Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-15, 15:46
  #193
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Sitter du fortfarande och funderar på ggb?
Citera
2017-05-15, 22:45
  #194
Medlem
A-party-with-martys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Sitter du fortfarande och funderar på ggb?
Nä inte ggb den är redan gjord. Skall vara högre än den ju.
Citera
2017-06-04, 19:05
  #195
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Jag gör det om du betalar.
Kommer smyga med en fallskärm dock
Citera
2017-06-04, 20:17
  #196
Medlem
A-party-with-martys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Jag gör det om du betalar.
Kommer smyga med en fallskärm dock
Får mer pröjs om du skippar fallskärm😆
Citera
2017-06-05, 11:11
  #197
Medlem
Problemet med att hoppa från högre höjder än 50 meter är inte ytspänningen, utan inbromsningen i själva vattnet. Kroppen kommer påverkas av tusentals Newton, mer än vad våra kroppar och organ egentligen klarar av. Därför är det nästan omöjligt att innan själva hoppet är gjort veta om personen i fråga skulle överleva tex GGB. Självklart ökar risken att överleva om man sätter en "perfekt spik" men mängden Newton man utsätts för är fortfarande långt över det en vanlig människa tål.
Citera
2017-06-05, 22:36
  #198
Medlem
A-party-with-martys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EoJm
Problemet med att hoppa från högre höjder än 50 meter är inte ytspänningen, utan inbromsningen i själva vattnet. Kroppen kommer påverkas av tusentals Newton, mer än vad våra kroppar och organ egentligen klarar av. Därför är det nästan omöjligt att innan själva hoppet är gjort veta om personen i fråga skulle överleva tex GGB. Självklart ökar risken att överleva om man sätter en "perfekt spik" men mängden Newton man utsätts för är fortfarande långt över det en vanlig människa tål.
Ja men nog handlar det ändå om ytspäning en del? Hur förklarar du annars att det går utmärkt att hoppa 7000 M ner i ett nät?
Citera
2017-06-05, 23:08
  #199
Medlem
Alltså ytspänningen är ett problem, men om man blir av med den, tex bubblor, kvarstår fortfarande problemet med att vattnens bromsande effekt är alldeles för hög.

Och självklart är nät en helt annan grej än vatten. Medan vatten skulle ge största (negativa) acceleration precis i början, skulle man kunna bygga och se till att nätet bromsar mindre i början och även har en mycket längre inbromsningssträcka än vad vatten skulle ge
Citera
2017-06-06, 20:09
  #200
Medlem
A-party-with-martys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EoJm
Alltså ytspänningen är ett problem, men om man blir av med den, tex bubblor, kvarstår fortfarande problemet med att vattnens bromsande effekt är alldeles för hög.

Och självklart är nät en helt annan grej än vatten. Medan vatten skulle ge största (negativa) acceleration precis i början, skulle man kunna bygga och se till att nätet bromsar mindre i början och även har en mycket längre inbromsningssträcka än vad vatten skulle ge
Ja- Enbart en risk med nät och det är att man råkar knäa sig själv el dyl (men går väl att lösa med ett visir). Så 70 M ner på en sån där fet dyna som finns i gymnastiksalshallar leder till svåra skador?
Citera
2017-06-08, 20:24
  #201
Medlem
Ja, 70m ner i en madrass skulle du stendö av
Citera
2017-06-08, 22:03
  #202
Medlem
A-party-with-martys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-party-with-marty
Ja- Enbart en risk med nät och det är att man råkar knäa sig själv el dyl (men går väl att lösa med ett visir). Så 70 M ner på en sån där fet dyna som finns i gymnastiksalshallar leder till svåra skador?
Så det finns inga gränser för nät, d e alltid lungt?
Citera
2017-06-08, 23:45
  #203
Medlem
Faktiskt ingen aning. Det enda jag grundar mina påståenden på är ju att kroppen skulle utsättas för för stora krafter vid en madrass eller i vatten från dom höjderna, sen hur ett nät skulle påverka en kropp med acceleration är ju alltså helt beroende på nätet (och höjden såklart). Så med rätt nät skulle jag nog ändå våga påstå att det inte finns några gränser, sen hur du får tag på ett sådant nät är en ju en annan grej.
Citera
2017-06-09, 16:22
  #204
Medlem
A-party-with-martys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EoJm
Faktiskt ingen aning. Det enda jag grundar mina påståenden på är ju att kroppen skulle utsättas för för stora krafter vid en madrass eller i vatten från dom höjderna, sen hur ett nät skulle påverka en kropp med acceleration är ju alltså helt beroende på nätet (och höjden såklart). Så med rätt nät skulle jag nog ändå våga påstå att det inte finns några gränser, sen hur du får tag på ett sådant nät är en ju en annan grej.
Ja 7000 M känns ju som så högt att enbart rymden möjligtvis kan göra skillnad.
Men vattnet då, om man lyckas med en perfekt spik, var skulle gränsen gå då innan man blir lam ? och innan man dör? GGB(drygt 70 M) är väl typ det inofficiella rekordet som det finns bevis för.

Randy Dickinson spräckte ju benen (vid ett event i Hongkong) från typ 55 M på 80-talet.
__________________
Senast redigerad av A-party-with-marty 2017-06-09 kl. 16:26.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback