Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-05, 02:41
  #1
Medlem
Jag har nyligen köpt en lenovo legion y520
http://www.mediamarkt.se/sv/product/...FQdZGAodDZQPOg
, men har tänkt lämna tillbaka den, vilket även var pga av råd jag fått av folk att lämna tillbaka den och köpa en macbook air 13.3. Trots att denna dator är riktigt snabb och att jag köpt den för 8500 kr på kampanjpris vet jag inte om detta var det bästa valet för universitetsplugg.
Ska jag lämna tillbaka den och köpa en macbook air 13.3
http://www.mediamarkt.se/sv/product/...s-1287106.html
eller vad tycker ni?
Citera
2017-06-05, 03:50
  #2
Medlem
Bonnatorps avatar
Detta hade passat bättre i datordelen.

Hursomhelst, svaret beror helt på vad du själv tycker är viktigt med datorn.
En speldator har alltid ett dedikerat grafikkort vars primära uppgift är att se till att allt lullull på skärmen är så fint som möjligt och flyter på med hög bilduppdatering. Macbooks saknar helt dessa, och inte ens en stationär Mac för över 80.000 uppfyller kraven som ställs på att använda virtual reality-headset (vilket är extremt grafiskt krävande).
Det gör däremot många PC-laptops för 10.000 med dedikerat grafikkort, så länge rätt anslutningar finns.

Såvida du inte hade tänkt sitta och spela på universitetet eller studerar något som involverar tung bildredigering så är ett grafikkort dock helt onödigt om du har en okej processor. Enda skillnaden blir annars att den väger mer, är dyrare och har sämre batteritid.

Fördelen med Mac är att de alltid är fläktfria (och därmed dammfria) och är allmänt lätta, smidiga och stilrena.
Dock fruktansvärt dyra. Den billigaste 13" Macbooken kostar drygt 8500:- i dagsläget, men du kan få en kvalitetslaptop med två generationer nyare processor och motsvarande lagring + minne för under. 6000:-. Vill du ha en Macbook med motsvarande eller bättre processor som i Lenovon du har får du betala minst 20.000.
Dessutom är de utdaterade så in i norden. Det spelar ingen roll hur mycket man betalar, det går inte att köpa en Macbook med DDR4-minne idag vilket bör vara standard i alla nytillverkade datorer. Och det är det i princip också, fast inte för Apple.

Återigen, vad tycker du själv är viktigast att din dator ska uppfylla?
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2017-06-05 kl. 04:06.
Citera
2017-06-05, 04:07
  #3
Medlem
Jag skulle vilja ha en lätt dator som jag kan ta med till plugget, samt att den ska vara snabb och klara Word dokument samt flera flikar på internet samtidigt. Jag kommer även att spela spel som League of legend och team fortress vid sidan om. Men jag skulle vilja ha en smidig dator som klarar av dagen med mig, utan att behöva laddas, samt att jag kan ta med mig den hem och spela, eller plugga och samtidigt ha flera flikar öppna på internet, (vi säger Facebook, instagram och 4-5 vetenskapliga artiklar och två Word dokument).
Vad skulle du rekommendera? Jag skulle kunna köpa en dator för högst 8500, eller då samma pris som jag köpte speldatorn som jag då kanske ska lämna tillbaka.
Citera
2017-06-05, 05:57
  #4
Medlem
Bonnatorps avatar
Isåfall är datorn du redan har bra för ändamålet, för det är skapligt mycket dator för pengarna. Jag hittar iallafall ingen dator som är mindre/lättare utan att tumma väldigt mycket på prestandan, och jag är lite osäker på hur bra TF2 går på integrerad grafik. LoL går däremot att köra på i princip vilken halvny dator som helst med 2+ kärnor.
Batteritiden bör inte vara några problem om du kör i balanserat eller strömsparläge, men det är nog bättre om du själv testar dig fram på den punkten.

Dock är den kanske lite stor för att kånka runt på hela dagarna enligt vissa.
Tycker du själv att den är otymplig?
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2017-06-05 kl. 06:03.
Citera
2017-06-05, 06:12
  #5
Medlem
Inför mina studier så var jag i samma situation där jag skulle välja mellan en laptop eller Macbook. Jag valde efter lång funderan att köpa mig den dyrare MacBook Air 13,3" och har inte ångrat mig en gång. Den är snabb i uppstart vilket är mycket smidigt när man kommer till föreläsningar. Den är tyst och har en batteritid som går långt över alla laptops jag ägt tidigare. Den är smidig att skriva på och lätt att komma in i normalt användande om man inte är en van Apple användare sedan tidigare.

Spel som den klarar av är nästan obefintliga. Det är ingen speldator (har provat köra LoL någon gång men det svider i ögonen av den dåliga grafiken du tvingas ha).

Mitt råd hade varit att köra på Apple om du har pengar till det. Finns andra alternativ om du tycker MacBook:n är för dyr men jag har varit mycket nöjd med min nu i snart fyra år.
Citera
2017-06-05, 07:26
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Macbooks saknar helt dessa,

Fördelen med Mac är att de alltid är fläktfria (

Alla Macbooks (inklusive air) har fläktar.

De flesta Macbooks har diskreta GPU (dock inte särskilt kraftiga)
Citera
2017-06-05, 07:37
  #7
Medlem
Bärbar dator
Speldator

Välj en.







En bärbar speldator oavsett märke har så otroligt dålig fläkt att den kommer att hålla 1-2 år innan du behöver byta fläkt.

Köp en bärbar tills studier och spara pengar till en stationär.
Citera
2017-06-05, 08:17
  #8
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.02.

Utbildning och studier-------------->Hårdvara: Mac - Köpråd - Bärbart

/Mod.
__________________
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-06-05 kl. 08:22.
Citera
2017-06-05, 09:40
  #9
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Probroize
och klara Word dokument samt flera flikar på internet samtidigt. Jag kommer även att spela spel som League of legend och team fortress vid sidan om.

vilken dator som helst nyare än 2010 borde väl klara av detta? haha

tror inte det blir svårt att hitta nåt bra där
Citera
2017-06-05, 10:36
  #10
Medlem
Jag har den nya versionen av MacBook Pro för civilingenjörsstudier på KTH. Hittills har det fungerat felfritt första året på teknisk fysik - kan däremot inte svara för andra ingenjörsinriktningar.

Värt att tilläga är att jag använder en ritplatta som jag lägger på tangentbordet för att anteckna digitalt på föreläsningar, vilka jag sedan lagrar online så att jag kan se dem på min stationära Mac när jag tenta-pluggar vid skrivbordet hemma.

Om du inte väljer Mac, skulle jag rekommendera den nya Surface Pro. Man ser många som använder den på teknis och jag måste säga att det verkar smidigt att ha en intuitivt inbyggd touchscreen faktiskt - du slipper ha en ritplatta om du vill anteckna digitalt iallafall!
Citera
2017-06-05, 10:38
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Alla Macbooks (inklusive air) har fläktar.

De flesta Macbooks har diskreta GPU (dock inte särskilt kraftiga)

Macbook har inte fläktar. (Den som heter endast Macbook).

Endast Macbook Pro har dGPU i vissa modeller, inte särskilt vanligt dock idag.
Citera
2017-06-05, 10:39
  #12
Medlem
Till TS:
Oavsett vad du väljer så köp inte en macbook Air idag. Den är faktiskt inte värd pengarna då det är en gammal modell som levt alldeles för länge. Välj mellan Macbook och Macbook Pro isåfall.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback