Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-06, 10:22
  #1
Medlem
Är inne och kikar på en ny MacBook Pro och ser att det har hänt en hel det, numera levereras dom med Radeon Pro 555 med 2 GB minne alternativt Radeon Pro 560 med 4 GB minne. När hände detta?
Jag har letat efter Benchmarks efter dessa kort utan framgång? Någon som sitter med lite mer info som man vill dela med sig av?
Citera
2017-06-06, 10:36
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KraftBus
Är inne och kikar på en ny MacBook Pro och ser att det har hänt en hel det, numera levereras dom med Radeon Pro 555 med 2 GB minne alternativt Radeon Pro 560 med 4 GB minne. När hände detta?
Jag har letat efter Benchmarks efter dessa kort utan framgång? Någon som sitter med lite mer info som man vill dela med sig av?

Dessa uppdateringar plus en massa annat presenterades igår kväll på Apples utvecklarevent, WWDC
Citera
2017-06-06, 10:42
  #3
Medlem
p0tatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KraftBus
Är inne och kikar på en ny MacBook Pro och ser att det har hänt en hel det, numera levereras dom med Radeon Pro 555 med 2 GB minne alternativt Radeon Pro 560 med 4 GB minne. När hände detta?
Jag har letat efter Benchmarks efter dessa kort utan framgång? Någon som sitter med lite mer info som man vill dela med sig av?

De lanserades igår så det kanske dröjer några dar.
Citera
2017-06-06, 13:01
  #4
Medlem
avcs avatar
Benchmarks på en Mac? Skämtar du? Hur hade du ens tänkt nyttja GPU-kraften?
Bryr du dig om prestanda väljer du överhuvudtaget fel dator då du alltid kan få en fetare PC med mycket bättre gamingkompatibilitet för samma eller mindre pengar.

Det är för övrigt AMD som tillverkar grafikkortsserien Radeon, inte Apple.
Citera
2017-06-06, 14:12
  #5
Medlem
Fast nu kanske det faktiskt finns en hel del datoranvändare som har vuxit ifrån gaming, i synnerhet på en bärbar, och istället siktar på en lätt kraftfull och väldigt portabel bärbar med hög kvalitet. Då kan vissa av Apples bärbara vara ett alternativ.

Jag reser massor i mitt jobb och ser varje gång en massa andra som reser i jobbet, som sitter och jobbar på sina bärbara på flyget, på Arlanda, på tåget etc etc, och det är ta mig fan bara snorungar som sitter med en gaming-laptop och facebookar med joggingbrallor och kepan bak-o-fram. Alla andra kör på för dem betydligt mer portabla och seriösa laptops, och det är mycket vanligt med MacBooks i olika varianter, men även Dell, IBM, Lenovo etc etc

Man skulle antagligen bli utskrattad om man som vuxen och resande baxade fram en gaminglaptop och började dona med den på flyget etc.....

Den dagsfärska uppdateringen av MBP är riktigt trevlig, det blir en sådan 15" med sannolikt allt men näst största SSD'n för mig om inte allt för länge. Mycket pengar japp, men jag har råd att köpa vad jag vill ha och sen får andra tycka vad de vill om det och använda sina slantar på precis vad de vill.

Den nya MBP är underbart slimmad, har en fantastisk touchpad, bra batteritid, bra prestanda, läcker och smart TouchBar, bra tangentbord, mycket bra skärm, extremt snabba SSD plus en massa annat trevligt. Är egentligen bara priset som svider, men så är det ju jämt när man vill ha grejor i toppligan.
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2017-06-06 kl. 14:39.
Citera
2017-06-06, 18:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fast nu kanske det faktiskt finns en hel del datoranvändare som har vuxit ifrån gaming, i synnerhet på en bärbar, och istället siktar på en lätt kraftfull och väldigt portabel bärbar med hög kvalitet. Då kan vissa av Apples bärbara vara ett alternativ.

