• 27 053 online
  • 1 111 988 medlemmar
  • 57 833 977 inlägg
2017-05-18, 00:37
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Om det var möjligt att hitta planeter som har liv så skulle det gå åtminstone tusen planeter där man kanske kan hitta arkeologiska fynd (t.ex. byggnader) efter tidigare men utdött intelligent liv för varje med intelligent liv.

Tror du inte att det kan vara så att en art bara behöver uppnå en viss grad av intelligens och tekniskt utveckling för att kunna utradera de flesta hoten mot dess fortlevnad? Har det väl uppstått intelligent liv som kunnat lämna efter sig byggnader, som du skriver, då tror jag chanchen är stor att en form av intelligens kan övergå i en annan eller skapa förutsättningar för andra arter på samma planet så att man kan se en kontinuitet, även över stora tidsperspektiv.
Citera
2017-06-05, 10:47
Medlem
Cybermorphs avatar
Det har ju redan tagits upp men om vi ser på hur livet utvecklats här på jorden så kan sannolikheten för organiskt liv i form av bakterier vara god men sannolikheten för mer komplext liv vara betydligt mindre och intelligent liv ännu mindre.

Livet på jorden var encelligt under väldigt lång tid. Sedan utvecklades flercelligt liv då cyanobakterier uppstod. Vad är sannolikheten för det? Sedan tar det ytterligare väldigt lång tid innan primater uppstår, inklusive några massutrotningar som lämnar plats för nya utvecklingar.

Baserat på det säger jag att organiskt liv är vanligt men intelligent liv är ovanligt. Tar man de stora avstånden i universum och tidsaspekten i beräkning är chansen liten att vi får kontakt. Som jag skrivit tidigare, chansen ökar ju längre det liv som uppstått kan fortsätta att existera innan det dör ut. Slutligen, desto längre uppstått liv existerar, ju större är chansen att det utvecklas till post-biologiskt.
Citera