Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-02, 19:57
  #25
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Eh...nej.

Kör apple ARM så kan inte apple "anpassa sig till vmware" då ARM inte går virtualiseras på intel, och intelplattformar inte kan virtualiseras på ARM.

Japp, jag vet. Och det var därför jag skrev att jag hoppas att Apple stannar kvar på Intel-CPU på sina stationära burkar framöver. Kanske inte var tydlig nog där.
Citera
2017-03-02, 22:22
  #26
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Japp, jag vet. Och det var därför jag skrev att jag hoppas att Apple stannar kvar på Intel-CPU på sina stationära burkar framöver. Kanske inte var tydlig nog där.

Absolut, det hoppas jag verkligen. Om inte annat så är det jävligt trevligt att åtminstone ha möjligheten att köra in annat, eller köra ett par "maskiner" i Virtualbox eller vmware vid behov.
Citera
2017-03-02, 22:55
  #27
Medlem
HipToBeSquares avatar
Här har vi ett test av Samsung Chromebook Plus och Pro. Plus kör 2st ARM Cortex-A72 + 4 st Cortex-A53 medan Pro kör Intel Core M3.

https://www.youtube.com/watch?v=DplNov4w9cc

Tydligt att Intel Core M3 är snabbare än ARM i detta fall. En laptop med ARM fungerar säkert bra för vanlig surf och kontorsprogram men för folk som behöver lite prestanda så är ARM inte alternativ idag. Skillnaden mellan Intel Core M3 och Intel i7 eller Xeon är mycket stort och ARM alternativet i detta fall var tom sämre än Core M3. Apple måste hålla kvar Intel processorerna i deras desktops men även deras större laptops som t.ex. MacBook Pro.
Citera
2017-03-03, 09:58
  #28
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Här har vi ett test av Samsung Chromebook Plus och Pro. Plus kör 2st ARM Cortex-A72 + 4 st Cortex-A53 medan Pro kör Intel Core M3.

https://www.youtube.com/watch?v=DplNov4w9cc

Tydligt att Intel Core M3 är snabbare än ARM i detta fall. En laptop med ARM fungerar säkert bra för vanlig surf och kontorsprogram men för folk som behöver lite prestanda så är ARM inte alternativ idag. Skillnaden mellan Intel Core M3 och Intel i7 eller Xeon är mycket stort och ARM alternativet i detta fall var tom sämre än Core M3. Apple måste hålla kvar Intel processorerna i deras desktops men även deras större laptops som t.ex. MacBook Pro.



D.v.s. en 2+4 big.LITTLE-konfiguration, frågan är varför dom valt en 2+4 istället för en 4+4?

Men, ja, ARM har en lång väg kvar innan det blir något vettigt för "riktiga" datorer.
Däremot skulle jag kunna tänka mig en ARM-kärna eller två på moderkortet som skulle kunna köra vissa saker "i bakgrunden" och spara ström för datorn. T.ex. funktioner som skulle kunna tillåta en laptop att hämta mail och sköta sådanna saker i bakgrunden.

Egentligen skulle väl enklaste vara då att ARM-processorn har ett eget kort med eget OS som bara har någon buss ihopkopplad till Intel-maskinen, och bara pushar över informationen över den bussen via något vettigt API. För att t.ex. kunna köra ARM-kod "semi-native" på x86-cpu:er, typ Appar och liknande.
Men vettigheten och den praktiska nyttan i något sådant? Otroligt litet skulle jag nog tycka...
Citera
2017-03-05, 16:47
  #29
Medlem
Låt oss hoppas att detta rykte inte är sant och att Apple inte fördjupar sig i inlåsning. Grunden man står på idag, Unix, är bergfast och öppen. Går de till total inlåsning tappar de nog mer än mig som kund.

Tur att linux har mognat så pass som det gjort. Snart dags att köpa en linuxdator.
Citera
2017-03-05, 21:22
  #30
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybermorph
Låt oss hoppas att detta rykte inte är sant och att Apple inte fördjupar sig i inlåsning. Grunden man står på idag, Unix, är bergfast och öppen. Går de till total inlåsning tappar de nog mer än mig som kund.

Tur att linux har mognat så pass som det gjort. Snart dags att köpa en linuxdator.

Varför skulle dom gå mot total inlåsning på annat sätt än de gjorde på t.ex. PowerPC-tiden?
Jag körde Mac på G3/G4/G5-tiden och skulle nog inte egentligen bry mig speciellt mycket om de gick över till ARM, bara jag fick samma prestanda som man fått om de fortsatt med Intel.

Apple kommer nog bara köra ARM på datorer liknande Macbook Air, inte på Pro-maskinerna inom överskådlig framtid iallafall...

Senaste maskinen jag köpte var en XPS 13 Developer Edition, i7, 16GB ram och 512GB Flash och en 3200x1800 13" skärm med touchpanel... Till ett pris som jag knappt fått en grundkonfad 13" Macbook Pro "med Touchbar" för...

Byggkvaliteten? Minst sagt likvärdig.

Ubuntu som den levererades med? Lite skumt konfad grundimage då dom av någon anledning hade cdrom://något som enda konfigurerade apt-repositoriet... Vilket ju ställde till med småproblem med installationsguiden som launchade vid första inloggningen
Så upplevelsen "OOB" var inte lika smidig som valfri Mac.
__________________
Senast redigerad av 8bitrage 2017-03-05 kl. 21:26.
Citera
2017-03-07, 12:15
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Senaste maskinen jag köpte var en XPS 13 Developer Edition, i7, 16GB ram och 512GB Flash och en 3200x1800 13" skärm med touchpanel... Till ett pris som jag knappt fått en grundkonfad 13" Macbook Pro "med Touchbar" för...

Byggkvaliteten? Minst sagt likvärdig.
Den XPS 15 jag sett har inte hållit samma kvalité som en MBP... Svårt att säga något om inkromet med den kände inte alls lika gedigen - trot ansträngningarna att vara det.

Största nackdelen med Dells burk är att skärmen har underliga mått... Den är uppenbart lägre än apples vilket är en nackdel i precis alla sammanhang utom när man ser på film.
__________________
Senast redigerad av martinator 2017-03-07 kl. 12:28.
Citera
2017-03-07, 18:02
  #32
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Den XPS 15 jag sett har inte hållit samma kvalité som en MBP... Svårt att säga något om inkromet med den kände inte alls lika gedigen - trot ansträngningarna att vara det.

Största nackdelen med Dells burk är att skärmen har underliga mått... Den är uppenbart lägre än apples vilket är en nackdel i precis alla sammanhang utom när man ser på film.



Underliga mått? Den är 16:9 precis som widescreenstandard (snarare än 16:10 än MacBook).
Jag gillar 16:10 betydligt mer men missade den detaljen när jag beställde den.

Min XPS13 (9360) är i väldigt bra byggkvalitet, xps15 känns flimsigare fast de ska vara byggd på samma vis.

Gillar överlag MacBook bättre så tolka mig rätt, hade jag inte behövt hålla mig till någon budget gentemot arbetsgivaren hade det blivit en rMBP!
Citera
2017-05-31, 16:06
  #33
Medlem
trickydicks avatar
Windows 10 kommer till ARM, och uppvisar god prestanda i testmiljö.
http://computersweden.idg.se/2.2683/.../windows10-arm

Igår visade ARM upp nya Cortex A75 som ser riktigt lovande ut
http://www.anandtech.com/show/11441/...cortex-a75-a55
Citera
2017-05-31, 23:28
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Programvaran skall vara samma.

Så tusan heller att den ska vara. Du använder en surfplatta och mobiltelefon på ett annat sätt än du använder en stationär (eller bärbar) dator. Det var ju bl.a. det faktum att Microsoft fick för sig att surfplattor och stationära datorer skulle köra samma mjukvara, som gjorde att Windows 10 i mitt tycke blev så fruktansvärt uselt.
Citera
2017-06-01, 11:34
  #35
Medlem
Fullt förståligt då de slipper handskas med Intel Management Engine och annan bloatware.
Sen använder Iphone redan ARM-licenser sedan flera år så det är sund utveckling att integrera produktlinjen på lågnivå för prestandaökning.
Citera
2017-06-01, 19:14
  #36
Medlem
statemachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Så tusan heller att den ska vara. Du använder en surfplatta och mobiltelefon på ett annat sätt än du använder en stationär (eller bärbar) dator. Det var ju bl.a. det faktum att Microsoft fick för sig att surfplattor och stationära datorer skulle köra samma mjukvara, som gjorde att Windows 10 i mitt tycke blev så fruktansvärt uselt.
Du tänker inte på win 8 nu? 10:an är ju betydligt mer desktopinriktad igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback