kunde bara ingen vittna sedan mordet blivit ett faktum. Ingen fick riskera att någon kollega skulle sättas fast istället för den verklige gm som ännu måste hållas hemlig för att inte Sverige skall omskakas i sina grundvalar. Att självaste psykförsvaret med ledarskapet för kuppövningen var infiltrerat av en som verkligen hatade och ville ha död på just Palme hade ingen kunnat ana.
Citera
2017-06-07, 19:53
  #7
Medlem
rag-75s avatar
han avgick aldrig som ledare för s. han var väl över 15 år som partiordförande
Citera
2017-06-07, 20:12
  #8
Avstängd
Man hatade egentligen inte Palme i sig. Man hatade att ledaren för motståndarsidan var så omåttligt populär och framgångsrik.

Samma sak som med Obama i USA. Eftersom han var den bäste presidenten i modern tid för demokraterna så innebär det att han var den värste för republikanerna.
Citera
2017-06-08, 01:02
  #9
Medlem
Han hatades av de som ville ha tillbaka det gamla klassamhället och såg honom som personifikationen av de egalitära och progressiva krafter som gjort dem mer och mer irrelevanta. De hade givetvis helt rätt i sin iakttagelse.

Utöver det så fanns det givetvis ett mer organiserat drev, sponsrat av oligarkerna och diverse säkerhetstjänster på den yttersta högerkanten. Att t.ex. LaRouche-rörelsen och Scientologerna stinker av CIA är givetvis inte någon tillfällighet.

Likheterna med Kennedy-hatet är slående. Båda var klassförrädare. Båda hade det stora folkflertalets intressen för ögonen och det i direkt opposition mot respektive lands traditionella maktelit. Båda kämpade för fred och ett slut på det Kalla kriget. Båda kämpade för de postkoloniala nationernas rätt till genuint självbestämmande i fredliga demokratiska val. För att nämna några likheter.

Till dig som inte fattar att respektive mord fick enorma politiska konsekvenser i respektive land, säger jag: läs på.
Citera
2017-06-08, 06:51
  #10
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
.......Jag lutar åt att det handlar om masspsykos framkallad av grupper med insikt i traditionen att härska och söndra för att bevara sina privilegier.
Ja exakt! Men frimureriet är inte ensamt i dagens läge. Konkurrerande brödraskap och intelligentior har tagit över och låter istället de gamla och svagare ta på sig misstankar eller stå för vilseledning och mörkläggning av de nyas psykologiska och ekonomiska illdåd. Fortfarande har de bland likasinnade full kontroll över demokrati och undre värld.
Citera
2017-06-09, 00:01
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Ja exakt! Men frimureriet är inte ensamt i dagens läge. Konkurrerande brödraskap och intelligentiorhar tagit över och låter istället de gamla och svagare ta på sig misstankar eller stå för vilseledning och mörkläggning av de nyas psykologiska och ekonomiska illdåd. Fortfarande har de bland likasinnade full kontroll över demokrati och undre värld.
Vilka "brödraskap och intilligentior"? Var specifik för bövelen någongång. Hur fan tror du att du kan tillföra något om du aldrig talar ur skägget? Vill du skapa förvirring med dina långa kryptiska textmattor, eller vad fan vill du?

Tala klarspråk!
Citera
2017-06-09, 14:26
  #12
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Han hatades av de som ville ha tillbaka det gamla klassamhället.......Utöver det så fanns det givetvis ett mer organiserat drev, sponsrat av oligarkerna och diverse säkerhetstjänster på den yttersta högerkanten. Att t.ex. LaRouche-rörelsen och Scientologerna stinker av CIA är givetvis inte någon tillfällighet.
Likheterna med Kennedy-hatet är slående......
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Vilka "brödraskap och intilligentior"? Var specifik för bövelen någongång......Tala klarspråk!
Jag utgick från att vi menade exakt samma sak som tidigare då vi råkat vara överens. I dagens läge räcker det bara inte med att skylla på frimureri och hemligtjänster från väst utan intelligentian som man generellt kallade denna särskilt upplysta överklass för i gamla öststaterna har nu skaffat lika stort inflytande över världens finansmaffia. Så fort kapitalmarknaden svänger och och helst innan måste man anpassa sig. Folk och folkvalda har inte en chans att hänga med och ju mer stridigheter och terrordåd man lyckas åstadkomma desto större övertag skaffar sig eliterna i sin gemensamma självgodhet. LaRouche kan å andra sidan ha genomskådat både GRU och CIA och blivit i maskopi med intelligentiorna från både öst och väst. I så fall har vi demokrater oss själva att skylla om vi inte kan enas om något bättre. Smartast vinner i denna ogudaktiga värld.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback