Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-04-27, 17:46
  #25
Medlem
Tack för alla dina tips.

Vi har nu bokat T/R till Dar Es Salaam och därifrån ska vi ta oss till Rauha National park (planerar att bo på camping i nationalparken, någon som har några tips på ställen? Jag har hittat sidor som nämner vilka camping/accomondations som finns i parken, men jag hittar ingen sida med priser/ information vad som ingår i priset, utan man hänvisas ofta till att maila dem (som jag ännu inte fått något svar på)

Jag har noterat att turistaktiviteter är dyrt, vi har tänkt besöka en nationalpark i Tanzania och en nationalpark i Malawi och sen får det räcka för oss när det kommer till dyra nationalparker och liknande.

Avslutningsvis efter Rauha National Park > Malawi > så kommer vi avsluta i Zanzibar.

Är det verkligen nödvändigt att planera allt in i detalj / och börja boka boenden redan nu?

Jag har rest en hel del i Asien och Europa och föredrar att ta dagen som den kommer och aldrig boka mer än 2 nätter framåt per gång. Afrika kanske är helt annorlunda med mindre boenden som gör det nödvändigt att börja boka allting nu innan de bättre boenden blir fullbokade?

Då jag reser med tjejen så kommer vi ha relativt (afrikanska mått mätt) höga krav på standard.

Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Jag har varit i Tanzania (inkl Zanzibar) och Malawi fast inte på samma resa, utan vid olika tillfällen för 12-15 år sen. Mina erfarenheter är alltså inte purfärska, men det jag kan säga är att det är rätt dyrt med turistrelaterade aktiviteter. Inträdet till nationalparkerna tror jag i dagsläget ligger på US$60 pp/dag. Sen tillkommer safarifirmans påslag och hotellkostnader. Ni kommer förstås billigare undan om ni hyr en bil och gör en selfdrive och campar, men det kräver en betydligt större planeringsinsats från er själva. Tänk på att det är högsäsong juni-okt och ett jäkla besökstryck. Om ni inte redan börjat kontakta hotell/resebyråer/safarioperatörer/biluthyrare är det alltså hög tid, minst sagt. Det finns en del lycksökare som hoppas göra snabba pengar på blåögda turister, så kolla gärna på branschorganisationen TATO's hemsida att de ni kontaktar är medlem där: http://www.tatotz.org/ sen vidare på Members Directory-->Mainland Tour Operators. Det är också bra att hålla koll på diskussionsforumen på LonelyPlanet och TripAvisor och tråla efter rekommendationer där.

Om ni bestämmer er för att fortsätta till Malawi är TAZARA-tåget ett spännande alternativ. Kliv av i Mbeya (tar ca ett dygn från Dar) och fortsätt med buss några timmar ner till gränsen. När jag var i Malawi kom jag dock söderifrån, från Moçambique, så jag kan inte norra delen av landet så bra. Men det finns många strandhålor längs sjön där rastas, hippies och flummare/drömmare i största allmänhet flockas och i vissa fall fastnar. Monkey Bay, Senga Bay och Nkhata Bay t.ex. Det senare ligger bäst till om man kommer från Tanzania.
Citera
2017-05-02, 11:43
  #26
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av travellern
Tack för alla dina tips.

Vi har nu bokat T/R till Dar Es Salaam och därifrån ska vi ta oss till Rauha National park (planerar att bo på camping i nationalparken, någon som har några tips på ställen? Jag har hittat sidor som nämner vilka camping/accomondations som finns i parken, men jag hittar ingen sida med priser/ information vad som ingår i priset, utan man hänvisas ofta till att maila dem (som jag ännu inte fått något svar på)

Jag har noterat att turistaktiviteter är dyrt, vi har tänkt besöka en nationalpark i Tanzania och en nationalpark i Malawi och sen får det räcka för oss när det kommer till dyra nationalparker och liknande.

Avslutningsvis efter Rauha National Park > Malawi > så kommer vi avsluta i Zanzibar.

Är det verkligen nödvändigt att planera allt in i detalj / och börja boka boenden redan nu?

Jag har rest en hel del i Asien och Europa och föredrar att ta dagen som den kommer och aldrig boka mer än 2 nätter framåt per gång. Afrika kanske är helt annorlunda med mindre boenden som gör det nödvändigt att börja boka allting nu innan de bättre boenden blir fullbokade?

Då jag reser med tjejen så kommer vi ha relativt (afrikanska mått mätt) höga krav på standard.

Jag har inte varit i Ruaha NP så kan inte erbjuda några rekommendationer där. Vi gjorde den mer traditionella rundan i norr med Serengeti, Ngorongoro, etc.

Men jag vet så mycket som att Ruaha liksom alla andra nationalparker i Tanzania ligger under parkförvaltningen TANAPA's ansvar, och de driver också dess campingplatser. På hemsidan http://www.tanzaniaparks.go.tz/ finns ett bokningssystem (som du säkert redan kollat på). Inne i, eller i anslutning till, parken finns dessutom privata lodger, och dem måste man nog kontakta var för sig.

Personligen är jag något av ett kontrollfreak och skulle aldrig lämna något åt slumpen när jag planerade en "once-in-a-lifetime"-resa. OK att jag tog dagen som den kom på tågluffningar på åttiotalet, men det var då det. I dina kläder skulle jag absolut styra upp åtminstone boendet i nationalparkerna i förväg. På Zanzibar finns rätt mycket hotell så där kan du nog vara mer spontan.
Citera
2017-06-02, 10:39
  #27
Medlem
Skogswalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleedholm
Jag gjorde en video därifrån så är du intresserad så är det bara kika.
https://www.youtube.com/watch?v=KGfo5uBEDtc
Riktigt välgjord, älskar den, och vill till Afrika mer än någonsin!
Citera
  • 2
  • 3
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2793476

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback