Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-18, 14:52
  #1
Medlem
Possens avatar
Har precis köpt ny hårddisk en WD My Passport Ultra 1 TB.
Men jag kan hitta den på datorn. Den går igång när jag kopplar in den i USB men den dyker inte upp någonstans, har även kollat i skivverktyg. Och när jag kopplar in den i en PC så fungerar den som den ska. Är det så att jag måste formatera den i PC till FAT32 först? Borde den inte hitta den ändå?
Citera
2016-09-18, 14:57
  #2
Medlem
tzjs avatar
Den borde hitta den ändå.

Titta i Finder-inställningar. Klicka i så att externa diskar visas på skrivbordet.
Citera
2016-09-18, 15:04
  #3
Medlem
Possens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Den borde hitta den ändå.

Titta i Finder-inställningar. Klicka i så att externa diskar visas på skrivbordet.

Det har jag testat och det var som det skulle.
Citera
2016-09-18, 15:06
  #4
Medlem
Ta en titt på följande länk om den kan vara till någon hjälp: http://www.imore.com/how-use-pc-formatted-drive-mac
Citera
2016-09-18, 15:06
  #5
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Possen
Det har jag testat och det var som det skulle.
Det var skumt.

Om disken är tom, prova att formatera om den till samma system som nu, och koppla in den i macen igen. Formateringen gör du på PC.
Citera
2016-09-18, 15:23
  #6
Medlem
problemformulerarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Possen
Har precis köpt ny hårddisk en WD My Passport Ultra 1 TB.
Men jag kan hitta den på datorn. Den går igång när jag kopplar in den i USB men den dyker inte upp någonstans, har även kollat i skivverktyg. Och när jag kopplar in den i en PC så fungerar den som den ska. Är det så att jag måste formatera den i PC till FAT32 först? Borde den inte hitta den ändå?

I rubriken skriver du att du, eller datorn, eller din morsa, oklart vilket, inte hittar ext. Hårddisk.
I andra meningen skriver du att du kan hitta den på datorn. Sen skriver du att den inte dyker upp.
När du kopplar in den till en PC funkar den plötsligt som den skall.

Ditt problem är fullständigt obegripligt. Vafan har du rökt egentligen, och kan du skaffa lite till mig också? Det verkar vara starka grejer.

Eller har du bara slumpmässigt tagit ord ur ett lexikon och satt samman dem till en text?
Citera
2016-09-18, 15:39
  #7
Medlem
Possens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av problemformulerarn
I rubriken skriver du att du, eller datorn, eller din morsa, oklart vilket, inte hittar ext. Hårddisk.
I andra meningen skriver du att du kan hitta den på datorn. Sen skriver du att den inte dyker upp.
När du kopplar in den till en PC funkar den plötsligt som den skall.

Ditt problem är fullständigt obegripligt. Vafan har du rökt egentligen, och kan du skaffa lite till mig också? Det verkar vara starka grejer.

Eller har du bara slumpmässigt tagit ord ur ett lexikon och satt samman dem till en text?

Oj, ursäkta att jag missade ett "inte" i min första meningen. Jag ber så mycket om ursäkt för detta! Förstår verkligen att du blev upprörd och antog att jag har rökt "starka grejer". Ditt inlägg var verkligen till stor hjälp för oss alla!!
Citera
2016-09-18, 15:48
  #8
Medlem
tzjs avatar
Kivas inte grabbar, håller till topic.

Har du provat hårddisken på några fler datorer, och fungerar den som den skall där?
Citera
2016-09-18, 15:58
  #9
Medlem
Possens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Kivas inte grabbar, håller till topic.

Har du provat hårddisken på några fler datorer, och fungerar den som den skall där?

Har bara provat den på en PC där den fungerar som den ska och på en MackBook där den inte hittas. Funderar på om det är USB som ställer till det. Hårddisken är gjord för USB 3.0 men ska även fungera till USB 2.0 som MacBooken har.
Citera
2016-09-18, 16:54
  #10
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Possen
Har bara provat den på en PC där den fungerar som den ska och på en MackBook där den inte hittas. Funderar på om det är USB som ställer till det. Hårddisken är gjord för USB 3.0 men ska även fungera till USB 2.0 som MacBooken har.

Du har rätt, det skall fungera. Jag har tyvärr inga tips att ge mer.
Citera
2016-09-18, 17:16
  #11
Medlem
Possens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Du har rätt, det skall fungera. Jag har tyvärr inga tips att ge mer.

Jag åker in och byter hårddisken till en annan istället det löser nog problemet

Men tack för visat intresse!
Citera
2017-06-04, 12:08
  #12
Medlem
h8_religions avatar
Har ett liknande problem som TS:

Använder en Intenso 3 TB USB 3.0 extern hårddisk som funkar utan problem till min PC, och som är formaterad till exFAT, men när jag ska ansluta den till min nyinköpta Macbook Air händer ingenting. Förvisso kan jag hitta den externa hårddisken i Skivverktyg, men när jag klickar på "flytta till skrivbordet" händer ingenting, och av någon anledning står det dessutom att jag har 0byte utrymme kvar på den trots att den endast har fyllts med filer på ca 50 GB.

Någon som vet vad som kan vara fel? Hårddisken kan ju bevisligen hittas i Skivverktyg så det kan väl inte vara något USB-fel, eller? Har testat båda USB-uttagen på datorn men samma problem på båda.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback