2016-08-19, 18:17
Medlem
Prawitzs avatar
Joy Rahman var så uppenbart skyldig att det är helt sjukt att han beviljades resning.
Citera
2016-08-20, 07:42
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prawitz
Joy Rahman var så uppenbart skyldig att det är helt sjukt att han beviljades resning.

Uppenbart skyldig ja, men det är inte samma sak som att bevisningen var riktigt övertygande. Det är det sista som man går på om resningen ska beviljas eller inte.
Citera
2016-08-20, 10:08
Medlem
KometenKommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Uppenbart skyldig ja, men det är inte samma sak som att bevisningen var riktigt övertygande. Det är det sista som man går på om resningen ska beviljas eller inte.

Är det verkligen så? Från högsta domstolens hemsida:

"När en dom eller ett beslut inte kan överklagas är utgångspunkten att avgörandet står fast, dvs. det kan inte ändras. Det finns dock, undantagsvis, situationer då resning av en dom eller ett beslut kan komma ifråga. Det kan t.ex. vara fråga om att rättstillämpningen i avgörandet helt uppenbart strider mot lag eller om att nya viktiga omständigheter eller nya bevis som inte tidigare var kända har kommit fram och sannolikt hade lett till att utgången hade blivit en annan om dessa varit kända när målet avgjordes."

Vilka viktiga nya omständigheter eller bevis kom fram i målet mot Joy Rahman i högsta domstolen?
Citera
2017-04-10, 16:06
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Okay jag kan nu konstatera att du inte förstår problemet. Tro mig man kan garantera att det inte finns två personer med samma mönster på fingertopparna. Det kräver inga studier. Det räcker med sannolikhetsberäkningar. Du landar på en sannolikhet som med bred marginal slår det vi till vardags kallar omöjligt. På samma sätt kan man garantera att två olika textilier inte bildar exakt samma mönster.Det är det som din siffra anger. Det är helt självlkart och det var inte, som förhoppningsvis de flesta förstod, den garanti jag for efter.

Men det man inte kan, eller inte kunnat åtminstone, garantera är att en analytiker av fingeravtryck gör rätt. Att han inte ser likheter som inte finns där. Eller för den delen missar sådana som finns där. Det finns det studier som visat. Det är möjligt att man nu har rutiner som säkrar analysen. Hur det är med tygtejper, detta välutforskade område, vet jag inte. Inte heller hur säkerheten påverkas av att man förändrar mönstret för att få det att passa ihop. Tyvärr ger inte hovrättens dom någon som helst ledning här.

Men eftersom du inte begriper så lägger vi ner den här biten. Men avslutningsvis vill jag ändå påpeka för eventuella andra läsare att jag inte har en aning om hur säker själva analysen är. Jag konstaterar bara att 1/19! är irrelevant i samanhanget (varför skriva det som ett decimaltal ens)

Vad du säger är alltså att en ärthjärna som du skulle ha tänkt på någonting som den som gjorde mönster-analysen inte tänkt på? Jo, jag tackar jag - men skulle inte tro det.
Citera
2017-05-06, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Vad du säger är alltså att en ärthjärna som du skulle ha tänkt på någonting som den som gjorde mönster-analysen inte tänkt på? Jo, jag tackar jag - men skulle inte tro det.

Alltid lika civiliserad debattör. Vi tar det igen. 1/19! gäller för blindtester. Förstår du varför? Eller läste du på SKL:s hemsida och förstod du problemet. Och slutligen inser du att expertvittnen måste klara av att leverera bevisningen i en form som låter sig bedömas av lekmän, vilket domare är. Ett blindtest är det. Hoppasning där den som gör analysen vet vilken del som är vilken uppfyller inte det kravet.

Jag hoppas det inte tar dig ett år till att tänk ut svaret den här gången.
Citera
2017-06-08, 01:07
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Alltid lika civiliserad debattör. Vi tar det igen. 1/19! gäller för blindtester. Förstår du varför? Eller läste du på SKL:s hemsida och förstod du problemet. Och slutligen inser du att expertvittnen måste klara av att leverera bevisningen i en form som låter sig bedömas av lekmän, vilket domare är. Ett blindtest är det. Hoppasning där den som gör analysen vet vilken del som är vilken uppfyller inte det kravet.

Jag hoppas det inte tar dig ett år till att tänk ut svaret den här gången.

Hur mycket bakom flötet är du egentligen? Tror du att det ska framgå av hovrättens dom hur mönster-analysen är gjord och alla detaljer som följer av den? Har du läst analysen?
Citera
2017-06-08, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Hur mycket bakom flötet är du egentligen? Tror du att det ska framgå av hovrättens dom hur mönster-analysen är gjord och alla detaljer som följer av den? Har du läst analysen?
Din brist på förståelsen av sakfrågan överträffas bara av din brist på grundläggande hyfs. Jo jag tycker definitivt att det skall framgå av domen om det utfördes som en blindtest eller inte. Detta då det inte är en detalj utan helt avgörande för deras sannolikhetsresonemang.

Nej jag har inte läst analysen. Därav min fråga. För övrigt så har jag ställt den till Sundevall som besvarade den med ett nej. Jag utesluter absolut inte att han har fel. Men det är en fråga som låter sig besvaras med ett ja eller nej. Har du läst analysen så kan ju Du avgöra saken.
Senast redigerad av severus 2017-06-08 kl. 11:24.
Citera
2017-06-08, 19:25
Medlem
Låt mig påminna Quoter om vad diskussionen handlar om.
Citat:
Faktum är att jag blir mer och mer nyfiken på den där mönsteranalysen. Det handlade alltså om 19 punkter på bandet som ska ha motsvarat 19 punkter på väven.

Om det nu genomfördes som ett blindtest och bara om det genomfördes som det så gäller att chansen för 19 rätt är 1/19! Ett så vederstyggligt litet tal att en eventuell slump med marginal kan avfärdas som omöjlig. Alltså var det ett blindtest så kom bandet från bonaden. Ingen mer diskussion om detta.

Men nu påstår alltså Sundevall att detta inte var ett blindtest utan att man jämförde visuellt mellan punkterna och då visste vilken punkt på bandet som skulle matchas med vilken punkt på vävnaden.

I det läget handlar det inte alls längre om någon sorts statistisk säkerhet. Det är bara en ren fråga om trovärdigheten hos den som gör bedömningen. Är det dessutom så att han förvrängt bandet för att få det att passa ihop. Vilket Sundevall också påstår, det skulle ha ursäktats utifrån en förmodad och ojämn krympning som man bara antar för att öht få ihop det. Ja då känns det som att vi kan glömma denna mönsteranalys.

I vilket fall måste den vägas mot Sundevalls i sak starka argument för att den inte alls kom från bonaden.

Eller summa sumarum. om någon här läst i detalj hur mönsteranalysen gick till så kan vi slutligen slå fast att den kom från bonaden alternativt att den sannolikt inte alls gjorde det.

Jag kan lägga till att jag skulle bli förbluffad om Sundevall har rätt här. Så pass inkompetent verkar det på mig. Men å andra sidan så har man väl förbluffats förr.
Jag vill i synnerhet understryka det sista. Jag tvivlar på att Sundevall har rätt på den punkten men det går ju att avgöra om någon har läst analysen.
Citera
2017-06-16, 09:14
Medlem
Den här prislappen på 18,40kr som hittas intill mördaren. Hur kommer alla fram till att den MÅSTE ha köpts samma dag och tidpunkt som kaffet? Det var ju rea på den varan (15,50kr) så kvittokopian polisen får tag på i butiken stämmer ju inte överens med prislappen? 18 andra varor hade samma pris i butiken.

Kassörskan som halvt känner Rahman och som säljer kaffet till honom märker alltså inte något konstigt med Rahman som precis har mördat MP? Ifall de har bragds om livet där revben krossats och tandproteser slagits ut och Rahman eventuellt också kräkts i lägenheten måste ju han vara en överman som klarar av att stå kvar hela 15 frustrerande minuter i kö visslandes på fredagstoner bara för att köpa kaffe och t-gul.

Det så kallade ekonomiska motivet är i min värld helt otroligt löjlig. Finns INGA BEVIS för att gumman satt på 28000kr. Dessa 28000kr som från början inte ens var specifierat av sonen som vid ett senare tillfälle blir helt 100% säker på att hon har dessa pengar. Sonen som inte hade träffat/pratat med sin mamma på över 6 veckor (innan dess julafton) och som är den ende i familjen som har kvar kontakten med henne pga okända anledningar (förmodligen inga bra). Inte omöjligt att han försökt mjölka ur pengar från denna tragedi. Dock blir konsekvensen att man bygger upp fallet kring ett motiv som enligt mig faller platt då Rahman satt på en hel del stålar. Enligt FUP har han ca 40000kr på ett eget konto medan hans fru hade 60000kr, dessa pengar avsatt för barnens framtid. Är steget till att plocka pengar från sitt konto jobbigare än mord? Mycket tveksamt... Korkat nog använder åklagaren ett klumpigt rasistiskt argument för att man hellre mördar än stjäl ifall man är från Bangladesh. Värt att tillägga att Rahman har ett vittne som styrker att han även hämtat ut en V75 vinst den dagen på 2600kr. Att familjen Rahman hade 0kr på lönekontot är också inget märkvärdigt då man tidigt 90-tal ofta tömde sina konton på förbrukningspengar för månaden. Mina arbetarföräldrar gjorde likadant på den tiden och det var inte många som sprang runt med bara bank/kreditkort ifall man bodde ute i orten i Stockholm.

Anledning till varför Rahman alltid bara kommer vara en misstänkt och inte mer:
1. Polisen är tragikomiska i sin utredning. Borde varit mycket mer omfattande och bredare för att åtminstone helt och tydligt utesluta alternativa GM. Dessutom låser mördaren lägenheten efter sig på vägen ut. Sonen är den enda som har extranycklar och det finns inga uppgifter på antalet extranycklar och vart dom är lokaliserade? Till råge på allt bygger man upp och låser man in sig på tidslinje baserat på vad en alkoholist som ogillat Rahman hävdat.
2. SKL vittnar inte under varken rättegång 1 (pga tekniska problem med högtalare i salen !?!?) samt rättegång 2 (ansågs irrelevant, LOL). Detta alltså för att fastställa mordvapnet
3. Åklagarens irrelevanta och korkade rasistiska argument, som sedan biter dom i arslet.
4. Hårig bengal lämnar inte ett enda hårstrå efter sig efter att ha bragds om livet där tandproteser slås ut och revben krossas? Har en gång i tiden delat lgh med en hårig iranier och han fällde som en hund.

Rahman är definitivt en misstänkt med flertalet indicier men med tveksamma motiv.
Är det möjligt att han gjorde det? Ja
Är det möjligt att någon annan gjorde det? Ja
Senast redigerad av WirreStirre 2017-06-16 kl. 09:50.
Citera
2017-06-16, 14:17
Medlem
Rahman skyldig!????????
Svenskar är notoriska smygrasister. Sannolikt också snutarna som försökte utreda Märta P.s död. Kanske var JR skyldig - men i så fall blev han sent om sider frisläppt mest pga en usel FU.
Det har sagts av o till tidigare: en tänkbar åldringsrånare typ JR använder INTE det monstruösa övervåld som MP utsattes för. Sånt borde snutar "med magkänsla" tidigt insett.
Vilken person med en närmare relation till MP borde ha utretts noga?
Citera
2017-06-16, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Rahman skyldig!????????
Svenskar är notoriska smygrasister. Sannolikt också snutarna som försökte utreda Märta P.s död. Kanske var JR skyldig - men i så fall blev han sent om sider frisläppt mest pga en usel FU.
Det har sagts av o till tidigare: en tänkbar åldringsrånare typ JR använder INTE det monstruösa övervåld som MP utsattes för. Sånt borde snutar "med magkänsla" tidigt insett.
Vilken person med en närmare relation till MP borde ha utretts noga?

Allt i mitt huvud pekar på att dessa snutar var överviktiga, halvkorrupta, hjärtkärlsjuka, kedjerökande 30-talister som räknar ner från kl 10 på förmiddagen till dess att dom kan stämpla ut och ta en pilsner på knivsöder. Därav peka på blatten med halvdana indicier och slippa vidare arbete. Satan vad folk lurar i sig själva att Sverige var bättre förr...

Man kan ju också fråga sig: Vart är reaktionen från offrets familj då Rahman frikänns?
Om jag fick reda på att min morsas dömde mördare frigavs hade jag rivit ner hela riksdagen i kamp om att få igång en ny utredning. Men i detta fall kanske familjen föredrar att ärendet tystas ned.
Citera
2017-06-17, 09:00
Medlem
Klart Rahman var skyldig, att han kan stå i kö efter mordet och köpa tändvätska helt lungt, är inga problem för en psykopat.

Han fick sitt öde 2014, vad dog han av? Var det tantens spöke tog kål på han?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in