Jag reser massor i mitt jobb och ser varje gång en massa andra som reser i jobbet, som sitter och jobbar på sina bärbara på flyget, på Arlanda, på tåget etc etc, och det är ta mig fan bara snorungar som sitter med en gaming-laptop och facebookar med joggingbrallor och kepan bak-o-fram. Alla andra kör på för dem betydligt mer portabla och seriösa laptops, och det är mycket vanligt med MacBooks i olika varianter, men även Dell, IBM, Lenovo etc etc

Man skulle antagligen bli utskrattad om man som vuxen och resande baxade fram en gaminglaptop och började dona med den på flyget etc.....

Den dagsfärska uppdateringen av MBP är riktigt trevlig, det blir en sådan 15" med sannolikt allt men näst största SSD'n för mig om inte allt för länge. Mycket pengar japp, men jag har råd att köpa vad jag vill ha och sen får andra tycka vad de vill om det och använda sina slantar på precis vad de vill.

Den nya MBP är underbart slimmad, har en fantastisk touchpad, bra batteritid, bra prestanda, läcker och smart TouchBar, bra tangentbord, mycket bra skärm, extremt snabba SSD plus en massa annat trevligt. Är egentligen bara priset som svider, men så är det ju jämt när man vill ha grejor i toppligan.

Det måste vara ännu mer skämmigt att pilla på en dator från 2009 oavsett om det är en apple dator el windows. Apple har alltid varit dyrare än konkurenterna men det har fortfarande ändå varit rimliga priser men med deras senaste bärbara datorer så har priserna skenat helt för det man får tillbaka i hårdvara. Apple kör på förra årets hårdvara men tar övernaturliga priser att de ser skratt retande ut. Vill man ha en 15tum laptop så får man hosta upp mer än 30lök för normal prestanda. De flesta som väljer apple sätter sig i stora skulder då de tar det på avbetalningar på 24mån med massa räntor hit o dit. Med en windows dator kan jag köpa något nytt redan året efter utan att gå i personlig konkurs

Har kollat igenom olika forum och sett att allt fler överger apple då man får 3 datorer från windows mot bara en apple. Det är inte svårt för människorna och räkna ut vilket man väljer. Även om apple datorn överlever 5-7år. Windows datorer går heller inte sönder så enkelt längre så nu förtiden fungerar en windows dator minst lika länge om inte längre om man köper en windows dator för runt 10-15tusen.

För dessa pengar får man en i7 cpu av senaste kabylake. En 512gb ssd m2. 16gb ram 2400hz. Geforce Gtx 1060 som springer åttor runt apples utvalda grafik kort. Sen har de flesta "gaming datorer" verkligen snyggast till de senaste åren. Väger lika lite som apples datorer, lika snygga i chassi men med mer kräm under skalet.

Vad lever apple på i dessa tider utom loggan ?
__________________
Senast redigerad av manolito. 2017-06-06 kl. 18:23.
Citera
2017-06-06, 19:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
Det måste vara ännu mer skämmigt att pilla på en dator från 2009 oavsett om det är en apple dator el windows. Apple har alltid varit dyrare än konkurenterna men det har fortfarande ändå varit rimliga priser men med deras senaste bärbara datorer så har priserna skenat helt för det man får tillbaka i hårdvara. Apple kör på förra årets hårdvara men tar övernaturliga priser att de ser skratt retande ut. Vill man ha en 15tum laptop så får man hosta upp mer än 30lök för normal prestanda. De flesta som väljer apple sätter sig i stora skulder då de tar det på avbetalningar på 24mån med massa räntor hit o dit. Med en windows dator kan jag köpa något nytt redan året efter utan att gå i personlig konkurs

Har kollat igenom olika forum och sett att allt fler överger apple då man får 3 datorer från windows mot bara en apple. Det är inte svårt för människorna och räkna ut vilket man väljer. Även om apple datorn överlever 5-7år. Windows datorer går heller inte sönder så enkelt längre så nu förtiden fungerar en windows dator minst lika länge om inte längre om man köper en windows dator för runt 10-15tusen.

För dessa pengar får man en i7 cpu av senaste kabylake. En 512gb ssd m2. 16gb ram 2400hz. Geforce Gtx 1060 som springer åttor runt apples utvalda grafik kort. Sen har de flesta "gaming datorer" verkligen snyggast till de senaste åren. Väger lika lite som apples datorer, lika snygga i chassi men med mer kräm under skalet.

Vad lever apple på i dessa tider utom loggan ?

OK, jag är fullt medveten om att Apple tar bra betalt, men man får också en hel del valuta för slantarna, och valuta handlar inte enbart om just hårdvara och prestanda.

Jag har tidigare länkat till ett test mellan dagens Dell XPS och nya MBP (innan senaste uppdateringen) och där fullständigt krossar nya MBP XPS på nästan allt, men men XPS är klart billigare. Men ska man då uppgradera XPS för att kunna matcha MBP så blir det inte heller stor prisskillnad.

Läs gärna hela detta test...
http://www.itpro.co.uk/laptops/21797...head-review-10

Och med dagens färska uppdatering så är nya MBP en ännu svårare konkurent rent tekniskt.

Till det har vi sen OS X High Sierra som på många punkter har klara fördelar över Windows.
Citera
2017-06-06, 22:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fast nu kanske det faktiskt finns en hel del datoranvändare som har vuxit ifrån gaming, i synnerhet på en bärbar, och istället siktar på en lätt kraftfull och väldigt portabel bärbar med hög kvalitet. Då kan vissa av Apples bärbara vara ett alternativ.

Jag reser massor i mitt jobb och ser varje gång en massa andra som reser i jobbet, som sitter och jobbar på sina bärbara på flyget, på Arlanda, på tåget etc etc, och det är ta mig fan bara snorungar som sitter med en gaming-laptop och facebookar med joggingbrallor och kepan bak-o-fram. Alla andra kör på för dem betydligt mer portabla och seriösa laptops, och det är mycket vanligt med MacBooks i olika varianter, men även Dell, IBM, Lenovo etc etc

Man skulle antagligen bli utskrattad om man som vuxen och resande baxade fram en gaminglaptop och började dona med den på flyget etc.....

Den dagsfärska uppdateringen av MBP är riktigt trevlig, det blir en sådan 15" med sannolikt allt men näst största SSD'n för mig om inte allt för länge. Mycket pengar japp, men jag har råd att köpa vad jag vill ha och sen får andra tycka vad de vill om det och använda sina slantar på precis vad de vill.

Den nya MBP är underbart slimmad, har en fantastisk touchpad, bra batteritid, bra prestanda, läcker och smart TouchBar, bra tangentbord, mycket bra skärm, extremt snabba SSD plus en massa annat trevligt. Är egentligen bara priset som svider, men så är det ju jämt när man vill ha grejor i toppligan.

Nuförtiden kan du få en fläskig dator som ser liten ut och är 15tum utan att någon ser någon skillnad.

Bara du som vet att du bär runt på ett kärnkraftverk
Citera
2017-06-07, 07:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Nuförtiden kan du få en fläskig dator som ser liten ut och är 15tum utan att någon ser någon skillnad.

Bara du som vet att du bär runt på ett kärnkraftverk


Japp, och en av dessa är MBP, men det finns sen även gaminglaptops som kan se rätt diskreta ut. Men dessa diskreta gaminglaptops är inte mycket att ha för en resande yrkesman som behöver en kraftfull väldigt lätt o smidig bärbar med bra batteritid och låg vikt. Igen, det är i princip inte en enda sådan yrkesman som drar på en sådan gaminglaptop, utan bara spelnördar med keps, typ. Undantagen torde vara ytterst få.

Däremot kryllar det av mer välklädda personer, inte sällan kostym, som har fullt upp att arbeta på sina MacBooks, Thinkpad etc etc därför att de är mycket bättre datorer för sådana personer
Citera
2017-06-07, 17:06
  #10
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
Det måste vara ännu mer skämmigt att pilla på en dator från 2009 oavsett om det är en apple dator el windows. Apple har alltid varit dyrare än konkurenterna men det har fortfarande ändå varit rimliga priser men med deras senaste bärbara datorer så har priserna skenat helt för det man får tillbaka i hårdvara. Apple kör på förra årets hårdvara men tar övernaturliga priser att de ser skratt retande ut. Vill man ha en 15tum laptop så får man hosta upp mer än 30lök för normal prestanda. De flesta som väljer apple sätter sig i stora skulder då de tar det på avbetalningar på 24mån med massa räntor hit o dit. Med en windows dator kan jag köpa något nytt redan året efter utan att gå i personlig konkurs

Vad lever apple på i dessa tider utom loggan ?

Du kan inte har köpt bärbara datorer för egna pengar i sörskilt många år med tanke på ovanstående uttalande.

Det är de senaste åren som marknaden har översvämmats med billiga bärbara pcdatorer. En ibm thinkpad låg i minst samma prissegment som apples macbooks gör. Du köpte INTE en ny thinkpad varje år utan att det sved i plånboken vill jag lova. Inte att jämföra med nån kass hp eller lenovo eller annat skräpmärke.

Hela ditt påstående är ju märkligt. Du köper en billig pc utan avbetalning å byter varje år - och jämför detta med att köpa en mac som du tar på 24månaders avbetalning..
jag har sagt det förut å säger det igen - min 15tums mbp från sent 2011 med uppgraderat ram och ssd är fortfarande blixtesnabb. Under den tiden har jag avverkat två mellansegmentswindowsburkar på jobbet.

Visst, apple är dyrare för samma hårdvara, men du betalar för mer än bara hårdvaran. då pratar jag inte om nån fjantig image.
Citera
2017-06-07, 21:26
  #11
Medlem
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KraftBus
Är inne och kikar på en ny MacBook Pro och ser att det har hänt en hel det, numera levereras dom med Radeon Pro 555 med 2 GB minne alternativt Radeon Pro 560 med 4 GB minne. När hände detta?
Jag har letat efter Benchmarks efter dessa kort utan framgång? Någon som sitter med lite mer info som man vill dela med sig av?

Bäst vore det om du berättade lite om vad du hade tänkt dig att använda datorn till. Är du gamer så är MBP inget för dig men har du stålarna och gillar mac så varför inte?
Jobbar du med ljud- och video/bild så är det nästan standard med mac.
Citera
2017-06-07, 21:27
  #12
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Mac som plattform är (och har alltid varit) totalt oduglig för spel, och därmed ter det sig förbannat märkligt att man är intresserad av benchmarks för ett grafikkort när man köper en Mac. Eller du kanske som öronsus föredrar de allra mest irrelevanta specifikationerna (som i öronsus fall inte ens är specifikationer) när du köper olika produkter? Skånemejeriers mjölk baserat på saneringsförmågan i avloppet? Chiwawa baserat på förmågan att stoppa inkräktare pga dess höga vikt? Toyota Prius baserat på motoreffekten?

Specificera var jag skrev att jag hatar Mac innan du öppnar käften, bitch.

Så du fortsätter alltså att spy galla, tydligen har någon stoppat upp en LCII i röven på dig och förstörde ditt anus stackars sate. Hoppas du kan få hjälp innan du måste spy galla på alla och kalla dom bitch - fast det är klart att idioter som du inte kan ha någon hjärna att tala om.

Kan du inte bara dra och sätta på din get i stallet istället, där du hör hemma? Eller är du i smyg avis på vad vi macanvändare gör?

Kanske hänger det ihop med att du verkligen förstår dig på datorer? (FB) Datorjävel bortskänkes jävla troll
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback