• 1
  • 2
2017-06-07, 10:20
Medlem
adamnows avatar
Jag har lyckats spara ihop 450 000 kr och funderar på att köpa en bostad, finns två som jag tittar på just nu:
En för 1,4 miljoner utropspris, månadshyra på 4500 kr.
Och en annan för 1,9 miljoner utropspris, 3800 kr månadshyra.

Vilken blir billigast i månadskostnad?
Citera
2017-06-07, 10:53
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adamnow
Jag har lyckats spara ihop 450 000 kr och funderar på att köpa en bostad, finns två som jag tittar på just nu:
En för 1,4 miljoner utropspris, månadshyra på 4500 kr.
Och en annan för 1,9 miljoner utropspris, 3800 kr månadshyra.

Vilken blir billigast i månadskostnad?

https://rakna.net/berakna/manadskostnad/

Där kan du räkna ut detta. Ta även höjd för en högre ränta, bankerna brukar räkna med att man behöver kunna klara 7%.
Citera
2017-06-07, 11:39
Medlem
adamnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
https://rakna.net/berakna/manadskostnad/

Där kan du räkna ut detta. Ta även höjd för en högre ränta, bankerna brukar räkna med att man behöver kunna klara 7%.

Tack, men jag förstår inte "Denna miniräknare utgår från att hela bolånet är ett så kallat bottenlån, dvs att du betalar 10-20% i kontantinsats"

Betyder det att beräkningen exkluderar kontantinsatsen?

Dvs, om jag köper en bostad för 1 miljon, och har 15% kontantinsats behöver jag låna 450 000 kr som är summan jag skall trycka in i miniräknaren, är det korrekt?

Detta förstår jag inte heller "Månadskostnaden som visas är för ett så kallat annuitetslån, där man betalar samma summa varje månad. I början amorterar man lite och i slutet mycket"

Detta bottenlån som man räknar ut är alltså ett annuitetslån som man sedan betalas lite i början och mer i slutet, men enligt miniräknaren så får man ut ett medel så att säga?
Citera
2017-06-07, 11:55
Moderator
tobess avatar
Citat:
Detta förstår jag inte heller "Månadskostnaden som visas är för ett så kallat annuitetslån, där man betalar samma summa varje månad. I början amorterar man lite och i slutet mycket"

Säg att du har ett lån på 1 miljon kronor, och du kommer överens med banken om att månadskostnaden ska ligga på 5 tusen kr. Räntan ligger på 1%

Första månaden:
Ränta 833 kr , amortering 4167 kr = 5000 kr

Låt oss säga att du efter ett år amorterat bort 50 tkr.

Lån kvar 950tkr. Ränta 791 kr amortering 4209 kr = 5000 kr.

Med andra ord, du betalar en "fast" summa varje månad. I början när lånebeloppet är högt så kommer du att betala mer i ränta och därmed amortera lite mindre. Vartefter lånebeloppet minskar så sjunker också räntan och då höjs istället amorteringsdelen.

Alternativet är t.ex. att bestämma en fast summa per månad du amorterar, och att delen du betalar i ränta höjs/sänks beroende på åt vilket håll räntan går.
Citera
2017-06-07, 13:37
Medlem
adamnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
du betalar en "fast" summa varje månad. I början när lånebeloppet är högt så kommer du att betala mer i ränta och därmed amortera lite mindre. Vartefter lånebeloppet minskar så sjunker också räntan och då höjs istället amorteringsdelen.

Tack för förklaringen
Citera
2017-06-07, 13:42
Medlem
adamnows avatar
Undrar fortfarande hur man skall använda miniräknaren i länken.

Om jag köper en lägenhet för 1,4 miljoner, och jag använder 210 000 kr av mina totalt 450 000 kr för kontantinsats, och därefter drar av ytterligare 240 000 kr från totalpriset måste jag låna 950 000 kr.

Om jag använder miniräknaren och skriver in 950 000 kr och månadshyra 4500 kr, med en ränta på 6%, blir månadskostanderna 10196 kr, sjukt mycket, har jag verkligen förstått rätt??
Citera
2017-06-07, 13:51
Medlem
Citat:
bankerna brukar räkna med att man behöver kunna klara 7%.
Den där gamla myten...
Citera
2017-06-07, 15:08
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Den där gamla myten...

Vad menar du? http://www.privataaffarer.se/bostad/...lara-av-738901

Citat:
Om jag använder miniräknaren och skriver in 950 000 kr och månadshyra 4500 kr, med en ränta på 6%, blir månadskostanderna 10196 kr, sjukt mycket, har jag verkligen förstått rätt??

Japp. Du kan gott räkna på 7-8% som värsta scenario, räntan idag är rekordlåg och förr eller senare kommer den börja klättra igen.
Citera
2017-06-07, 15:17
Medlem
Citat:
Vad menar du? http://www.privataaffarer.se/bostad/...lara-av-738901

Japp. Du kan gott räkna på 7-8% som värsta scenario, räntan idag är rekordlåg och förr eller senare kommer den börja klättra igen.
Kom inte dragandes med en gammal artikel som är 2,5 år gammal, numera går de efter lön, tror det är 5 årslöner som gäller
Citera
2017-06-07, 15:24
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Kom inte dragandes med en gammal artikel som är 2,5 år gammal, numera går de efter lön, tror det är 5 årslöner som gäller

Haha, vilken tröttmössa du är Jag kommer med en källa, du kommer med trötta oneliners och gnällande om att "jag har fel". Du har säkert rätt, men visa nån slags fakta kring det om du nu vill vara konstruktiv.
Citera
2017-06-07, 15:25
Medlem
Citat:
Haha, vilken tröttmössa du är Jag kommer med en källa, du kommer med trötta oneliners och gnällande om att "jag har fel". Du har säkert rätt, men visa nån slags fakta kring det om du nu vill vara konstruktiv.
Du kan inte komma med en källa som är 2,5 år gammal när det är andra regler som gäller idag
Citera
2017-06-07, 15:34
Medlem
Lite enkelt:

Köper du första lägenheten så behöver du låna 950.000kr, köper du den andra lägenheten behöver du låna 1.450.000 kr.

Lägenhet 1 - 7779 kr i månadskostnad.

Lägenhet 2 - 8804 kr i månadskostnad.

Då har jag räknat med 1,5% i ränta.

En stor del i månadskostnaden är amorteringen (2638 kr respektive 4027 kr per månad). Vanligtvis betalar man inte av lånet helt på 30 år utan man kanske betalar av ner till 50% belåning och sedan kör man amorteringsfritt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in